Jalan Omar Mukhtar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jalan Omar Mukhtar (Arab: شارع عمر المختار) ialah jalan utama Kota Gaza, berhaluan dari Medan Palestin ke Pelabuhan Gaza di daerah Rimal, dan memisahkan daerah-daerah al-Daraj dan Zaytoun Kota Lama. Kawasan hotel-hotel Gaza menjadi sebahagian daripada Jalan Omar Mukhtar dan kebanyakan bangunan-bangunan penting Gaza juga terletak di jalan ini.[1] Jalan ini dibina semasa Perang Dunia Pertama oleh gabenor Uthmaniyah, Jamal Pasha—pada asalnya jalan ini dinamakan sempena nama beliau. Walau bagaimanapun, berikutan dengan penyingkiran Uthmaniyah dari Palestin dalam tahun 1917, majlis perbandaran Gaza yang pada masa itu diketuai oleh Fahmi al-Husseini menamakan jalan ini sempena nama Omar Mukhtar, seorang ketua revolusioner Libya.[2][3]

Bangunan-bangunan penting[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lee, Risha Kim. Let's Go Incorporate pp.361-366.
  2. ^ Sharon, Moshe (2009). "Handbook of oriental studies: Handbuch der Orientalistik. The Near and Middle East. Corpus inscriptionum Arabicarum Palaestinae (CIAP)". BRILL: 30. ISBN 90-04-17085-5. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ Jacobs, Daniel (1998). Israel and the Palestinian territories Rough Guides, p.453.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.