Jambori Pengakap Sedunia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jambori Pengakap Sedunia
OwnerPertubuhan Pergerakan Pengakap Dunia
Date1920
 Scouting portal

Jambori Pengakap Dunia ialah jambori pengakap oleh Pertubuhan Pergerakan Pengakap Sedunia, dan biasanya dihadiri oleh beberapa puluh ribu ahli pengakap dari seluruh dunia, berumur 14 hingga 17 tahun.

Jambori Pengakap Sedunia yang pertama telah dianjurkan oleh Persatuan Pengakap di London. Dengan pengecualian tempoh Perang Dunia dan Revolusi Iran, ia telah dianjurkan kira-kira setiap empat tahun, dan dalam tahun-tahun kebelakangan ini, telah dianjurkan oleh Pertubuhan Pergerakan Pengakap Dunia (WOSM) di lokasi yang berbeza di seluruh dunia. Dalam jambori, ramai pengakap akan bertukar-tukar lencana.

Dalam leksikografi, "jamboree" dianggap sebagai Amerikaisme yang menjejak kembali ke tahun 1860–65, dan merujuk kepada perhimpunan yang riang dan riuh.[1] Istilah ini dipercayai berasal daripada perkataan jabber (percakapan yang cepat dan tidak jelas) dan ''shivaree'' (perayaan riuh-rendah), dengan "m" daripada jam (khalayak).[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Meskipun Jambori Pengakap Sedunia ialah ungkapan yang digunakan oleh Pertubuhan Pergerakan Pengakap Sedunia,[3] pertubuhan lain juga mengadakan acara yang menggunakan istilah "jambori" bagi ahli mereka.

Program Pengakap menjadi kejayaan antarabangsa berikutan penubuhan oleh Robert Baden-Powell pada 1907. Dengan pertumbuhannya yang berterusan, pengasas pergerakan itu melihat keperluan untuk perhimpunan wakil-wakil Pengakap dari seluruh dunia. Matlamat umum ini adalah untuk memupuk persaudaraan sedunia, dan untuk membantu Pengakap muda dalam gerakan belajar tentang bangsa dan negara lain melalui interaksi langsung dengan mereka.

Idea untuk menganjurkan perhimpunan antarabangsa berkala itu pada asalnya telah disampaikan kepada Baden-Powell oleh Ketua Umum Pengakap Greece, Konstantinos ("Kokos") Melas, semasa mesyuarat antarabangsa 1918, di England.[4][5] Kapten Melas mencadangkan perhimpunan itu perlu diulang setiap empat tahun, dengan cara yang sama Sukan Olimpik diadakan pada azaman Yunani Purba. Cadangan itu diterima dengan penuh semangat oleh Baden-Powell, yang menamakan perhimpunan itu sebagai "jambori".

Pada tahun 1920, Jambori Pengakap Dunia pertama telah direalisasikan di dewan Olympia di Kensington, London. Secara simbolik, tapak Jambori itu membawa nama tempat kelahiran Sukan Olimpik: Olympia. 8,000 orang ahli pengakap dari 34 negara menghadiri acara tersebut.

Selepas itu, jambori telah diadakan setiap empat tahun. Terdapat dua pengecualian untuk ini: tiada jambori diadakan pada 1937 hingga 1947 berikutan Perang Dunia Kedua, dan Jambori 1979 yang dijadualkan diadakan di Iran telah dibatalkan kerana pergolakan politik di rantau itu pada masa itu. Jambori telah diadakan di pelbagai negara di seluruh dunia. Tujuh jambori pertama telah diadakan di Eropah. Jambori Dunia kelapan telah diadakan di Amerika Utara, di mana tradisi memindahkan Jambori di antara benua bermula. Setakat ini, Afrika belum menganjurkan sebarang jambori.

Untuk menggantikan acara yang dibatalkan pada 1979, Jawatankuasa Pengakap Sedunia memutuskan bahawa perayaan alternatif, Tahun Jambori Sedunia harus diadakan. Beberapa kem serantau telah berlangsung, seperti Jambori Australia ke-12/Asia-Pasifik ke-4 yang diadakan di Perth, Australia Barat, bersama dengan banyak aktiviti Jambori Sertaan — direka untuk membolehkan Pengakap dari seluruh dunia menyertai aktiviti yang turut disertai oleh beribu-ribu pengakap lain di seluruh dunia pada masa yang sama. Program sertaan ini diterbitkan semula sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-100 pengakap pada 2007.

Jambori Pengakap Dunia ke-16 menandakan penganjuran sulung di Hemisfera Selatan, yakni di Sydney, NSW, Australia.

Jambori Pengakap Dunia ke-21 pada tahun 2007 telah diadakan di Hylands Park, Essex, United Kingdom, dan meraikan ulang tahun ke-100 Pengakap. Oleh sebab itu, penghormatan untuk menganjurkan acara itu sekali lagi diberikan kepada United Kingdom sebagai tempat penubuhan pengakap. Lebih 40,000 orang muda berkhemah pada bulan Ogos di situ. Beratus-ratus ribu pelawat hari menghadiri acara di tenggara England sebagai sebahagian daripada Jambori. Jambori Pengakap Dunia ke-22 diadakan di Rinkaby, Sweden dari 27 Julai hingga 8 Ogos 2011; Jambori Pengakap Dunia ke-23 telah diadakan di Kirara-hama, Yamaguchi, Jepun dari 28 Julai hingga 8 Ogos 2015;[6] Jambori Pengakap Dunia ke-24 telah diadakan di Simpanan Pengakap Kebangsaan Keluarga Summit Bechtel di West Virginia, Amerika Syarikat, dari 22 Julai hingga 2 Ogos 2019.[7] Jambori Pengakap Dunia seterusnya akan diadakan di Saemangeum, Korea Selatan dari 2 hingga 12 Ogos 2023.

Acara kecilan[sunting | sunting sumber]

Terdapat sehingga sepuluh acara Jambori (atau Jamborette) yang lebih kecil diadakan setiap tahun di seluruh dunia. Ini termasuk Jambori Setempat yang diadakan setiap tiga tahun di kawasan-kawasan tertentu dunia. Pengakap dari luar wilayah ini dijemput, tetapi kehadiran biasanya lebih rendah (contohnya, acara EuroJam 2005 menganjurkan 10,000 Pengakap, kebanyakannya dari Eropah).

Persatuan kebangsaan dan subnasional juga menganjurkan beberapa acara, seperti acara WINGS dan KIJ, yang dianjurkan oleh badan peringkat daerah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Definition of JAMBOREE". merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-07-25.
  2. ^ "the definition of jamboree". Dictionary.com. Dicapai pada 2017-07-25.
  3. ^ "History of the World Scout Jamboree". scout.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-07-25.
  4. ^ ""PROSKOPOS" - 2nd E.P. of Patras - 11th World Jamboree - What is a Jaboree". proskopos.com. Dicapai pada 2017-07-25.
  5. ^ "uniforms at boy scout jamborees". histclo.com. Dicapai pada 2017-07-25.
  6. ^ "23rd World Scout Jamboree". 23wsj.jp (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2017-07-25.
  7. ^ "24th World Scout Jamboree". 2019wsj.org. Dicapai pada 2017-07-25.