John Cena

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

John Cena
Statistik
Nama di gelanggang John Cena
Mr. P
The Prototype
Juan Cena
Tinggi di gelanggang185 cm[1]
Berat di gelanggang114 kg[1]
Lahir (1977-04-23) 23 April 1977 (umur 46)[2]
West Newbury, Massachusetts, USA[1]
TinggalTampa, Florida[3]
Dari (di gelanggang)"Dirahsiakan" (UPW)[4]
West Newbury, Massachusetts (WWE)[1]
"West Newbury, Mexico" (sebagai Juan Cena)[1]
Dilatih olehUltimate Pro Wrestling[4]
Ohio Valley Wrestling
Kemunculan pertama1999

John Felix Anthony Cena (lahir April 23, 1977)[2] adalah seorang ahli gusti profesional, pelakon, penyanyi rap dan penyampai rancangan televisyen dari Amerika Syarikat. Beliau masih berkhidmat bersama syarikat WWE dengan perjanjian kontrak sambilan. Beliau juga merupakan hos semasa Are You Smarter Than a 5th Grader? (rancangan TV AS) dalam rancangan saluran Nickelodeon, dan telah membintangi pelbagai filem.

Dilahirkan dan dibesarkan di West Newbury, Massachusetts, Cena berpindah ke California pada tahun 1998 untuk meneruskan kerjayanya sebagai Bina badan. Dia beralih ke gusti profesional pada tahun 1999 apabila dia memulakan kerjayanya untuk Ultimate Pro Wrestling (UPW) dan ditandatangani oleh Persekutuan Gusti Dunia (WWF, sekarang WWE) pada tahun 2000, di mana dia pada mulanya ditugaskan untuk berkhidmat dalam Ohio Valley Wrestling (OVW). Beliau mendapat kemasyhuran di WWE selepas menjadi persona rapper bercakap kotor[5][6] dan memenangi gelaran perseorangan pertamanya, Kejohanan Amerika Syarikat pada tahun 2004. Tahun seterusnya pada 2005, ia memenangi Kejuaraan WWE untuk kali pertama, dan wataknya kemudian beralih ke wira dan bersih. Beliau juga menerajui syarikat itu sebagai pemain francais[7] (iaitu seorang atlet yang merupakan pemain terbaik dalam pasukan dan boleh membina "francais" untuk masa depan yang boleh dijangka) dan menjadi muka awam bagi generasi dekat akan datang.[8]

Selama John Cena dalam karier kerjayanya sebagai seorang ahli gusti profesional, beliau telah memenangi beberapa kejuaraan, termasuk 16 gelaran dunia (setelah memenangi WWE Championship sebanyak 14 kali[9] dan World Heavyweight Championship sebanyak 2 kali). Yang terakhir melihatnya terikat dengan Rekod Ric Flair untuk kejohanan dunia yang paling berturut-turut dalam sejarah WWE. Di samping itu, Cena juga telah memenangi WWE United States Championship sebanyak lima kali, dan merupakan juara empat kali WWE Tag Team Championip, dan WWE World Tag Team Championship sebanyak dua kali (sekali dengan Shawn Michaels dan Batista), dan WWE Tag Team Championship sebanyak dua kali (sekali dengan David Otunga dan The Miz). Cena juga memenangi perlawanan Royal Rumble sebanyak dua kali (2008 dan 2013), Beliau juga memenangi perlawanan Money In The Bank 2012 untuk WWE Championship, dan merupakan pemenang Anugerah Slammy (2009, 2010, dan 2012) dan telah menggariskan beberapa acara WWE utama Bayar per tonton, termasuk acara utama syarikat WrestleMania sebanyak lima kali. Cena juga gagal untuk memenangi kejuaraan dunia selepas menunaikan kontrak Money In The Bank. Dianggap sebagai salah seorang ahli gusti profesional yang paling hebat sepanjang masa oleh rakan-rakannya dan terkenal dengan etika kerja yang kuat. Oleh itu, Cena dianggap sebagai muka semasa WWE dan salah seorang ahli gusti yang paling popular sepanjang zaman.

Cena telah membintangi filem-filem seperti The Marine (2006), 12 Rounds (2009), Trainwreck (2015), Ferdinand (2017), Bumblebee (2018), dan F9 (2020). Dia juga mengeluarkan album rap yang dikenali sebagai You Can't See Me (2005), yang menjadi pensijilan jualan rakaman muzik. Di luar kerjanya dalam hiburan, beliau terkenal dengan penglibatannya dalam pelbagai amal seperti Yayasan Make-A-Wish, di mana beliau telah memberikan keinginan paling dalam sejarah di lebih dari 600.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

John Felix Anthony Cena Jr dilahirkan pada 23 April 1977, di West Newbury, Massachusetts, anak kepada Carol (née Lupien) dan John Felix Anthony Cena. Ibunya berasal dari orang Inggeris dan keturunan Perancis-Kanada, sementara bapanya adalah keturunan Itali. Kakaknya adalah pemain besbol Tony Lupien. Dia mempunyai seorang abang bernama Stephen, dan tiga adik lelaki bernama Dan, Matt, dan Sean. Beliau adalah sepupu saintis komputer terkenal Natalie Enright Jerger. Dibesarkan dalam agama Katolik, beliau mula mendapat pendidikan di Pusat Sekolah Tinggi Katolik di Lawrence, Massachusetts, sebelum berpindah ke Akademi Cushing iaitu sebuah sekolah menengah persediaan swasta di Ashburnham, Massachusetts. Beliau kemudiannya menyambung pendidikan di Kolej Springfield, Massachusetts. Di kolej, beliau adalah sebuah pemain NCAA Division III All-American di pasukan ragbi kolej dan memakai nombor 54, yang masih digunakan di beberapa barangan WWEnya. Cena lulus dari Springfield College pada tahun 1998 dengan ijazah dalam fisiologi senaman dan pergerakan badan, selepas itu dia meneruskan kerjaya dalam bina badan dan bekerja sebagai pemandu limosin.

Kerjaya gusti profesional[sunting | sunting sumber]

Ultimate Pro Wrestling (1999 - 2001)[sunting | sunting sumber]

John Cena memulakan latihan untuk menjadi ahli gusti profesional pada tahun 1999 di Ultimate University Wrestling's (UPW) California yang berpusat di Ultimate University yang dikendalikan oleh Rick Bassman. Setelah dia dimasukkan ke dalam gelanggang lawan, Cena mula menggunakan watak semi-robotik yang dikenali sebagai The Prototype.[10][11] Beberapa tempoh kariernya didokumentasikan dalam program Discovery Channel Inside Pro Wrestling School.[12] Beliau memegang UPW Heavyweight Championship selama 27 hari pada bulan April 2000. Beliau bergusti untuk UPW sehingga Mac 2001.[13]

WWE[sunting | sunting sumber]

Ruthless Aggression (Pencerobohan Kejam) (2000 - 2002)[sunting | sunting sumber]

Pada 10 Oktober 2000, ketika ditugaskan sebagai The Prototype, Cena membuat debutnya yang tidak rasmi untuk World Wrestling Federation (WWF) ketika itu dalam sebuah rakaman SmackDown dalam perlawanan gelap melawan Mikey Richardson, yang mana ia kalah. Beliau menerima satu lagi cubaan pada 9 Januari 2001, di dalam rakaman SmackDown di Oakland, California, kali ini mengalahkan Aaron Aguilera. Cena bergelut lagi dalam perlawanan gelap di rakaman SmackDown pada 13 Mac.

Pada tahun 2001, Cena menandatangani kontrak pembangunan dengan WWF dan telah ditugaskan untuk wilayah pembangunan Ohio Valley Wrestling (OVW). Semasa beliau di sana, Cena bergelut di bawah nama gelanggang sebagai Prototaip dan memegang Kejohanan Berat OVW selama tiga bulan dan Kejohanan pasukan Tag OVW Selatan (dengan Rico Constantino) selama dua bulan. Sepanjang tahun 2001, Cena akan menerima empat cubaan untuk senarai utama WWF, kerana dia telah bergelut dengan pelbagai penggambaran bakat dalam pertunjukan rumah WWF dan dalam pertandingan gelap sebelum acara TV WWF. Melalui awal bulan 2002, Cena sentiasa mendapati dirinya bersaing di pertunjukan rumah untuk WWF, di mana dia bergusti dengan orang-orang seperti Shelton Benjamin dan Tommy Dreamer.

Selepas senarai utama beliau dipanggil pada bulan Jun 2002, Cena akan terus muncul dalam pengaturcaraan OVW sehingga 25 September, di mana dia kalah kepada Kenny Brolin dalam perlawanan perlawanan Loser Leaves dalam OVW. Cena akan muncul dalam penampilan satu-satunya pada bulan November di bawah nama gelanggang Encik P dalam pertandingan pasukan tag enam orang, di mana dia bekerjasama dengan WWE Hall of Famer Big Boss Man dan Charlie Haas dalam usaha menang terhadap Lance Cade, Trevor Murdoch dan Sean O'Haire.

Pada 24 Jun dalam episod Raw, Cena membuat debut televisyen WWEnya pada 27 Jun 2002, episod SmackDown dengan menjawab cabaran terbuka oleh Kurt Angle. Selepas mengisytiharkan bahawa dia memiliki "agresif kejam", Cena kalah dengan gabungan pin. Selepas pertandingan itu, Cena telah diberi ucapan tahniah daripada Billy Kidman, Faarooq, Rikishi, dan The Undertaker. Berikutan kemenangan yang hampir-hampir, Cena menjadi kegemaran peminat dan mula bertarung dengan Chris Jericho, mengalahkan Jericho di Vengeance. Kemudian, Cena bertengkar dengan Los Guerreros (Chavo dan Eddie Guerrero) dan Cena mengalahkan Chavo Guerrero pada 3 September 2002. Pada 12 September dari SmackDown, Cena bekerjasama dengan Edge dalam usaha mengalahkan Los Guerreros, namun mereka kalah sehingga menamatkan persengketaan tersebut. Cena terus mengalahkan orang-orang seperti Albert dan D-Von Dudley kerana dia terhad kepada penampilan untuk sepanjang bulan September.

Pada bulan Oktober 2002, Cena dan Billy Kidman mengambil bahagian dalam kejohanan pasukan tag dalam WWE yang pertama kali dalam jenama SmackDown, keputusan tersebut adalah mereka kalah dalam pusingan pertama. Pada minggu seterusnya di SmackDown, Cena telah menyerang Kidman kerana menyalahkannya terhadap kekalahan mereka dalam kejohanan pasukan tag. Dengan ini, Cena telah menjadi penjahat buat kali pertama dan dalam kariernya. Pada 17 Oktober dari SmackDown, Cena menewaskan Kidman dalam pertandingan perseorangan, tetapi dikalahkan oleh Kidman dalam pertandingan ulang pada 24 Oktober dalam episod SmackDown.

The Doctor of Thuganomics (2002 - 2005)[sunting | sunting sumber]

Tidak lama selepas serangan Kidman pada episod bertema Halloween SmackDown, Cena berpakaian seperti Vanilla Ice melakukan rap gaya bebas. Minggu berikutnya pada SmackDown, Cena menerima watak baru: rapper yang memotong promos sambil berima. Dia tidak lama selepas mengambil nama julukan The Doctor of Thuganomics dan memperluas gimmicknya untuk memasukkannya ke hadapan sebelum perlawanannya. Ini juga apabila dia mula memakai topi dan penyokong sukan sebagai sebahagian daripada nama gelanggangnya. Dalam dokumentari WWE Network 2020, Cena mendedahkan bahawa pada masa itu, perubahan gimik kepada The Doctor of Thuganomics menyelamatkan kariernya. Sebelum ini, WWE merancang untuk melepaskan Cena sebagai gimmick "agresif kejam" tetapi tidak cukup mengagumkan. Dalam perjalanan bas dengan superstar WWE yang lain, Cena terlibat dalam sesi rap freestyle dengan Rikishi dan Rey Mysterio, yang mengagumkan Stephanie McMahon, yang mengetuai gimik yang diterima pakai. Ketika wataknya berkembang, Cena mula menggunakan varian logo WWF tahun 1980 - menjatuhkan "F" - sebagai "simbol tandatangan "nya, bersama dengan slogan "Word Life". Pada perlawanan pemberontakan, Cena berganding bersama Dawn Marie melawan Kidman dan Torrie Wilson dalam pertandingan kumpulan tag campuran.

Akhirnya, Cena disertai oleh seorang penguatkuasa, Bull Buchanan, yang dikenali sebagai B-2 (juga ditulis B² dan diucapkan "B-Squared"). B-2 membantu Cena pada tahun 2003 dalam kemenangan ke atas Rikishi pada 2 Januari di SmackDown dan kemenangan ke atas Chavo Guerrero pada 9 Januari di SmackDown. Cena dan B-2 menyertai pertandingan Royal Rumble 2003, tetapi tidak berjaya. Cena dan B-2 juga gagal menangkap Kejohanan Pasukan Tag WWE dari Los Guerreros, menyebabkan Cena menggantikan B-2 bersama Red Dogg sehingga beliau dihantar ke jenama Raw pada Februari 2003.

Cena memenangi kejohanan sebagai pencabar nombor satu untuk menghadapi Lesnar untuk Kejohanan WWE di Backlash, tetapi dia gagal memenangi gelaran pada acara itu. Selepas Backlash, Cena memasuki pertengkaran dengan Rhyno dan Chris Benoit, yang membawa kepada Cena, bersama Chuck Palumbo dan Johnny Stamboli, mengalahkan pasukan Spanky, Rhyno dan Benoit pada Hari Penghakiman. Tidak lama selepas itu, Cena mula mengolok-olok The Undertaker sebelum dan selepas perlawanannya yang membawa kepada perlawanan antara kedua-dua di Vengeance, di mana Cena tewas kepada The Undertaker dalam perlawanan perseorangan.

Dalam perlawanan ulangan, Cena telah mengalahkan The Undertaker pada 5 Ogos episode SmackDown, kali ini dengan bantuan dari A-Train. Persengketaan antara keduanya berakhir pada episode 19 Ogos SmackDown, ketika Cena dan A-Train mengalahkan Undertaker dan Orlando Jordan dalam pertandingan pasukan tag. Cena kemudian mengejar Kejohanan Amerika Syarikat, tetapi kalah kepada juara Eddie Guerrero dalam perlawanan Latino Street Fight untuk gelaran tersebut.

Selepas kalah kepada Kurt Angle di perlawanan No Mercy, Cena menjadi kegemaran peminat ketika ia menyertai Kurt Angle sebagai anggota pasukannya di Survivor Series, di mana Cena dan Chris Benoit bersama pasukan tersebut. Walaupun bertentangan, Cena dan Benoit kemudiannya bergabung sebagai pasukan tag sementara pada 27 November episod SmackDown dengan memenangi gelaran 20-man battle royal untuk mendapatkan pertandingan Kejohanan WWE pada ketika itu, setelah menjadi dua pemain terakhir, mereka akan menyingkirkan satu sama lain pada masa yang sama dan kedua-duanya diisytiharkan pemenang bersama perlawanan itu. Walau bagaimanapun, Benoit mengalahkan Cena minggu berikutnya pada SmackDown untuk mendapatkan perlawanan Kejohanan WWE melawan Lesnar pada malam yang sama.

Dalam gusti[sunting | sunting sumber]

  • Nama samaran
    • "The Cenation Leader"
    • "The Champ" (sebagai juara)
    • "The Face of the WWE"
    • "The Chain Gang Soldier"
    • "The Doctor of Thuganomics"[14]
    • "Mr. Money in the Bank"
  • Pengurus
    • Kenny Bolin
    • B-2
    • Redd Dogg

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "John Cena". WWE. Dicapai pada 28 Mac 2013.
  2. ^ a b "SLAM! Sports biography". CANOE. 28 Mac 2013. Dicapai pada Mei 5, 2007.
  3. ^ Keck, William (28 Mac 2013). "A new action star/femme fatale pairing?". USA Today. Dicapai pada 2007-03-27. At his Tampa home, Cena maintains a humidor that holds more than 300 cigars.
  4. ^ a b "UPW: John "Prototype" Cena". UPW. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-17. Dicapai pada 2008-03-13.
  5. ^ Truitt, Brian. "'Flintstones' adds to John Cena's kid appeal". USA Today. Dicapai pada 2020-04-05.
  6. ^ "WWE News: The story of John Cena's rap character creation recalled by a former WWE creative team member". prowrestling.net. Dicapai pada 2020-04-05.
  7. ^ "Top 50 Wrestlers of All Time". IGN. Dicapai pada November 15, 2014.
  8. ^ "Who will be the next John Cena?". WWE. July 31, 2015. Dicapai pada 2020-04-05. [...] only a handful of competitors can say they've been the face of WWE. John Cena has filled that role for 11 years now.
  9. ^ "9 WWE Titles". WWE. Dicapai pada September 18, 2011.
  10. ^ "John Cena's WWE History". UPW. Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2007. Dicapai pada July 4, 2007.
  11. ^ "Ultimate University/UPW alumni". UPW. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2007. Dicapai pada March 29, 2007.
  12. ^ Mac, The Notorious Eddie (April 23, 2017). "A pretty famous wrestler turns 40 today..." Cageside Seats. Dicapai pada January 21, 2019.
  13. ^ "John Cena's Ultimate Pro Wrestling matches". Cagematch. Dicapai pada January 16, 2016.
  14. ^ "John Cena And Method Man: Thuganomics 101". MTV News. 12 Mac 2004. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-08-26. Dicapai pada 28 Mac 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]