John Martin Scripps

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
John Martin Scripps
Kelahiran(1959-12-09)9 Disember 1959
Meninggal dunia19 April 1996(1996-04-19) (umur 36)
Sebab kematianHukuman gantung sampai mati
Nama lainSimon James Davis
The Garden City Butcher
Denda jenayahPembunuhan
Penalti jenayahHukuman mati
PasanganMaría Arellanos
Ibu bapaLeonard dan Jean Scripps

John Martin Scripps (9 Disember 1959 - 19 April 1996) ialah seorang pembunuh kejam Inggeris yang membunuh tiga pelancong—Gerard Lowe di Singapura, dan Sheila dan Darin Damude di Thailand—bersama tiga lagi mangsa yang tidak disahkan. Beliai menjadi seorang pelancong ketika melakukan pembunuhan, yang mana tabloid British menggelarkannya sebagai "pelancong dari Neraka".[1] Beliau memotong semua mayat mangsa, menggunakan kemahiran pemotongan yang telah dibelinya di penjara sebelum membuangnya.

Martin ditangkap di Singapura (di mana beliau telah membunuh Lowe) ketika beliau kembali ke sana setelah membunuh Damudes. Gambar-gambar bahagian badan yang reput telah ditunjukkan sebagai bukti semasa perbicaraannya, menjadikannya "salah satu yang paling bijak" yang pernah didengar di Singapura. Martin mempertahankan dirinya dengan mengatakan bahawa kematian Lowe adalah kemalangan dan seorang kawannya membunuh Damudes. Hakim itu tidak mempercayai peristiwa Martin dan mengisyaratkan diameninggak dengan menggantung, menjadikannya orang Inggeris pertama sejak kemerdekaan Singapura dari Britain dan Malaysia diberikan hukuman mati.[2] Beliau juga ialah salah seorang daripada orang Barat pertama yang akan dihukum gantung di Singapura sejak kemerdekaan, yang pertama ialah Johannes Van Damme.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

John Martin Scripps dilahirkan di Letchworth, Hertfordshire, 9 Disember 1959 untuk Leonard dan Jean Scripps, pemandu lori East End dan barisan balap Fleet Street masing-masing. Beliau sering mengembara di zaman kanak-kanak, kadang-kadang ditemani bapanya. Leonard Scripps membunuh diri apabila anaknya berusia sembilan tahun.[3] Selepas kematian ayahnya, Scripps mengalami masalah dengan membaca dan menulis, yang menyebabkan dia meninggalkan sekolah pada usia 15 tahun. Selepas berhenti dari sekolah, dia terus melakukan perjalanan, menaikkan wang untuk perjalanannya dengan melakukan pekerjaan yang ganjil dan menjual barangan antik.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bill Coles (19 April 1996). "'Hell tourist' Brit hangs for murder". The Sun. m/s. 16.
  2. ^ Tan, Ooi Boon (11 November 1995). "Body parts case—Martin guilty". Straits Times. Singapore.
  3. ^ The Times (19 April 1996) mentions John was eight at the time, while Tan in Body Parts (p. 191) says he was 10.
  4. ^ Tan, Ooi Boon (1996). Body Parts: A British Serial Killer in Singapore. Singapore: Times Books. m/s. 191. ISBN 978-981-204-693-2.