Kaedah Bornhuetter-Ferguson

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kaedah Bornhuetter-Ferguson ialah teknik rizab kerugian dalam insurans.[1][2][3][4][5][6]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kaedah Bornhuetter-Ferguson telah diperkenalkan dalam makalah 1972 "The Actuary and IBNR", yang dikarang bersama oleh Ron Bornhuetter dan Ron Ferguson.[4][5][7][8]

Seperti teknik rizab kerugian lain, kaedah Bornhuetter-Ferguson bertujuan untuk menganggarkan jumlah tuntutan insurans yang ditanggung tetapi tidak dilaporkan. Ia digunakan terutamanya dalam bidang insurans harta dan mangsa[5][9] dan kesihatan[2].

Secara umumnya dianggap gabungan rantai-tangga dan kaedah simpanan kerugian tuntutan yang dijangka,[2][8][10] kaedah Bornhuetter-Ferguson menggunakan kedua-dua kerugian yang dilaporkan atau dibayar, serta nisbah kerugian jangkaan a priori akan tiba pada anggaran kerugian muktamad.[2][9] Ringkasnya, kerugian yang dilaporkan (atau dibayar) ditambah kepada kerugian jangkaan "a priori" didarab dengan anggaran peratus yang tidak dilaporkan. Anggaran peratusan yang tidak dilaporkan (atau tidak dibayar) ditentukan dengan memerhatikan pengalaman tuntutan sejarah.[2]

Kaedah Bornhuetter-Ferguson boleh digunakan dengan kerugian yang dilaporkan atau dibayar.[2][5]

Metodologi[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua pendekatan yang setara secara algebra untuk mengira kerugian muktamad Bornhuetter-Ferguson.

Dalam pendekatan pertama, kerugian yang dilaporkan (atau dibayar) yang belum berkembang ditambah terus kepada kerugian jangkaan (berdasarkan nisbah kerugian a priori) didarab dengan anggaran peratus yang tidak dilaporkan.

[2][5][10]

Dalam pendekatan kedua, kerugian yang dilaporkan (atau dibayar) mula-mula diperkembangkan kepada muktamad menggunakan pendekatan rantai-tangga dan menggunakan faktor pembangunan kerugian (LDF). Seterusnya, muktamad rantai-tangga didarab dengan anggaran peratus yang dilaporkan. Akhir sekali, kerugian jangkaan didarab dengan anggaran peratus yang tidak dilaporkan ditambah (seperti dalam pendekatan pertama).

[2][5]

Anggaran peratus yang dilaporkan adalah timbal balik kepada faktor pembangunan kerugian.[2][5]

Tuntutan yang ditanggung tetapi tidak dilaporkan kemudiannya boleh ditentukan dengan menolak kerugian yang dilaporkan daripada anggaran kerugian muktamad Bornhuetter-Ferguson.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Risk Knowledge | SCOR".
  2. ^ a b c d e f g h i "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-03-27. Dicapai pada 2016-03-13.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ http://us.milliman.com/uploadedFiles/insight/pc-published/pdfs/fresh-look-at-actuarial.pdf
  4. ^ a b http://www.variancejournal.org/issues/02-01/85.pdf
  5. ^ a b c d e f g https://www.casact.org/library/studynotes/Friedland_estimating.pdf
  6. ^ http://www.casact.org/members/index.cfm?fa=viewArticle&articleID=709
  7. ^ https://www.casact.org/pubs/proceed/proceed72/72181.pdf
  8. ^ a b "What is the Bornhuetter-Ferguson Technique?".
  9. ^ a b https://www.casact.org/library/studynotes/Werner_Modlin_Ratemaking.pdf
  10. ^ a b http://www.variancejournal.org/issues/01-02/292.pdf