Pergi ke kandungan

Kampung Teratak Pulai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Map
Kampung Teratak Pulai

Kampung Teratak Pulai merupakan sebuah kampung yang terletak di daerah Gunong, dalam Jajahan Bachok, Kelantan, Malaysia. Kampung ini terkenal dengan suasana desa yang tenang dan keindahan alam semula jadi, serta kekayaan budaya dan tradisi tempatan.

Lokasi & Geografi[sunting | sunting sumber]

Kampung Teratak Pulai terletak dalam daerah Gunong, Bachok, Kelantan. Kampung ini dikelilingi oleh beberapa kampung lain seperti Kampung Pauh Lima, Kampung Kuchelong, Kampung Cherang Hangus, Kampung Tok Chong, dan Kampung Bukit Bator.

Lokasi kampung ini memudahkan penduduk untuk mengakses kemudahan di kawasan sekitarnya, memandangkan kedudukannya yang strategik menjadikan ia jalan pintas dari Jelawat menuju ke Kota Bharu.

Asal Usul[sunting | sunting sumber]

Nama kampung ini mempunyai asal usul yang menarik yang boleh dipecahkan kepada dua komponen utama: "Teratak" dan "Pulai."

Teratak[sunting | sunting sumber]

Perkataan "Teratak" merujuk kepada rumah atau tempat tinggal kecil yang biasanya diperbuat daripada bahan-bahan tempatan seperti kayu, buluh, dan daun nipah.

Istilah ini sering digunakan dalam konteks masyarakat Melayu untuk menggambarkan kediaman yang sederhana dan tradisional. Teratak sering kali memberikan gambaran sebuah rumah yang mesra alam dan harmoni dengan persekitarannya.

Pulai[sunting | sunting sumber]

"Pulai" pula merujuk kepada sejenis pokok yang dikenali dengan nama saintifiknya sebagai Alstonia scholaris. Pokok Pulai sering ditemui di kawasan tropika dan sub-tropika, dan ia terkenal dengan ketinggian serta batangnya yang lurus. Di Malaysia, pokok ini sering dijumpai di hutan-hutan dan kawasan perkampungan. Nama pokok ini digunakan sebagai sebahagian daripada nama kampung, mungkin kerana keberadaannya yang meluas di kawasan tersebut atau sebagai penghormatan kepada ciri-ciri alam semula jadi setempat.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Ekonomi Kampung Teratak Pulai sebahagian besarnya bergantung kepada sektor pertanian, penternakan, perniagaan dan perkhidmatan. Penternakan lembu, kambing, dan itik telur juga menyumbang kepada ekonomi tempatan.

Terdapat sebahagian penduduk yang terlibat dalam industri kecil dan sederhana seperti pembuatan roti, kuih muih tradisional dan kraftangan ukiran kayu. Selebihnya berkhidmat dalam sektor awam seperti guru, jururawat, doktor, pensyarah, pegawai daerah dan lain-lain.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Kampung Teratak Pulai mempunyai beberapa institusi pendidikan yang penting, termasuk Sekolah Menengah Kebangsaan Teratak Pulai (SMK Teratak Pulai), yang menyediakan pendidikan menengah kepada pelajar dari kampung ini dan kawasan sekitarnya. Pendidikan asas pula disediakan oleh sekolah-sekolah rendah yang berhampiran seperti :

  1. Sekolah Kebangsaan Pauh Lima
  2. Sekolah Kebangsaan Jelawat
  3. Sekolah Kebangsaan Sri Gunong


Sebelum Sekolah Menengah Kebangsaan Teratak Pulai dibina iaitu pada tahun 2010, penduduk di Kampung Teratak Pulai menuntut di peringkat menengah di sekolah-sekolah sekitar seperti :

  1. Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Gunong
  2. Sekolah Menengah Kebangsaan Jelawat
  3. Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Perdana
  4. Sekolah Menengah Teknik Bachok
  5. Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Tok Bachok

Budaya & Tradisi[sunting | sunting sumber]

Budaya dan tradisi di Kampung Teratak Pulai mencerminkan kekayaan warisan Melayu. Aktiviti seperti wayang kulit, dikir barat, dan silat masih diamalkan oleh penduduk kampung. Perayaan-perayaan utama seperti Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha disambut dengan meriah dan melibatkan seluruh komuniti.

Kemudahan Awam[sunting | sunting sumber]

Kampung Teratak Pulai dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas seperti:

  • Masjid: Tempat ibadat utama untuk penduduk beragama Islam.
  • Balai Raya: Tempat untuk pertemuan dan aktiviti masyarakat.
  • Sekolah: Institusi pendidikan rendah dan menengah.
  • Klinik Desa: Kemudahan kesihatan asas untuk penduduk kampung.
  • Hospital Bachok : Belum beroperasi

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. (2020). Dewan Bahasa dan Pustaka.
  • Corner, E. J. H. (1988). Wayside Trees of Malaya. United Selangor Press.