Kapal penjelajah kelas Roon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

The Roon</link> kelas ialah sepasang kapal penjelajah berperisai yang dibina untuk Kaiserliche Marine Jerman (Tentera Laut Imperial) pada tahun 1900-an. Kedua-dua kapal kelas itu, Roon dan Yorck, sangat mirip dengan cruiser kelas-Prinz Adalberts yang menjadi pangkalan mereka. The Roon kelas menggabungkan sedikit peningkatan tambahan, termasuk sepasang dandang tambahan . Kapal-kapal itu mudah dibezakan daripada pendahulunya dengan penambahan corong keempat. Walaupun dandang tambahan bertujuan untuk meningkatkan kelajuan kapal, kedua-dua kapal gagal mencapai kelajuan tertinggi yang direka bentuk. Di samping itu, kapal-kapal itu mempunyai persenjataan yang agak ringan dan perlindungan perisai nipis, jadi mereka membandingkan dengan buruk dengan kapal seangkatan asing mereka, terutamanya kapal penjelajah berperisai lawan utama mereka, Tentera Laut Diraja British.

Kedua-dua kapal itu berkhidmat dalam Kumpulan Pengakap I, pasukan peninjau Armada Laut Tinggi selepas mereka mula berkhidmat pada 1905–1906. Dalam tempoh ini, Yorck dan Roon berkhidmat sebagai perdana kumpulan dan ketua timbalan komander, masing-masing. Menjelang awal 1910-an, kapal penjelajah Jerman pertama telah mula memasuki perkhidmatan dan Roon telah ditamatkan pada tahun 1911 dan diletakkan dalam simpanan; Yorck menyertainya pada tahun 1913. Kedua-dua kapal telah diaktifkan semula selepas Perang Dunia I meletus pada Julai 1914. Mereka telah ditugaskan kepada Kumpulan Pengakap III, bersama Roon sebagai perdananya, dan ditugaskan untuk menyaring badan utama armada Jerman. Pada bulan November, armada Jerman membuat serbuan ke atas Yarmouth, tetapi apabila kembali ke pelabuhan di Wilhelmshaven, armada itu menghadapi kabus tebal dan terpaksa berhenti di Schillig . Komander Yorck memutuskan bahawa keterlihatan telah bertambah baik jadi dia mengarahkan kapalnya berjalan semula, tetapi dia dengan cepat melanggar dua lombong Jerman dan tenggelam dengan kehilangan nyawa yang banyak.

Roon telah dipindahkan ke Baltik pada April 1915 dan mengambil bahagian dalam beberapa siri operasi serangan terhadap tentera Rusia, termasuk serangan ke atas Libau pada bulan Mei, Pertempuran Kepulauan Åland pada bulan Julai, dan Pertempuran Teluk Riga pada bulan Ogos. Ancaman kapal selam British menyebabkan dia dilucutkan tauliahnya pada tahun 1916, selepas itu dia bekerja sebagai kapal latihan dan kapal penginapan. Rancangan untuk menukarnya menjadi tender pesawat laut pada akhir perang menjadi sia-sia kerana kekalahan Jerman pada tahun 1918, dan dia telah dikeluarkan dari daftar tentera laut pada tahun 1920 dan dihancurkan pada tahun berikutnya.