Kawalan inventori

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kawalan inventori atau kawalan stok boleh ditakrifkan sebagai "aktiviti menyemak stok kedai".[1] Ia adalah sebuah proses untuk memastikan jumlah bekalan yang betul tersedia dalam perniagaan.[2] Walau bagaimanapun, definisi yang lebih berfokus mengambil kira amalan berkaedah yang lebih berasaskan sains bukan sahaja mengesahkan inventori perniagaan tetapi juga memaksimumkan jumlah keuntungan daripada jumlah pelaburan inventori yang paling sedikit tanpa menjejaskan kepuasan pelanggan.[3] Aspek lain dalam kawalan inventori termasuklah meramalkan permintaan masa hadapan, pengurusan rantaian bekalan, kawalan pengeluaran, fleksibiliti kewangan, data pembelian, pencegahan kerugian dan perolehan serta kepuasan pelanggan.[4]

Lanjutan daripada kawalan inventori ialah sistem kawalan inventori. Ini mungkin datang dalam bentuk sistem teknologi dan aspek perisian yang digunakan untuk mengurus pelbagai aspek masalah inventori,[5] atau ia mungkin merujuk kepada metodologi (yang mungkin termasuk penggunaan halangan teknologi) untuk mengendalikan pencegahan kerugian dalam perniagaan.[6][7] Sistem kawalan inventori membolehkan syarikat menilai keadaan semasa mereka berkaitan aset, baki akaun dan laporan kewangan.[2]

Pengurusan kawalan inventori[sunting | sunting sumber]

Sistem kawalan inventori digunakan untuk memastikan inventori dalam keadaan yang dikehendaki dan pada masa yang sama mampu membekalkan pelanggan dengan secukupnya,[8][9] dan kejayaannya bergantung pada mengekalkan rekod yang jelas secara berkala atau berterusan.[9][10]

Perisian pengurusan inventori sering memainkan peranan penting dalam sistem kawalan inventori moden, menyediakan teknik analisis, pengoptimuman dan ramalan yang tepat pada masanya dan tepat untuk masalah pengurusan inventori yang kompleks.[11][12] Ciri tipikal perisian jenis ini termasuk:[9][12]

  • alat penjejakan dan ramalan inventori yang menggunakan algoritma yang boleh dipilih dan kitaran semakan untuk mengenal pasti anomali dan bidang kebimbangan lain
  • pengoptimuman inventori
  • alat pembelian dan penambahan semula yang termasuk komponen penambahan automatik dan manual, pengiraan inventori dan pengoptimuman saiz lot
  • pengurusan kebolehubahan masa utama
  • pengiraan dan ramalan stok keselamatan
  • pengurusan kos inventori
  • jangka hayat dan logik perlahan
  • sokongan berbilang lokasi
  • Sokongan Inventori Mudah Alih/Bergerak

Melalui fungsi ini, perniagaan mungkin memperincikan dengan lebih baik apa yang telah dijual, berapa cepat dan pada harga berapa, sebagai contoh. Laporan boleh digunakan untuk meramalkan masa untuk menyimpan stok produk tambahan sekitar hari cuti atau untuk membuat keputusan tentang tawaran istimewa, menghentikan produk dan sebagainya.

Teknik kawalan inventori selalunya bergantung pada kod bar dan teg pengenalan frekuensi radio (RFID) untuk memberikan pengenalan automatik objek inventori—termasuk tetapi tidak terhad kepada barangan niaga, bahan habis pakai, aset tetap, alat edaran, buku perpustakaan dan peralatan modal —yang seterusnya boleh diproses dengan perisian pengurusan inventori.[13] Aliran baharu dalam pengurusan inventori ialah melabelkan inventori dan aset dengan Kod QR, yang kemudiannya boleh dibaca dengan telefon pintar untuk menjejaki kiraan dan pergerakan inventori.[14] Sistem baharu ini amat berguna untuk operasi perkhidmatan lapangan, di mana pekerja perlu merekodkan transaksi inventori atau mencari stok inventori di lapangan, jauh dari komputer dan pengimbas pegang tangan.

Kawalan inventori melibatkan pengurusan kuantiti fizikal serta kos barangan semasa ia mengalir melalui rantaian bekalan. Dalam menguruskan harga kos barangan sepanjang rantaian bekalan, beberapa kaedah pengekosan digunakan:

  1. Kaedah runcit
  2. Kaedah Harga Purata Wajaran
  3. Kaedah FIFO (Masuk Dahulu Keluar).
  4. Kaedah LIFO (Masuk Dahulu Terakhir).
  5. kaedah LPP (Harga Belian Terakhir).
  6. BNM (kaedah leher botol)

Pengiraan boleh dilakukan untuk tempoh yang berbeza. Sekiranya pengiraan dibuat secara bulanan, maka ia dirujuk kepada kaedah berkala. Dalam kaedah ini, stok yang ada dikira dengan:

  • TAMBAH Stok pada permulaan tempoh
  • TAMBAH Stok yang dibeli dalam tempoh tersebu
  • PURATA jumlah kos mengikut jumlah kuantiti untuk mencapai
  • Purata -Kos Barang untuk tempoh tersebut.
  • Harga Kos Purata ini digunakan untuk semua pergerakan dan pelarasan dalam tempoh tersebut.
    • Stok akhir dalam qty dicapai dengan Memohon semua perubahan dalam qty kepada baki Tersedia.
    • Mendarab baki stok dalam kuantiti dengan Kos Purata memberikan kos Stok pada akhir tempoh.

Menggunakan kaedah perpetual, pengiraan dilakukan pada setiap transaksi pembelian.

Maka, pengiraan adalah sama berdasarkan pengiraan berkala sama ada mengikut tempoh (periodic) atau secara transaksi (perpetual).

Perbezaannya hanyalah 'periodicity' atau skop pengiraan.

  • Berkala dilakukan setiap bulan
  • Perpetual dilakukan sepanjang tempoh pembelian sehingga pembelian seterusnya

Secara praktiknya, purata harian telah digunakan untuk menghampiri hampir keadaan kaedah kekal.

Kelebihan dan kelemahan[sunting | sunting sumber]

Sistem kawalan inventori mempunyai kelebihan dan kelemahan, berdasarkan gaya sistem yang sedang dijalankan. Sistem kawalan inventori berkala (fizikal) semata-mata mengambil "kiraan fizikal sebenar dan penilaian semua inventori di tangan ... pada penutupan tempoh perakaunan,"[15] manakala sistem kawalan inventori kekal mengambil kiraan awal keseluruhan inventori dan kemudian memantau dengan teliti sebarang penambahan dan pemadaman apabila ia berlaku.[15][10] Antara kelebihan dan kekurangan sistem ini ialah:

  • "Berkala" secara teknikalnya adalah lebih tepat kerana ia mengambil kira inventori yang dikira dan bernilai.[15]
  • "Berkala" lebih memakan masa daripada kekal.[15]
  • "Perpetual" boleh menurunkan kos membawa inventori berbanding berkala.[10]
  • "Perpetual" biasanya lebih mahal untuk dijalankan daripada berkala.[10]
  • "Perpetual" perlu disahkan dari semasa ke semasa terhadap kiraan fizikal sebenar, disebabkan oleh sekerap, kesilapan manusia, kecurian dan pembolehubah lain.[15][16]

Perbandingan dengan pengurusan inventori[sunting | sunting sumber]

Walaupun ia kadangkala digunakan secara bergantian, pengurusan inventori dan kawalan inventori adalah dua perkara yang berbeza dan setiap satu menyentuh aspek inventori yang berbeza.

Pengurusan inventori ialah istilah yang lebih luas berkaitan dengan peraturan semua aspek inventori, daripada perkara yang sedia ada di gudang kepada cara inventori tiba dan di mana destinasi akhir produk akan berada.[2] Pengurusan ini melibatkan pengesanan inventori dalam gudang di seluruh rantaian bekalan, daripada penyumberan kepada pemenuhan pesanan. Ia merangkumi keseluruhan proses mendapatkan, menyimpan dan mengaut keuntungan daripada barangan atau perkhidmatan.[2]

Manakala, kawalan inventori ialah sebuah proses mengurus stok sebaik sahaja ia tiba di gudang, kedai atau lokasi penyimpanan lain. Ia semata-mata mementingkan mengawal selia apa yang sedia ada, dan melibatkan perancangan untuk jualan dan penghabisan stok, mengoptimumkan inventori untuk faedah maksimum dan mencegah timbunan stok mati.[17]

Model perniagaan[sunting | sunting sumber]

Inventori tepat dalam masa (JIT), inventori terurus vendor (VMI) dan inventori terurus pelanggan (CMI) ialah beberapa model yang popular yang digunakan oleh organisasi yang ingin mempunyai kawalan pengurusan stok yang lebih menyeluruh.

JIT ialah sebuah model yang cuba menambahkan inventori untuk organisasi hanya apabila inventori diperlukan. Model ini cuba mengelakkan inventori berlebihan dan kos yang berkaitan dengannya. Akibatnya, syarikat menerima inventori hanya apabila keperluan untuk lebih banyak stok semakin hampir.

VMI (inventori terurus vendor) dan (inventori diurus bersama) ialah dua model perniagaan yang mematuhi prinsip inventori JIT. VMI memberikan vendor dalam perhubungan vendor/pelanggan sebuah keupayaan untuk memantau, merancang dan mengawal inventori untuk pelanggan mereka. Pelanggan tidak akan bertanggungjawab untuk membuat pesanan kerana sistem ini akan membuat pengisian semula inventori tepat pada masanya yang meningkatkan kecekapan organisasi.

CMI membenarkan pelanggan memesan dan mengawal inventori mereka daripada vendor/pembekal mereka. Kedua-dua VMI dan CMI memberi manfaat kepada vendor dan juga pelanggan. Vendor akan dapat melihat peningkatan ketara dalam jualan disebabkan peningkatan giliran inventori dan penjimatan kos yang direalisasikan oleh pelanggan mereka, manakala pelanggan menyedari faedah yang sama.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "stock control". Macmillan Dictionary. Macmillan Publishers Limited. Dicapai pada 21 June 2018.
  2. ^ a b c d Schwarz, Lisa (18 September 2018). "Essential Guide to Inventory Control".
  3. ^ Lewis, C. (2012). "Chapter 1: Demand forecasting and inventory control". Demand Forecasting and Inventory Control. Routledge. m/s. 3–20. ISBN 9781136346835.
  4. ^ Axsäter, S. (2015). "Chapter 1: Introduction". Inventory Control. Springer. m/s. 1–6. ISBN 9783319157290.
  5. ^ Axsäter, S. (2015). "Chapter 2: Forecasting". Inventory Control. Springer. m/s. 7–35. ISBN 9783319157290.
  6. ^ Hayes, R. (2014). Retail Security and Loss Prevention. Butterworth-Heinemann. m/s. 30. ISBN 9781483296005.
  7. ^ Wesley, R.L.; Wanat, J.A. (2016). A Guide to Internal Loss Prevention. Elsevier. m/s. 81–3. ISBN 9781483135731.
  8. ^ Chorafas, D.N., penyunting (1965). "Chapter 13: Specifications for Inventory Control". Systems and Simulation. Mathematics in Science and Engineering. 14. Elsevier. m/s. 233–52. doi:10.1016/S0076-5392(09)60019-9. ISBN 9780123749185.
  9. ^ a b c Axsäter, S. (2015). "Chapter 11: Implementation". Inventory Control. Springer. m/s. 223–34. ISBN 9783319157290.
  10. ^ a b c d Wild, R. (2002). Essentials of Operations Management. Cengage Learning. m/s. 332–3. ISBN 9781844800520.
  11. ^ Azadivar, F.; Rangarajan, A. (2016). "10.6 Inventory Management in Practice". Dalam Ravindran, A.R. (penyunting). Operations Research and Management Science Handbook. CRC Press. m/s. 10-34–10-35. ISBN 9781420009712.
  12. ^ a b Donath, B.; Mazel, J.; Dubin, C.; Patterson, P., penyunting (2002). "Part II Inventory Management - Chapter 4: Software and Technology". The IOMA Handbook of Logistics and Inventory Management. John Wiley & Sons. m/s. 504–38. ISBN 9780471209355.
  13. ^ Gulati, R.; Smith, R. (2009). Maintenance and Reliability Best Practices. Industrial Press, Inc. m/s. 122–4. ISBN 9780831133115.
  14. ^ Pantano, E.; Nguyen, B.; Dennis, C.; dll. (2017). Internet Retailing and Future Perspectives. Routledge. m/s. PT301. ISBN 9781317378761.
  15. ^ a b c d e Dopson, L.R.; Hayes, D.K. (2015). Food and Beverage Cost Control. John Wiley & Sons. m/s. 115–17. ISBN 9781118988497.
  16. ^ Waller, M.A.; Esper, T.L. (2014). The Definitive Guide to Inventory Management: Principles and Strategies for the Efficient Flow of Inventory Across the Supply Chain. Pearson Education. m/s. 150–1. ISBN 9780133448825.
  17. ^ "How to Control Inventory Stock Levels?". SeeBiz (dalam bahasa Inggeris). 2021-06-21. Dicapai pada 2022-05-13.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]