Kebudayaan Wankarani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kebudayaan Wankarani adalah pembentukan peringkat awal suatu budaya yang wujud di dataran tinggi Antiplano khasnya Bahagian Oruro negara Bolivia sekitar 1500 SM sampai 400 TM. Lokasi tersebut berada pada utara dan timur laut Danau Poopo. Kebudayaan Wankarani adalah budaya yang diketahui sebagai gaya hidup yang tidak berpindah-rendah paling awal di Bolivia, kerana selepas 1200 TM pemburu haiwan liar camelid berubah menjadi penggembala camelid dan seterusnya gaya hidup menetap berkembang maju. Sebelum tahun 1970, sedikit sahaja kajian dibuat tentang kebudayaan Wankarani, sehingga Carlos Ponce Sanginés mentakrifkan semua bukit kecil buatan manusia di kawasan itu sebagai dihasilkan oleh satu budaya yang wujud sebelum Tiwanaku dan sezaman dengan budaya Chiripa.[1]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Kampung-kampung Wankarani biasanya terdiri dari lima belas hingga lima ratus buah rumah. Selama berabad-abad, batu bata dan sampah telah mencipta timbunan kecil, di mana rumah-rumah baru dibangun. Mereka yang meninggal dikebumi di bawah lantai pondok.[2] Rumah-rumah Wankarani adalah pondok-pondok kecil, berbentuk bulat diperbuat dari tanah dan jerami dicat merah pada bahagian luar dan kuning pada bahagian dalam. Beberapa kampung mempunyai jumalah sehingga 4000 penduduk, tapi kebanyakan dari kampung-kampung dihuni kurang dari seratus orang. Tapak berdekatan kampung Chuquiña telah dianggap sebagai salah satu yang terbesar di antara kampung-kampung Wankarani.[3] Beberapa timbunan meningkat sampai mencapai ketinggian 5 meter (16 ka) dan ini menunjukkan bahawa kehidupan di desa hanya berubah sedikit pada ketika itu, kerana masyarakat Wankarani tidak maju mengepalai sesuatu kumpulan kaum atau suatu negeri kecil, walaupun membentuk komuniti perkampungan yang bebas. Kebiasaan menempatkan kampung di kaki bukit-bukit, ketiadaan tembok dinding dan kewujudan peninggalan minima peralatan senjata menunjukkan bahawa Wankarani adalah sebuah masyarakat yang aman.

Ekonomi Wakarani didasarkan atas penggembalaan llamas dan alpaka, penanaman kentang, quinoa dan qañiwa. Iklim yang teruk dan hujan yang berada pada kadar rendah bererti bahwa ekonomi Wakarani tetap berada pada tahap pertanian asli dan perdagangan wilayah secara kecil-kecilan.[4] Teknik peleburan tembaga telah diketahui oleh Wankarani dan puing-puing peleburan telah ditemui. Tukang-tukang pahat juga berkebolehan membuat ukiran-ukiran kepala llamas dan alpaka dengan mengunakan batu. Tembikar Wakarani adalah tidak berhias dan ini menyulitkan pemahaman gaya secara visual dalam budaya ini.

Walaupun berada di luar pengaruh langsung budaya Chavin awal, namun Wankarani telah dipengaruhi oleh beberapa tradisi agamanya.

Budaya Wankarani berakhir apabila ia diserap masuk ke dalam Empayar Tiwanaku[5] yang sedang bertumbuh dan berkembang pada zaman seterusnya.

Budaya Kontemporari[sunting | sunting sumber]

Di utara Chile dan kawasan jirannya Peru dan Bolivia, keramik awal mula muncul semasa fasa budaya 'Faldas del Marsh' dan berikutnya 'Alto Ramírez' yang kira-kira kontemporari dengan budaya Wankarani. Fasa Alto Ramírez bertarikh sekitar 1000 BC-400 IKLAN. Fasa Alto Ramirez mungkin sezaman dengan Pukara dan lain-lain masyarakat Lembah Danau Titicaca  (Peru) Periode Awal Pertengahan Tempoh, seperti Qaluyu, Chiripa, Pukara, Wankarani dan Awal Tiwanaku.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Budaya Chinchorro
  • Pra-Columbus Bolivia
  • Sejarah Prespanyol Chile

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Time and Process in an Early Village Settlement System on the Bolivian Southern Altiplano
  2. ^ Bermann, Marc (14 July 2014). "Lukurmata: Household Archaeology in Prehispanic Bolivia". Princeton University Press – melalui Google Books.
  3. ^ Bandy, Matthew S.; Fox, Jake R. (1 January 2010). "Becoming Villagers: Comparing Early Village Societies". University of Arizona Press – melalui Google Books.
  4. ^ Quilter, Jeffrey (17 December 2013). "The Ancient Central Andes". Routledge.
  5. ^ Bruhns, Karen Olsen (4 August 1994). "Ancient South America". Cambridge University Press – melalui Google Books.
  6. ^ Silverman, Helaine; Isbell, William (4 April 2008). Handbook of South American Archaeology. Springer. m/s. 964–. ISBN 978-0-387-75228-0. Dicapai pada 5 October 2016.