Kelompok bintang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Messier 92 di dalam Buruj Hercules.

Kelompok bintang (Jawi: کلومڤوق بينتڠ) ialah kumpulan bintang-bintang. Dua jenis kelompok bintang boleh dibezakan: kelompok globul adalah kumpulan yang padat beratus-ratus atau ribuan bintang yang sangat tua yang terikat secara graviti, sementara kelompok terbuka, kumpulan-kumpulan bintang yang lebih jarang, umumnya mengandungi kurang daripada beberapa ratus ahli, dan sering sangat muda. Kelompok terbuka menjadi terputus dari masa ke masa dengan pengaruh graviti awan molekul gergasi ketika mereka bergerak melalui galaksi, tetapi anggota kelompok akan terus bergerak secara mendalam arah yang sama melalui ruang walaupun mereka tidak lagi terikat secara graviti; mereka kemudian dikenali sebagai rangkaian najam, kadang-kadang juga dirujuk sebagai kumpulan bergerak.

Kelompok bintang boleh dilihat dengan mata kasar termasuk Pleiades (M45), Hyades, dan Kelompok Sarang Lebah (M44).

Kelompok globul[sunting | sunting sumber]

Tatanama[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1979, perhimpunan agung Kesatuan Astronomi Antarabangsa ke-17 mencadangkan bahawa kelompok bintang yang baru ditemui, terbuka atau berbentuk globul, di dalam Galaksi mempunyai sebutan konvensyen berikut "Chhmm ± ddd", sentiasa bermula dengan awalan C, di mana h, m, dan d mewakili koordinat anggaran pusat kelompok masing-masing dalam jam dan minit jarak hamal, dan darjah deklinasi, dengan sifar utama. Penamaan, apabila sudah diberi, tidak berubah, walaupun pengukuran seterusnya memperbaiki lokasi pusat kelompok.[1] Penamaan begitu yang pertama digunapakai oleh Gosta Lynga pada tahun 1982.[2][3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "XVIIth General Assembly". Montreal, Canada: International Astronomical Union. Summer 1979. m/s. 13. Diarkib pada 18 January 2015. Ralat: If you specify |archivedate=, you must also specify |archiveurl=. https://web.archive.org/web/20150118133621/http://www.iau.org/static/resolutions/IAU1979_French.pdf. Diperolehi 18 December 2014.
  2. ^ Lynga, G. (October 1982). "IAU numbers for some recently discovered clusters". Bulletin d'Information du Centre de Donnees Stellaires. 23: 89. Bibcode:1982BICDS..23...89L.
  3. ^ "Dictionary of Nomenclature of Celestial Objects". Simbad. Centre de Données astronomiques de Strasbourg. 1 December 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 October 2014. Dicapai pada 21 December 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]