Keluarga Tata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Keluarga Tata
Kawasan sekarang Mumbai, India
Maklumat
Tempat asal Navsari, Gujarat, India
Ahli terkenal Jamsetji Tata
Dorabji Tata
Ratanji Tata
Naval Tata
R. D Tata
J. R. D. Tata
Ratan Tata
Simone Tata
Noel Tata
Hubungan kekeluargaan Keluarga Jinnah
Keluarga Petit
Keluarga Saklatwala
Keluarga Bhabha
Keluarga Mistry
Warisan pusaka Tata Sons

Keluarga Tata ialah keluarga perniagaan India yang terkemuka, berpusat di bandar Mumbai. Syarikat induknya ialah Tata Sons, yang merupakan syarikat induk utama Tata Group, dan kira-kira 65% saham dalam syarikat-syarikat ini dimiliki oleh amanah amal Tata, terutamanya Ratan Tata Trust dan Dorab Tata Trust. Kira-kira 18 peratus saham dipegang oleh keluarga Pallonji Mistry, dan selebihnya oleh pelbagai Tata Sons. Keluarga Tata ialah keluarga Parsi yang pada asalnya datang ke Mumbai dari Navsari di negeri Gujarat. Pengasas kekayaan keluarga itu ialah Jamsetji Tata. Keluarga Tata ialah pengasas asal Tata Sons dan Kumpulan Tata.

Keluarga Tata berkaitan dengan baronet Petit yang terkenal, keluarga Parsi, melalui Sylla Tata, yang menikahi Sir Dinshaw Maneckji Petit, Baronet ke-3.

Ahli terkenal[sunting | sunting sumber]

  • Jamshedji Nusserwanji Tata (3 Mac 1839 - 19 Mei 1904), yang dikenali sebagai salah satu bapa industri India[1]
    • Dorabji Tata (27 Ogos 1859 - 3 Jun 1932), anak lelaki sulung Jamshedji, ahli perindustrian India dan dermawan. Isterinya, Meherbai Tata, ialah ibu saudara saintis nuklear Homi J. Bhabha
    • Ratanji Tata (20 Januari 1871 - 5 September 1918), anak bongsu Jamshedji, dermawan dan perintis kajian kemiskinan. Selepas Ratanji Tata meninggal, isterinya, Navajbai Tata, menerima anak yatim, Naval, yang merupakan anak saudara mertua ibu mertuanya, dan membesarkannya sebagai anaknya sendiri.
      • Naval Tata (30 Ogos 1904 - 5 Mei 1989) anak angkat Navajbai Tata. Nenek ibu kandungnya kakak Hirabai Tata, isteri pengasas kumpulan Jamshedji Tata. Juga, bapa kandungnya, Hormusji Tata, telah dimiliki oleh keluarga Tata yang lebih luas, dan oleh itu Naval membawa nama keluarga "Tata" melalui hak kelahiran.[2] Pengarah di beberapa syarikat Tata, ahli ILO, penerima Padma Bhushan. Beliau berkahwin dua kali dan mempunyai tiga anak lelaki.
      • Simone Naval Tata, isteri kedua Naval Tata, seorang wanita Perancis dan seorang Katolik. Beliau ke Lakme dan berkhidmat sebagai pengerusi Trent[3]
        • Ratan Tata, bekas ketua Tata Group, anak Naval Tata melalui isteri pertama Sooni Commissariat
        • Jimmy Tata, anak Naval Tata melalui isteri pertama Sooni Commissariat.
        • Noel Tata, pengerusi Trent, anak Naval Tata melalui isteri keduanya Simone
  • Ratanji Dadabhoy Tata (1856-1926), salah seorang pendukung awal untuk berkhidmat kepada Tata Group. Bapanya, Dadabhoy, dan ibu pengasas kumpulan Jamshedji Tata, Jeevanbai, ialah adik-beradik. Beliau juga sepupu agnatik jauh dari Jamshedji, milik keluarga Tata yang lebih luas. Beliau berkahwin dengan Suzanne Brière, seorang Katolik Perancis, dan mempunyai lima orang anak, termasuk:
    • JRD Tata (29 Julai 1904 - 29 November 1993), anak lelaki Ratanji Tata melalui isterinya Suzanne. Pengerusi Tata lama, juga seorang aviator India dan pengasas Tata Airlines (kemudian dikenali sebagai Air India)
    • Sylla Tata, anak perempuan Ratanji Dadabhoy dan kakak JRD. Beliau telah berkahwin dengan Dinshaw Maneckji Petit, baronet Petit 3. Adik iparnya, Rattanbai Petit, telah berkahwin dengan Muhammad Ali Jinnah, pengasas Pakistan, dan anak perempuan Rattanbai dan Jinnah, Dina Jinnah, ialah isteri Neville Wadia.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Forbes India Magazine - Tata Sons: Passing the Baton". forbesindia.com. Dicapai pada 2015-11-17.
  2. ^ Malik, Amil (Nov 30, 2016). "Who is Ratan Tata and how 'real' a Tata is he?". Mosaic Media Ventures Pvt. Ltd. VC Circle.
  3. ^ "Noel Tata takes over as chairman of Trent". Times of India. Dicapai pada 24 January 2015.
  4. ^ Guriro, Amar (30 June 2009). "Aslam Jinnah's claim of being Quaid's family disputed". Daily Times. Dicapai pada 11 September 2012.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]