Mashad: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baghers (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Dibalikkan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 51: Baris 51:


Mashhad dihuni oleh majoriti Persia dan minoriti Kurdi dan Turkmen.<ref>https://www.britannica.com/place/Mashhad</ref><ref>http://www.hewalname.com/ku/wp-content/uploads/2019/02/Abbas%E2%80%93-Ali-Madih.-The-Kurds-of-Khorasan.pdf</ref>
Mashhad dihuni oleh majoriti Persia dan minoriti Kurdi dan Turkmen.<ref>https://www.britannica.com/place/Mashhad</ref><ref>http://www.hewalname.com/ku/wp-content/uploads/2019/02/Abbas%E2%80%93-Ali-Madih.-The-Kurds-of-Khorasan.pdf</ref>
<ref>https://mashhadall.ir/</ref>
Mashhad juga dikenali dalam bahasa sehari-hari sebagai kota [[Ferdowsi]], selepas [[penyair]] Iran yang mengarang [[Shahnameh]]. Bandar ini adalah kampung halaman beberapa tokoh sastera dan artis [[Iran]] yang paling penting, seperti penyair Mehdi Akhavan-Sales, dan Mohammad-Reza Shajarian, penyanyi dan komposer tradisional [[Iran]].

Ferdowsi dan Akhavan-Sales kedua-duanya dikebumikan di Tus, sebuah bandar purba yang dianggap sebagai asal utama bandar Mashhad semasa. Pada 30 Oktober 2009 (ulang tahun kesyahidan Imam Reza), Presiden Iran ketika itu [[Mahmoud Ahmadinejad]] mengisytiharkan Mashhad sebagai "ibu kota rohani Iran".


== Rujukan ==
== Rujukan ==

Semakan pada 11:05, 24 Julai 2023

مشهد
Masyhad
Makam Imam Ali Reza.
Makam Imam Ali Reza.
Makam Imam Ali Reza.
Kerajaan
 - Datuk Bandar Saeed-Hashem Hashemy
Kepadatan (est.)
 - Jumlah 2,387,734

Masyhad (Bahasa Parsi: مشهد ) adalah bandar kedua terbesar di Iran dan juga antara bandar terpenting bagi pengikut Islam Syiah. Ia terletak 850 km dari timur Tehran dan di tengah-tengah wilayah Razavi Khorasan. Jumlah penduduknya ialah 2,387,734 orang pada tahun 2006[1]

Kota ini diasaskan pada tahun 823 SM, dan namanya diambil dari perkataan mashhad-e-reza yang bermaksud tempat kesyahidan, bersempena dengan kemangkatan Imam Reza, Imam ke-lapan mengikut kepercayaan Syiah Islam. Beliau dipercayai diracun oleh khalifah Al Maimun. Sebuah makam dibina dikota ini bagi memperingati kematian beliau. Setiap tahun, kota ini menjadi kunjungan ratusan ribu umat Islam Syiah yang ingin menziarahi makam Imam Reza.

Mashhad dihuni oleh majoriti Persia dan minoriti Kurdi dan Turkmen.[2][3] [4] Mashhad juga dikenali dalam bahasa sehari-hari sebagai kota Ferdowsi, selepas penyair Iran yang mengarang Shahnameh. Bandar ini adalah kampung halaman beberapa tokoh sastera dan artis Iran yang paling penting, seperti penyair Mehdi Akhavan-Sales, dan Mohammad-Reza Shajarian, penyanyi dan komposer tradisional Iran.

Ferdowsi dan Akhavan-Sales kedua-duanya dikebumikan di Tus, sebuah bandar purba yang dianggap sebagai asal utama bandar Mashhad semasa. Pada 30 Oktober 2009 (ulang tahun kesyahidan Imam Reza), Presiden Iran ketika itu Mahmoud Ahmadinejad mengisytiharkan Mashhad sebagai "ibu kota rohani Iran".

Rujukan

  1. ^ "Perangkaan dari world-gazetteer.com". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-09. Dicapai pada 2012-12-09.
  2. ^ https://www.britannica.com/place/Mashhad
  3. ^ http://www.hewalname.com/ku/wp-content/uploads/2019/02/Abbas%E2%80%93-Ali-Madih.-The-Kurds-of-Khorasan.pdf
  4. ^ https://mashhadall.ir/

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.