Sutan Syahrir: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
D'ohBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: he:סוטאן שהריר
Naval Scene (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Sutan Syahrir'' ([[5 Mac]] [[1909]] - [[9 April]] [[1966]]; juga dieja sebagai '''Soetan Sjahrir''') ialah [[Perdana Menteri Indonesia|Perdana Menteri]] [[Indonesia|Republik Indonesia]] yang pertama, serta bekas Ketua [[Parti Sosialis Indonesia]] (PSI). Beliau pernah mengetuai perwakilan Republik Indonesia untuk Perundingan Linggarjati.
'''Sutan Syahrir''' ([[5 Mac]] [[1909]] - [[9 April]] [[1966]]; juga dieja sebagai '''Soetan Sjahrir''') ialah [[Perdana Menteri Indonesia|Perdana Menteri]] [[Indonesia|Republik Indonesia]] yang pertama, serta bekas Ketua [[Parti Sosialis Indonesia]] (PSI). Beliau pernah mengetuai perwakilan Republik Indonesia untuk Perundingan Linggarjati.


Dilahirkan di [[Padangpanjang]], Indonesia, beliau meninggal dunia di [[Zürich]], [[Switzerland]], dan dimakamkan di Taman Makam Pahlawan Kalibata, [[Jakarta]].
Dilahirkan di [[Padangpanjang]], Indonesia, beliau meninggal dunia di [[Zürich]], [[Switzerland]], dan dimakamkan di Taman Makam Pahlawan Kalibata, [[Jakarta]].

Semakan pada 09:30, 5 Julai 2010

Sutan Syahrir (5 Mac 1909 - 9 April 1966; juga dieja sebagai Soetan Sjahrir) ialah Perdana Menteri Republik Indonesia yang pertama, serta bekas Ketua Parti Sosialis Indonesia (PSI). Beliau pernah mengetuai perwakilan Republik Indonesia untuk Perundingan Linggarjati.

Dilahirkan di Padangpanjang, Indonesia, beliau meninggal dunia di Zürich, Switzerland, dan dimakamkan di Taman Makam Pahlawan Kalibata, Jakarta.