440 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26: Baris 26:
====Yunani====
====Yunani====
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
* [[Samos]], ahli autonomi [[Liga Delos]] yang merupakan salah satu sekutu utama [[Athens]] dengan armada sendiri yang cukup besar, bergaduh dengan [[Miletus]] dan meminta bantuan daripada Athens. [[Pericles]] memutuskan untuk menyebelahi Miletus dan oleh itu, Samos memberontak. Pericles belayar ke Samos dengan sebuah armada untuk menggulingkan kerajaan [[oligarki]]nya dan menggantikannya dengan sebuah kerajaan demokrasi. [[Sparta]] mengugut akan masuk campur tetapi dalam kongres [[Liga Peloponnese]], ahli-ahlinya mengundi supaya tidak masuk campur bagi pihak Samos terhadap Athens.
* [[Samos]], ahli autonomi [[Liga Delos]] yang merupakan salah satu sekutu utama [[Athens]] dengan armada sendiri yang cukup besar, bergaduh dengan [[Miletus]] dan meminta bantuan daripada Athens. [[Pericles]] memutuskan untuk menyebelahi Miletus dan oleh itu, Samos memberontak. Pericles belayar ke Samos dengan sebuah armada untuk menggulingkan kerajaan [[oligarki]]nya dan menggantikannya dengan sebuah kerajaan demokrasi. [[Sparta]] mengugut akan masuk campur tetapi dalam kongres [[Liga Peloponnesus]], ahli-ahlinya mengundi supaya tidak masuk campur bagi pihak Samos terhadap Athens.


====Republik Rom====
====Republik Rom====

Semakan pada 18:36, 16 Januari 2007

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Yunani

  • Samos, ahli autonomi Liga Delos yang merupakan salah satu sekutu utama Athens dengan armada sendiri yang cukup besar, bergaduh dengan Miletus dan meminta bantuan daripada Athens. Pericles memutuskan untuk menyebelahi Miletus dan oleh itu, Samos memberontak. Pericles belayar ke Samos dengan sebuah armada untuk menggulingkan kerajaan oligarkinya dan menggantikannya dengan sebuah kerajaan demokrasi. Sparta mengugut akan masuk campur tetapi dalam kongres Liga Peloponnesus, ahli-ahlinya mengundi supaya tidak masuk campur bagi pihak Samos terhadap Athens.

Republik Rom

China

Mengikut topik

Fizik

  • Democritus mencadangkan kewujudan zarah-zarah tak boleh bahagi yang dipanggilnya atom.

Seni

  • Polykleitos menyiapkan "Doryphorus" ("Pelembing"), salah satu daripada arca-arcanya yang teragung (tarikh anggaran).
  • Lapith berlawan dengan sentora, ukiran timbul metop dari kerawang Dorik di sisi Parthenon, dibuat dan kini berada di Muzium British, London (tarikh anggaran).
  • Demeter, Persephone, dan Triptolemos, batu-batu bersurat dari Eleusis dibuat (tarikh anggaran), dan kini berada di Muzium Arkeologi Negara, Athens.

Kelahiran

Kematian