Kesan pemerhati: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
OrangMiri (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Kesan pemerhati''' atau '''kesan sikap tidak peduli pemerhati''' merupakan fenomena psikologikal sosial yang merujuk kepada kes-kes di mana golongan-golo...'
 
OrangMiri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Kesan pemerhati''' atau '''kesan sikap tidak peduli pemerhati''' merupakan fenomena psikologikal sosial yang merujuk kepada kes-kes di mana golongan-golongan individual yang tidak menawarkan bantuan kepada seseorang mangsa apabila orang lain turut hadir.
'''Kesan pemerhati''' atau '''kesan sikap tidak peduli pemerhati''' merupakan fenomena psikologikal sosial yang merujuk kepada kes-kes di mana golongan-golongan individual yang tidak menawarkan bantuan kepada seseorang mangsa apabila orang lain turut hadir. Kebarangkalian untuk menolong adalah bertentangan dengan bilangan pemerhati yang hadir. Dalam kata lain, semakin ramai bilangan pemerhati, semakin kurang kebarangkalian untuk sesiapa dalam kalangan mereka untuk menolong. Beberapa pemboleh ubah telah dipastikan untuk menjelaskan sebab kesan pemerhati berlaku. Pembolhe-pemboleh ubah ini termasuklah: ketidakpastian, kesepaduan dan penyebaran tanggungjawab.

== Penyelidikan sosial psikologi ==

=== Pemboleh-pemboleh ubah yang mempengaruhi golongan pemerhati ===

==== Situasi kecemasan berlawan dengan situasi bukan kecemasan ====

==== Ketidakpastian dan akibat ====

==== Pemahaman terhadap persekitaran ====


==Rujukan==
==Rujukan==

Semakan pada 07:14, 23 Julai 2016

Kesan pemerhati atau kesan sikap tidak peduli pemerhati merupakan fenomena psikologikal sosial yang merujuk kepada kes-kes di mana golongan-golongan individual yang tidak menawarkan bantuan kepada seseorang mangsa apabila orang lain turut hadir. Kebarangkalian untuk menolong adalah bertentangan dengan bilangan pemerhati yang hadir. Dalam kata lain, semakin ramai bilangan pemerhati, semakin kurang kebarangkalian untuk sesiapa dalam kalangan mereka untuk menolong. Beberapa pemboleh ubah telah dipastikan untuk menjelaskan sebab kesan pemerhati berlaku. Pembolhe-pemboleh ubah ini termasuklah: ketidakpastian, kesepaduan dan penyebaran tanggungjawab.

Penyelidikan sosial psikologi

Pemboleh-pemboleh ubah yang mempengaruhi golongan pemerhati

Situasi kecemasan berlawan dengan situasi bukan kecemasan

Ketidakpastian dan akibat

Pemahaman terhadap persekitaran

Rujukan

Bommel, M. V., Prooijen, J. V., Elffers, H., & Lange, P. A. (2012). Be aware to care: Public self-awareness leads to a reversal of the bystander effect. Journal of Experimental Social Psychology, 48(4), 926-930. doi:10.1016/j.jesp.2012.02.011