Parti Komunis Vietnam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dicipta dengan menterjemah laman "Communist Party of Vietnam"
 
Memperbaiki terjemahan.
Baris 1: Baris 1:
'''Parti Komunis Vietnam''' ('''CPV'''){{efn|Sometimes referred to as the Vietnamese Communist Party (VCP).}} adalah pendiri dan pemerintah partai komunis itu [[Vietnam|Sosialis Republik Vietnam]]. Sejak tahun 1988, ia adalah satu - [[Negara satu parti|satunya undang-undang parti]] di negara ini. Walaupun ia ukuran wujud bersama Vietnam Tanah Depan, ia mengekalkan [[Negara kesatuan|kesatuan kerajaan]] dan pusat kawalan ke atas negeri ini, militer dan media. Keluhuran Partai Komunis dijamin oleh Perkara 4 negara perlembagaan. Semasa parti itu pemimpin [[Nguyễn Phú Trọng]], yang memegang judul Jeneral Setiausaha Central Komite dan Setiausaha Tengah Tentera Commission.
'''Parti Komunis Vietnam''' ('''CPV'''){{efn|Sometimes referred to as the Vietnamese Communist Party (VCP).}} adalah parti komunis pengasas dan pemerintah [[Vietnam|Republik Sosialis Vietnam]]. Sejak 1988, ia [[Negara satu parti|merupakan satu-satunya parti yang sah]] di negara ini. Walaupun secara nominalnya ada bersama Barisan Pembebasan Rakyat Vietnam, ia mengekalkan pemerintahan yang bersatu dan telah memusatkan kendali atas negara, tentera dan media. Ketuanan Partai Komunis dijamin oleh Perkara 4 perlembagaan negara. Pemimpin parti sekarang adalah [[Nguyễn Phú Trọng]], yang memegang gelaran Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat dan Setiausaha Suruhanjaya Tentera Pusat.


Parti diketahui untuk sokongan apa yang ia sebut "sosialis berorientasi pasaran ekonomi". Yang tertinggi institusi CPV adalah partai Nasional Kongres yang memilih Central Komite. Di antara pihak kongres, Central Komite yang agung organ di pihak negeri. Selepas parti kongres, Central Komite memilih Politik dan Setia dan ia melantik Setiausaha Pertama, yang tertinggi kantor partai. Di antara sesi dari Central Komite, Politik adalah agung organ di pihak negeri. Bagaimanapun, ia hanya melaksanakan keputusan berdasarkan polisi yang telah diluluskan terlebih dahulu oleh salah Jawatankuasa Pusat atau partai Nasional Kongres. Pada tahun 2017{{As of|2017}}, 12 Politik terdiri 19 ahli.
Parti itu terkenal dengan advokasi apa yang disebut sebagai "[[ekonomi pasaran berorientasikan sosialis]]". Institusi tertinggi CPV adalah Kongres Nasional partai yang memilih Jawatankuasa Pusat. Di antara kongres parti, Jawatankuasa Pusat adalah organ tertinggi dalam urusan parti. Sejurus selepas kongres parti, Jawatankuasa Pusat memilih Politburo dan Sekretariat dan ia melantik Setiausaha Pertama, pejabat parti tertinggi. Di antara sesi Jawatankuasa Pusat, [[Politburo Parti Komunis Vietnam|Politburo]] adalah organ tertinggi dalam urusan parti. Walau bagaimanapun, ia hanya boleh melaksanakan keputusan berdasarkan dasar yang telah diluluskan terlebih dahulu oleh sama ada Jawatankuasa Pusat atau Kongres Nasional parti. Sehingga 2017, Politburo ke-12 terdiri daripada 19 ahli.


Dalam kebanyakan kasus, Vietnam tekan dan orang merujuk kepada Parti Komunis Vietnam sebagai Đảng ("Pesta") atau Đảng ta ("Pihak kami").
Dalam kebanyakan kes, akhbar Vietnam dan orang merujuk kepada Parti Komunis Vietnam sebagai Đảng ("Parti") atau Đảng ta ("Parti kami").


== Nota ==
== Nota ==

Semakan pada 03:56, 17 Oktober 2018

Parti Komunis Vietnam (CPV)[a] adalah parti komunis pengasas dan pemerintah Republik Sosialis Vietnam. Sejak 1988, ia merupakan satu-satunya parti yang sah di negara ini. Walaupun secara nominalnya ada bersama Barisan Pembebasan Rakyat Vietnam, ia mengekalkan pemerintahan yang bersatu dan telah memusatkan kendali atas negara, tentera dan media. Ketuanan Partai Komunis dijamin oleh Perkara 4 perlembagaan negara. Pemimpin parti sekarang adalah Nguyễn Phú Trọng, yang memegang gelaran Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat dan Setiausaha Suruhanjaya Tentera Pusat.

Parti itu terkenal dengan advokasi apa yang disebut sebagai "ekonomi pasaran berorientasikan sosialis". Institusi tertinggi CPV adalah Kongres Nasional partai yang memilih Jawatankuasa Pusat. Di antara kongres parti, Jawatankuasa Pusat adalah organ tertinggi dalam urusan parti. Sejurus selepas kongres parti, Jawatankuasa Pusat memilih Politburo dan Sekretariat dan ia melantik Setiausaha Pertama, pejabat parti tertinggi. Di antara sesi Jawatankuasa Pusat, Politburo adalah organ tertinggi dalam urusan parti. Walau bagaimanapun, ia hanya boleh melaksanakan keputusan berdasarkan dasar yang telah diluluskan terlebih dahulu oleh sama ada Jawatankuasa Pusat atau Kongres Nasional parti. Sehingga 2017, Politburo ke-12 terdiri daripada 19 ahli.

Dalam kebanyakan kes, akhbar Vietnam dan orang merujuk kepada Parti Komunis Vietnam sebagai Đảng ("Parti") atau Đảng ta ("Parti kami").

Nota

  1. ^ Sometimes referred to as the Vietnamese Communist Party (VCP).

Rujukan

Pautan luar