Barbara McClintock: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zwobot (bincang | sumb.)
k robot Adding: gl, id, es, ja, pt, de, sv, fr
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Barbara McClintock''' ([[16 Jun]] [[1902]]-[[1992]]) adalah pemenang [[Hadiah Nobel]] dalam bidang [[perubatan]] pada Oktober [[1983]].
[[Tokoh dunia|Tokoh]] '''Barbara McClintock''' dilahirkan pada 16 Jun 1902 di [[Hartford]], [[Connecticut]], [[Amerika Syarikat]]. Beliau dikenali sebagai pakar etnobotani dan menghabiskan banyak masa di [[Mexico]] serta Amerika Selatan mengkaji pertanian jagung yang diusahakan oleh suku kaum Indian.


Beliau menerima Hadiah Nobel pada Oktober 1983 dalam bidang perubatan. Bapanya seorang ahli fizik manakala ibunya seorang pemain piano yang mengajar semua anaknya mengenai kemahiran bermain piano. Meninggal dunia pada 1992.
Dilahirkan di [[Hartford]], [[Connecticut]], [[Amerika Syarikat]], bapanya seorang [[ahli fizik]] manakala ibunya seorang pemain [[piano]] yang mengajar semua anaknya mengenai kemahiran bermain piano.

McClintock dikenali sebagai pakar [[etnobotani]] dan menghabiskan banyak masa di [[Mexico]] serta [[Amerika Selatan]] mengkaji [[pertanian]] [[jagung]] yang diusahakan oleh suku kaum [[Red Indian]].


== Pautan luar ==
== Pautan luar ==
* www.nas.edu/history/members/mcclintock
* www.nas.edu/history/members/mcclintock
* http://www.tutor.com.my/tutor/estidotmy/index.asp?y=2003&dt=0730&pub=ESTIDOTMY&sec=Dunia_Saintis&pg=ds_01.htm
* http://www.tutor.com.my/tutor/estidotmy/index.asp?y=2003&dt=0730&pub=ESTIDOTMY&sec=Dunia_Saintis&pg=ds_01.htm

[[Kategori: Pemenang Hadiah Nobel untuk Fisiologi/Perubatan]]


[[de:Barbara McClintock]]
[[de:Barbara McClintock]]

Semakan pada 00:28, 2 Januari 2006

Barbara McClintock (16 Jun 1902-1992) adalah pemenang Hadiah Nobel dalam bidang perubatan pada Oktober 1983.

Dilahirkan di Hartford, Connecticut, Amerika Syarikat, bapanya seorang ahli fizik manakala ibunya seorang pemain piano yang mengajar semua anaknya mengenai kemahiran bermain piano.

McClintock dikenali sebagai pakar etnobotani dan menghabiskan banyak masa di Mexico serta Amerika Selatan mengkaji pertanian jagung yang diusahakan oleh suku kaum Red Indian.

Pautan luar