Asqalan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Ashkelon''' atau '''Ashqelon''' (bahasa Ibrani '''אַשְׁקְלוֹן''') ialah sebuah kota di Israel. Kota ini terletak di pesisiran pantai [[La...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 00:37, 11 Ogos 2009

Ashkelon atau Ashqelon (bahasa Ibrani אַשְׁקְלוֹן) ialah sebuah kota di Israel. Kota ini terletak di pesisiran pantai Laut Tengah yakni di selatan Ashdod dan di utara semenanjung Gaza.

Ashkelon memiliki sekitar 105,000 orang penduduk.

Ashkelon moden didirikan sebagai komuniti pertanian setelah pembentukan wilayah haram Israel pada bulan Mei 1948, dan merupakan permukiman kota yang didirikan buat pertama kali pada tahun 1950-an di atas kota al-Majdal.

Kota ini memiliki 19 sekolah dasar, 9 SMP dan SMA. Salah satu sekolah di Ashkelon adalah "Omanuyot", secara harfiahnya bererti "seni", yang mengajar semua usia dari 6 hingga 18.

Di pusat kota ada pusat penjualan, muzium dan peninggalan arkeologi. Di pesisir pantainya pula ada terdapatnya sejumlah restoran, hotel dan marina yang besar.

Ada penemuan arkeologi dan konservasi di sini, yang membuat Ashkelon begitu unik, seperti taman nasional dengan sejumlah relik dari Ashkelon kuno. Ashkelon adalah salah satu kota tertua di dunia, disebutkan dalam Alkitab dan mempunyai erti sejarah yang amat penting. Kota ini dihancurkan oleh Mamluk pada tahun 1270.

Pranala luar

Lihat juga

Daerah Selatan, Israel