Khemah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Khemah kubah ringan memuatkan dua orang diikat pada batu kerana ketiadaan ruang pasak pada batu itu sendiri.

Khemah (Jawi: خيمه, pinjaman Arab: خيمة, rumi: khīmah[1]) atau tenda[2] (Jawi: تيندا‎, pinjaman bahasa Portugis[3]) adalah tempat perlindungan didirikan menggunakan kain tekstil yang dihampar dan dilekatkan pada rangka tiang atau diikat pada tali penyokong. Saiznya bergantung kepada cara ia dipasangkan - khemah jenis kecil sama ada menegak bebas atau diikat pada tanah manakala khemah jenis besar biasanya ditambat menggunakan talian giuk yang diikat pada pacang atau pasak khemah. Binaan sebegini boleh menampun dari hanya seorang sahaja sehingga saiz yan sangat besar untuk menampung sekelompok besar orang untuk tujuan keramaian seperti kenduri atau acara temasya.

Khemah pada awalnya digunakan sebagai rumah bergerak oleh kelompok orang yang behijrah dari satu tempat ke satu tempat lain, namun ia kini juga lazim digunakan untuk tujuan liburan atau dan tempat perlindungan sementara memulih daripada bencana.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Khemah telah digunakan sejak awal Zaman Besi lagi. Mereka disebut dalam Alkitab, contohnya, dalam Genesis 4:20 Jabal digambarkan sebagai 'orang pertama yang tinggal di khemah-khemah adalah meraka yang membela kambing dan biri-biri. Tentera Rom menggunakan khemah kulit, Pelbagai gaya dibangunkan dari masa ke masa, ada yang diperolehi daripada khemah nomad tradisional seperti Yurt. Mengikut sejarah, kebanyakan khemah tentera adalah menggunakan reka bentuk rabung yang mudah. Kemajuan teknologi utama adalah dengan penggunaan linen atau rami kanvas untuk kanopi berbanding kulit untuk orang-orang Rom. Penggunaan utama khemah masih menyediakan tempat tinggal mudah alih untuk sebilangan kecil lelaki di lapangan. Pada Perang Dunia pertama reka bentuk yang lebih besar telah dibuat dan ditempatkan di bahagian belakang yang digunakan sebagai tempat tinggal bagi aktiviti sokongan dan bekalan.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Khemah digunakan sebagai kediaman oleh nomad, rekreasi, dan mangsa-mangsa bencana. Khemah biasanya digunakan sebagai tempat perlindungan diri untuk perayaan, majlis perkahwinan, parti-parti dan acara-acara korporat yang besar. Ia juga digunakan untuk menutupi kegiatan penggalian (pembinaan) dan melindungi bahan-bahan industri.

Tradisional[sunting | sunting sumber]

Khemah secara tradisinya telah digunakan oleh orang-orang nomad di seluruh dunia, seperti orang asli Amerika, Mongolia, Tibet dan Badwi.

Tentera[sunting | sunting sumber]

Tentera-tentera di seluruh dunia telah lama menggunakan khemah sebagai sebahagian daripada kerja mereka . Khemah digemari oleh tentera kerana pemasangan yang agak cepat tidak memerlukan banyak masa, berbanding dengan cara kebanyakan perlindungan tradisional. Salah satu pengguna khemah terbesar di dunia adalah Jabatan Pertahanan AS. Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat mempunyai peraturan ketat ke atas spesifikasi kualiti khemah. Khemah yang paling biasa digunakan oleh tentera adalah berek sementara (kuarters tidur) , bangunan DFAC (kemudahan makan ), ibu pejabat lapangan, Bina Semangat , Kebajikan, dan kemudahan Rekreasi, dan tempat pemeriksaan keselamatan. Salah satu reka bentuk yang paling popular yang digunakan oleh tentera Amerika pada masa ini adalah khemah TEMPER. TEMPER adalah singkatan kepada Tent Expandable Modular PERsonnel. Tentera AS mula menggunakan khemah yang lebih moden yang dikenali sebagai tempat perlindungan dengan pemasangan pantas atau DRASH (deployable rapid assembly shelter). Ia adalah khemah lipat yang mempunyai kemudahan penyaman udara dan pemanasan. Rekreasi Camping adalah satu bentuk rekreasi popular yang sering melibatkan penggunaan khemah. Khemah adalah ekonomi dan praktikal kerana kemudahalihan dan kesan alam sekitar yang rendah. Kualiti sebegini adalah amat perlu apabila digunakan di gurun atau kawasan terpencil . Kecemasan Khemah sering digunakan dalam kecemasan kemanusiaan , seperti peperangan , gempa bumi dan kebakaran. Jenis Khmah yang menjadi pilihan utama dalam kecemasan kemanusiaan adalah khemah kanvas kapas, kerana khemah jenis membolehkan penggunaan kebolehnafasan berfungsi semasa pemberian khidmat perlindungan sementara . Khemah diedarkan oleh pertubuhan-pertubuhan seperti UNHCR dan dibuat oleh pelbagai pengeluar, bergantung kepada kawasan di mana khemah dikerahkan , dan juga bergantung kepada tujuan . Pada masa-masa ini , bagaimanapun , rumah perlindungan sementara menjadi rumah kekal atau separa kekal , terutamanya bagi orang-orang pelarian yang tinggal di kem-kem pelarian atau bandar-bandar Pondok yang tidak boleh kembali kepada rumah asal mereka dan kepada mereka yang tiada rumah sebagai ganti.

Pertimbangan Umum[sunting | sunting sumber]

Kain khemah boleh dibuat daripada pelbagai bahan termasuk kapas ( kanvas ) , nylon, dirasai dan poliester. Kapas menyerap air , jadi ia boleh menjadi sangat berat apabila basah , tetapi bengkak yang berkaitan cenderung untuk menghalang mana-mana lubang minit supaya kapas basah adalah lebih kalis air daripada kapas kering. Khemah kapas sering dirawat dengan parafin untuk meningkatkan rintangan air. Nylon dan poliester adalah lebih ringan daripada kapas dan tidak menyerap air banyak ; dengan salutan sesuai mereka boleh menjadi sangat kalis air, tetapi mereka cenderung merosot dari masa ke masa akibat kerosakan kimia lambat disebabkan oleh cahaya ultraungu. Rawatan yang paling biasa untuk membuat kain kalis air adalah hal memberi silikon atau salutan polyurethane. Sejak jahitan membuat lubang kecil di lipit kain sering dimeteraikan atau dirakam untuk menyekat lubang ini dan mengekalkan waterproofness , walaupun dalam amalan jahitan dijahit dengan teliti boleh kalis air . Rintangan hujan diukur dan dinyatakan sebagai ketua hidrostatik dalam milimeter ( mm). Ini menunjukkan tekanan air yang diperlukan untuk menembusi kain . Hujan lebat atau angin yang didorong mempunyai tekanan yang lebih tinggi daripada hujan cahaya. Berdiri di groundsheet yang meningkatkan tekanan ke atas apa-apa di bawah air. Fabrik dengan penarafan kepala hidrostatik 1000 mm atau kurang dianggap sebagai terbaik tahan pancuran, dengan 1500 mm yang biasanya sesuai untuk perkhemahan musim panas. Khemah untuk kegunaan sepanjang tahun umumnya mempunyai sekurang-kurangnya 2000 mm; khemah ekspedisi bertujuan untuk keadaan yang melampau sering tertinggi pada 3000 mm. Di mana disebut harga, groundsheets boleh undian untuk 5000 mm atau lebih. Banyak pengeluar khemah menunjukkan kapasiti oleh ungkapan-ungkapan seperti "3 dermaga " atau "2 orang" . Nombor ini menunjukkan berapa ramai orang pengilang yang difikirkan boleh menggunakan khemah, walaupun nombor-nombor ini tidak selalu membenarkan sebarang barang-barang peribadi, seperti bagasi, tilam kembung , katil kem , pondok, dan lain-lain , atau mereka sentiasa membenarkan untuk orang yang melebihi ketinggian purata. Memeriksa saiz disebut harga bagi kawasan tidur mendedahkan bahawa beberapa pengeluar menganggap bahawa lebar 150 cm ( 5 kaki ) adalah cukup untuk tiga orang - selesa adalah perkataan pembedahan . Pengalaman menunjukkan bahawa perkhemahan mungkin lebih selesa jika jumlah sebenar penghuni adalah satu atau dua kurang daripada cadangan pengilang, walaupun pengeluar yang berbeza mempunyai standard yang berbeza untuk keperluan ruang dan tidak ada standard diterima. Jika khemah itu akan digunakan di mana nyamuk , gnats dan lain-lain serangga menggigit dijangka , ia perlu mempunyai semua tingkap, melepaskan dan bukaan pintu ditutup dengan jaringan halus " tidak melihat- um - " penghasilan bersih . Khemah boleh diubah suai menggunakan kain kalis air , tali, dan kayu .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Zuraini binti Hamisan @ Khair (2003). Peminjaman istilah bahasa Arab dalam bahasa Melayu: satu kajian kes (Tesis). Universiti Malaya.
  2. ^ "tenda". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  3. ^ Dalgado, Sebastião Rodolfo (1936). Portuguese Vocables in Asiatic Languages. Diterjemahkan oleh Xavier Soares, Anthony (ed. bahasa Inggeris). Baroda: Oriental Institute. m/s. 343.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]