Klaus (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Klaus
PengarahSergio Pablos
Lakon layar
  • Sergio Pablos
  • Jim Mahoney
  • Zach Lewis
Cerita oleh
  • Sergio Pablos
Dihasilkan oleh
  • Jinko Gotoh
  • Sergio Pablos
  • Marisa Roman
  • Matthew Teevan
  • Mercedes Gamero
  • Mikel Lejarza Ortiz
  • Gustavo Ferrada
Dibintangi
Disunting olehPablo Garcia Revert
Muzik olehAlfonso González Aguilar
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehNetflix
Tarikh tayangan
  • 08 November 2019 (2019-11-08)
Masa tayangan
97 minit
NegaraSepanyol
Bahasa
Bajet$40 juta[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Jesper Johansson, anak lelaki kepada Juru Pos Diraja yang malas dan manja, telah berusaha keluar dari akademi posmen, tetapi bapanya menghantarnya ke bandar Smeerensburg yang jauh. Jika Jesper gagal untuk hantar 6,000 surat dalam setahun, dia akan dikeluarkan dari kekayaan keluarganya. Tiba di kota Smeerensburg yang suram dan bersalji, Jesper bertemu lelaki kapal feri Mogens dan guru yang bertukar jadi penjual ikan Alva, yang menjelaskan bahawa Smeerensburg adalah rumah bagi keluarga Ellingboe dan Krum yang selalu berperang.

Putus asa untuk surat, Jesper cuba menghantar gambar lukisan budak Krum. Dia kemudian melawat tukang kayu tertutup Klaus dan mendapati kediamannya dipenuhi dengan mainan buatan tangan, tetapi melarikan diri dari tukang kayu yang memaksakan, meninggalkan lukisan yang menyedihkan. Klaus memaksa Jesper untuk membawanya ke rumah budak lelaki itu dan secara diam-diam dia menyampaikan salah satu mainannya. Berita tersebar ke kanak-kanak lain, yang berharap dapat menerima mainan dengan mengirim surat kepada Klaus. Jesper, yang ingin mengumpulkan surat, meyakinkan Klaus untuk membiarkannya memberikan lebih banyak mainan. Mainan kanak-kanak Krum itu membawanya bermain dengan seorang gadis Ellingboe, yang menimbulkan kemarahan keluarga mereka.

Mitos Klaus tersebar di kalangan anak-anak bandar ketika Jesper menyampaikan mainan melalui cerobong asap mereka pada waktu malam, menyebabkan semakin banyak anak menulis surat kepada Klaus. Jesper menghantar mereka yang tidak pandai menulis untuk diajar oleh Alva, yang membuka semula sekolahnya dengan wang yang dia simpan untuk meninggalkan Smeerensburg, dan Klaus dan Jesper menjinakkan sepasukan rusa untuk menarik troli mainan mereka. Setelah Jesper meninggalkan arang batu dalam stok si pembuli, budak itu berhadapan dengan Jesper, yang menyatakan Klaus hanya memberikan mainan kepada anak-anak yang baik dan mecatatkan semua perilaku buruk mereka dengan "Senarai Budak Nakal". Ini membawa kanak-kanak melakukan perbuatan baik di seluruh bandar, memberi inspirasi kepada penduduk kota untuk mengakhiri pertengkaran kuno mereka.

Tidak mahu mengakhiri pertengkaran mereka, para penatua keluarga Tammy Krum dan Aksel Ellingboe berusaha mensabotaj Jesper dan Klaus, mengakibatkan kereta pos kehilangan roda dan belayar ke atas kota; ini membuatkan kanak-kanak untuk mempercayai bahawa Klaus mempunyai "kereta luncur salji yang ditarik oleh rusa sihir". Dengan tarikh akhir Jesper semakin hampir dan Klaus mulai kehabisan mainan, Jesper cuba memujuknya untuk membuat lebih banyak masa untuk Krismas, tetapi setelah Jesper menemui sebuah ceruk dengan paparan kayu dan patung-patung seorang lelaki dan wanita, jelas merupakan rahsia peribadi dari Klaus 'Setelah dia tersembunyi selama bertahun-tahun, Klaus menolak dia pergi. Mereka berdamai sambil membina kereta luncur untuk gadis Sámi bernama Margu dan Klaus memberitahu Jesper tentang arwah isterinya Lydia, menjelaskan dia membuat mainan untuk anak-anak yang mereka tidak pernah ada. Dia setuju untuk menolong Jesper dengan rancangan Krismasnya, yang disertai oleh Márgu dan orang-orang dari tempat tinggalnya, yang memberikan Klaus sut merah tradisional. Alva menunjukkan kepada Jesper bagaimana kota itu berkembang, membuatnya mempertimbangkan untuk tinggal di Smeerensburg.

Para penatua Krum dan Ellingboe membentuk gencatan senjata sementara dan temui tarikh akhir Jesper, dan mengirim 14.000 surat untuk melepaskan diri dari tukang pos. Pada malam Krismas, Jeneral Pos datang untuk mengucapkan tahniah kepada anaknya, secara tidak sengaja mendedahkan niat Jesper yang pada awalnya mementingkan diri sendiri dan memalingkan kawannya terhadapnya. Sebelum mereka meninggalkan bandar, Mogens memperhatikan Jesper kecewa, mendorong ayah Jesper untuk bertanya; Jesper dedahkan segalanya, dan ayahnya menyatakan dia akhirnya bangga dengannya dan membenarkannya tinggal di Smeerensburg.

Para penatua tiba untuk menghancurkan mainan Krismas, dan Jesper berusaha menghentikannya. Dalam pengejaran berikutnya, anak perempuan Encik Ellingboe dan anak Cik Krum jatuh cinta, sementara semua hadiah dalam beg Klaus dihantar ke tebing. Alva dan Klaus mendedahkan kanak-kanak di kota itu dan memberitahu mereka tentang rancangan penatua, dan mereka mengganti beg mainan dengan umpan..Jesper yang ditebus memberikan hadiah dengan Klaus, dan perkahwinan anak Krum dan Ellingboe memaksa keluarga penatua untuk mengakhiri pertengkaran mereka.

Jesper mengahwini Alva dan membesarkan dua orang anak, dan selama sebelas tahun berikutnya dia dan Klaus menyampaikan hadiah pada hari Krismas di Smeerensburg dan seterusnya. Pada tahun kedua belas, Klaus mengikuti tiupan angin - yang telah membimbingnya ketika pertama kali bertemu Jesper - dan menghilang, secara tidak langsung bergabung dengan isterinya yang telah meninggal. Jesper menjelaskan tradisi Krismasnya: menunggu di perapian untuk melihat Klaus, yang semangatnya memberikan mainan kepada anak-anak di seluruh dunia sebagai legenda " Santa Claus ".

Pelakon Suara[sunting | sunting sumber]

Watak Versi Inggeris Versi Melayu
Jesper Johansson Jason Schwartzman Aiman Afandi
Klaus J. K. Simmons Zainy Sahit
Alva Rashida Jones Nirayu Zuhdi
Tammy Krum Joan Cusack Suzana Ahmad
Aksel Ellingboe Will Sasso Rhayme Yahaya
Mogens Norm MacDonald Syed Sadik

Suara Tambahan[sunting | sunting sumber]

Kredit Teknikal[sunting | sunting sumber]

  • Studio: Iyuno Media Group
  • Pengarah: Suzana Ahmad
  • Pemadan: Sareela Roslyana Mohd Rosly
  • Pengadun: Naphon Panjawan
  • Jururakam: Mohaid Adib Rosli
  • Editor: Siti Fatimah

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pablos mengatakan Smeerensburg adalah kesalahan ejaan Smeerenburg, bekas stesen paus Belanda dan Norway di kepulauan Kutub Utara Svalbard . [2]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Setelah mendirikan studio animasi sendiri di Madrid, Sepanyol, pengarah Sergio Pablos, yang pernah mengerjakan filem Disney Renaissance seperti Aladdin, The Hunchback of Notre Dame, Hercules, dan Tarzan, memutuskan untuk mengembangkan sebuah filem khas baru yang mempunyai ciri animasi tradisional. Pablos ingin meneroka bagaimana media itu berkembang sekiranya studio filem animasi barat tidak beralih untuk menghasilkan kebanyakan filem animasi komputer sejak tahun 1990-an. Untuk paparan filem, studio berusaha mengatasi beberapa batasan teknikal yang dimiliki oleh animasi tradisional, dengan fokus pada pencahayaan dan tekstur volumetrik organik dan memberi penampilan yang unik kepada filem, sambil mengekalkan nuansa buatan tangan. Alat kepemilikan dari filem Les du Poisson Rouge, sebuah syarikat Perancis di Angoulême, digunakan untuk membolehkan pasukan menghasilkan pelbagai gaya pengembangan visual, dengan tujuan untuk menjauhkan diri dari gaya watak "standard" yang kelihatan seperti pelekat yang dilekatkan pada latar belakang yang dicat. " [3] [4] Rakan juru animasi Disney James Baxter, yang terkenal dengan Beauty and the Beast, juga mengerjakan filem ini. [5]

Teaser pertama untuk projek ini dikeluarkan pada bulan April 2015; pada masa itu, studio tersebut mencari rakan pelaburan, produksi bersama, dan pengedaran. Itu dibeli ke berbagai studio, tetapi kebanyakan studio menolak filem itu sebagai "terlalu berisiko." [6] Pada bulan November 2017, Netflix mengumumkan bahawa mereka telah memperoleh hak global untuk Klaus ; pada masa yang sama, para pelakon Schwartzman, Jones, Simmons, dan Cusack diumumkan bersama dengan tarikh pelepasan Krismas 2019. [7] Pada bulan Mac 2019, dilaporkan bahawa Netflix merancang kelayakan Oscar untuk Klaus di pawagam, dan ia disenaraikan sebagai salah satu daripada sepuluh filem Netflix yang berunding dengan rangkaian untuk memberikan siaran terhad sebelum debut dalam talian mereka pada bulan Ogos. [8] [9] Tarikh tayangan filem ini diumumkan, bersama dengan debut treler rasmi pada 7 Oktober.[perlu rujukan]

Filem ini didedikasi kan untuk juru animasi dan pemeriksa babak Mary Lescher yang meninggal dunia pada 2 Jun, 2019 akibat kanser. Dia pernah bekerja di Klaus, serta ciri-ciri animasi lain seperti Beauty and the Beast dan The Lion King.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Klaus dilancarkan di teater terpilih pada 8 November 2019, dan dilancarkan secara digital melalui Netflix pada 15 November. [10] Ini adalah filem asal animasi pertama yang muncul di Netflix. [11] Pada Januari 2020, Netflix melaporkan filem ini ditonton oleh 40 juta ahli dalam tempoh empat minggu pertama tayangannya. [12]

Lagu Tema[sunting | sunting sumber]

" Invisible " oleh Zara Larsson dan " How You Like Me Now? " Oleh The Heavy dipaparkan dalam filem itu. [11] Lagu " High Hopes" oleh Panic! at disco dipaparkan dalam treler.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Klaus, Netflix' first animated film, presented at Annecy". Cineuropa. 2019-06-14. Dicapai pada 2020-02-11.
  2. ^ "Klaus director pushed past the limitations of traditional animation". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 December 2019. Dicapai pada 16 November 2019.
  3. ^ Amidi, Amid (1 June 2015). "Sergio Pablos Talks About His Stunning Hand-Drawn Project 'Klaus'". Cartoon Brew. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 February 2020. Dicapai pada 12 October 2019.
  4. ^ "The Origins of Klaus". YouTube. 10 October 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 January 2020. Dicapai pada 12 October 2019.
  5. ^ Desowitz, Bill (13 June 2019). "Annecy: Netflix Premieres Footage from First Original Animated Feature 'Klaus' In Innovative 2D". IndieWire. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 October 2019. Dicapai pada 12 October 2019.
  6. ^ Grobar, Matt (10 October 2019). "'Klaus' Director Sergio Pablos Gifts Netflix With Its First Original Animated Feature". Deadline. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 December 2019. Dicapai pada 12 October 2019.
  7. ^ Amidi, Amid (17 November 2017). "BREAKING: Netflix Will Produce Sergio Pablos' 2D Feature 'Klaus'". Cartoon Brew. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 September 2019. Dicapai pada 12 October 2019.
  8. ^ Giardina, Carolyn (19 March 2019). "'Klaus,' Netflix's First Original Animated Feature, Set for Oscar-Qualifying Run". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 August 2019. Dicapai pada 12 October 2019.
  9. ^ Lee, Dami (27 August 2019). "Netflix will release 10 fall films in theaters, well ahead of their streaming debuts". The Verge. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 January 2020. Dicapai pada 12 October 2019.
  10. ^ Trumbore, Dave (7 October 2019). "'Klaus' Trailer Reveals Netflix's First Animated Movie & Santa Claus Origin Story". Collider. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 January 2020. Dicapai pada 7 October 2019.
  11. ^ a b "New Zara Larsson single "Invisible" featured in Netflix original animated feature Klaus". Epic Records. 23 October 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 November 2019. Dicapai pada 16 November 2019.
  12. ^ Pamela McClintock (21 January 2020). "Michael Bay's '6 Underground' Viewed by 83 Million Members, Netflix Says". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 September 2020. Dicapai pada 2 May 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]