Kogoro Akechi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kogoro Akechi (明智 小五郎 Akechi Kogorō) adalah watak rekaan dan ciptaan Jepun misteri penulis Edogawa Rampo.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Beliau pertama kali muncul dalam cerita "kes Pembunuhan Cerun D" pada tahun 1925 dan terus muncul dalam cerita-cerita bagi suku abad. Edogawa Rampo (nama samaran Taro Hirai) dianggap bapa kepada cerita detektif Jepun dan seorang peminat besar Sir Arthur Conan Doyle. Akechi watak detektif pertama berulang dalam fiksyen Jepun dan jelas diilhamkan oleh Doyle yang Sherlock Holmes.

Seperti Holmes, Akechi adalah detektif yang bijak tetapi sipi yang meminta dengan pihak polis ke atas kes-kes yang sukar. Beliau adalah pakar menyamar dan seorang pakar di judo yang genius membolehkan beliau menyelesaikan kes yang seolah-olah mustahil. Juga seperti Holmes, Akechi menggunakan sekumpulan kanak-kanak lelaki muda untuk mengumpul maklumat. Versi Baker Street Irregulars dikenali sebagai Detective Boys. Akechi merokok rokok Mesir apabila dia memikirkan tentang sesuatu kes.

Akechi Kogoro adalah tinggi, lelaki kacak dengan kening berat yang pakaian baik. Beliau berkahwin dengan seorang wanita yang bernama Fumiyo dan mempunyai seorang anak angkat, Yoshio Kobayashi, pemimpin kelab detektif budak. Kobayashi sering memainkan peranan penting dalam menyelesaikan kes. Seperti mentornya, beliau adalah seorang pakar di menyamar dan terutamanya cekap menyamar sebagai seorang wanita muda. Selain daripada hubungan ini sedikit yang diketahui kehidupan peribadi detektif, yang sentiasa mengambil tempat duduk belakang kepada misteri dalam pengembaraan beliau.

Musuh Detektif Akechi paling kerap Kaijin terkenal Nijū Mensō ('penjahat dengan Twenty Faces'). Penjahat adalah jenayah induk yang sempurna hadiah untuk menyamar mungkin telah diilhamkan oleh Hamilton Cleek, Thomas W. Hanshew 'wira tetapi moral "Man Empat puluh Faces." Penjahat adalah jenayah bukan keganasan yang mencuri untuk menunjukkan kecemerlangan bukannya daripada keperluan untuk wang. Dia dan Akechi mempunyai sikap saling hormat menghormati dalam cerita-cerita.

Cerita-cerita Akechi adalah berdasarkan terutamanya di bandar utama detektif Tokyo, walaupun sesetengah menggerakkan tindakan desa Jepun. Cerita-cerita sering mempunyai berbau ghaib dan erotik, walaupun tidak begitu banyak sebagai fiksyen lain Rampo.

Akechi telah menjadi satu perlawanan dalam budaya pop-Jepun. Terdapat beberapa filem yang dibuat berdasarkan pengalaman, sesetengah yang mana pit daripada watak-watak fiksyen yang lain seperti Arsene Lupin. Pelakon yang paling terkenal untuk bermain detektif Eiji Okada. Akechi telah muncul sebagai watak dalam anime siri Lupin III dan sebutan kepadanya adalah biasa dalam fiksyen Jepun. Beliau mungkin lebih dikenali di barat melalui filem 1994, The Misteri Rampo.

Satu lagi filem terkenal yang memaparkan Akechi Lizard 1968 filem Black (Kurotokage aka). Filem ini diadaptasi dari novel Rampo oleh pengarang terkenal Yukio Mishima, yang juga muncul secara ringkas dalam filem itu. Cerita lubang-lubang detektif terhadap dalang yang perempuan, yang dikenali sebagai Lizard Hitam, yang dimainkan oleh wadam pelakon Akihiro Miwa. Filem ini dianggap kem dengan konvensyen yang pelik dan persembahan over-the-top yang tinggi tetapi mempunyai pengikut yang setia di kalangan peminat dan pengkritik sama.

Moden rujukan kepadanya juga boleh didapati di televisyen Jepun yang popular dan amat panjang berjalan anime siri Detektif Conan, dikenali di Amerika Syarikat sebagai Case Closed. Salah satu watak-watak, Detektif Kogoro Mouri detektif swasta yang sangat berfikiran cetek dan didik suatu parodi Kogoro Akechi. Beliau mempunyai kes-kes itu diselesaikan kepadanya oleh watak utama yang muda, Conan Edogawa. Akechi Rujukan lanjut boleh dilihat dalam kemasukan siri TV 'antagonis bukan ganas, Kaito Kid, bijak menyamar-tuan pencuri yang mencuri barang-barang berprofil tinggi untuk mendapatkan pengiktirafan. Ia adalah diperhatikan bahawa Kaitou Kid watak sebenarnya adalah ciptaan awal Gosho Aoyama, sebelum Conan siri Detektif,. Nama kelab detektif sekolah rendah muda Conan Pasukan Detektif Muda. Akechi sendiri diserlahkan dalam 2 jilid manga, dalam "Perpustakaan Misteri Gosho Aoyoma, seksyen novel grafik (biasanya halaman terakhir) di mana penulis memperkenalkan detektif yang berbeza (atau sekali-sekala, penjahatnya) dari kesusasteraan.

Kedua-dua Akechi dan Lizard Hitam dirujuk dalam siri Sakura Taisen permainan video dan anime. Salah satu muzikal yang dilakukan oleh Kagekidan Teikoku Benitokage ("Lizard Crimson") dan mempunyai ciri-ciri tajuk, istri Janus jenayah, bersama-sama dengan kacak detektif muda yang bernama Akechi Kojiro.

Manga dan anime Nijū Mensō no Musume, atau puteri Twenty Faces, memberi tumpuan sepenuhnya kepada Akechi, gerbang-pesaing. Akechi sendiri yang diketengahkan juga, tetapi sebagai watak yang lebih kecil.

Akechi juga dirujuk dalam watak Polis Penguasa Akechi Kengo dalam Fail Kes Kindaichi, siri manga detektif popular.