Kuda Quarter Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kuda Quarter Amerika
Seekor kuda Quarter Amerika palomino
Nama lainKuda Quarter (Suku)
Negara asalAmerika Syarikat
Ciri-ciri
Ciri-ciri perbezaanHalaju tinggi di jarak dekat; pendek, bentuk kepala yang baik, kuat, berbadan sasa, dada lebar dan kuat, bentuk pinggang yang bulat

Equus ferus caballus

Kuda Quarter Amerika, atau Kuda Quarter, adalah satu baka kuda dari Amerika Syarikat yang cemerlang dalam pecutan jarak dekat. Namanya diberi ekoran keupayaannya untuk mengalahkan baka-baka lain dalam perlumbaan suku batu atau kurang; di mana terdapat rekod-rekod kelajuan kuda-kuda ini mencapai 44 batu per jam (70.8 km/j). Pembiakan kuda Quarter boleh dijejak sehingga tahun 1600an.

Hari ini, kuda Quarter Amerika adalah baka kuda paling popular di Amerika Syarikat, dan Persatuan Kuda Quarter Amerika adalah daftar kuda terbesar di dunia, dengan hampir tiga juta kuda Quarter Amerika yang masih hidup telah didaftarkan pada tahun 2014.[1] The American Quarter Horse is well known both as a race horse and for its performance in rodeos, horse shows and as a working ranch horse.

Kuda Quarter Amerika yang berbadan kompak sesuai untuk pergerakan yang berbelit-belit dan pantas dalam aktiviti reining, cutting, kuda lembu, perlumbaan barrel, menangkap anak lembu, dan acra-acara tunggangan barat lain-lain, terutamanya yang melibatkan lembu hidup. Kuda Quarter Amerika juga digunakan dalam disiplin Inggeris, driving, lompatan kuda, dressage, memburu, dan banyak lagi aktiviti equestrian lain.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "AQHA Annual Report - 2014 Horse Statistics". American Quarter Horse Association. Diarkibkan daripada yang asal pada September 23, 2015. Dicapai pada August 24, 2015.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Denhardt, Robert Moorman (1997). Foundation Sires of the American Quarter Horse. University of Oklahoma Press. ISBN 978-0-8061-2947-1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Horse breeds of Canada and the United States