Kulich

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kulich
Pie Kulich
JenisKek yis[1]
Jenis sajianSebelum sarapan
Tempat asalRusia, Grand Principality of Moscow Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Babushka dengan roti Kulich dan telur Paskah berwarna-warni di wilayah Stavropol, Rusia
Ilustrasi oleh Ivan Yakovlevich Bilibin dari Rusia

Kulich ialah nama Rusia untuk roti Paskah. Bagi masyarakat Slav timur, roti ini adalah bulat dan tinggi, dan hiasan doh dibuat di atasnya. Bentuk silinder kek dikaitkan dengan amalan gereja membakar artos . Tradisi roti Paska tersebar dalam budaya yang berkait dengan masyarakat pada zaman Empayar Byzantine dan merupakan sebahagian daripada budaya tradisional negara dengan penduduk Kristian Ortodoks. Ia dimakan di negara seperti Rusia, Belarus, Ukraine, Romania, Armenia, Georgia, Moldova, Macedonia Utara dan Serbia.[2][3][4] Kulich ialah varian roti Paska dan disajikan bukan sahaja Paskah tetapi juga pada musim bunga.[5] Paskah ialah perayaan yang sangat penting di negara-negara Eropah Timur, malah lebih penting daripada Krismas.[6]

Persediaan[sunting | sunting sumber]

Secara tradisinya selepas perayaan Paskah, kulich dimasukkan ke dalam bakul dan dihiasi dengan hiasan bunga berwarna-warni dan diberkati oleh imam. Kulich yang diberkati akab dimakan sebelum sarapan setiap hari. Apa-apa sisa kulich yang tidak diberkati dimakan dengan paskha sebagai pencuci mulut.

Kulich dibakar dalam tin silinder tinggi (seperti kopi atau tin jus buah). Apabila disejukkan, kulich dihiasi dengan gula aising putih (yang sedikit renyai-renyai di bahagian tepi) dan bunga berwarna-warni. Dari segi sejarah, ia sering dihidangkan bersama keju paska yang mengandungi simbol ХВ (daripada ucapan Paskah tradisional Христос воскрес (Khristos voskres, "Kristus telah bangkit").

Kulich hanya dimakan antara Paskah dan Pentakosta.[7]

Resipi untuk kulich serupa dengan panettone Itali, tetapi lebih padat dan lebih berat.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Karen Evans-Romaine; Helena Goscilo; Tatiana Smorodinskaya, penyunting (2013). Encyclopedia of Contemporary Russian Culture. Taylor & Francis. m/s. 160. ISBN 978-1-136-78785-0. Dicapai pada 5 November 2016.
  2. ^ "Orthodox Easter in Ukraine".
  3. ^ "Kiev Kulich (Ukraine) - sweet Kiev - dessert Kiev - desserts Kiev - sweets Kiev".
  4. ^ "Why No Slavic Easter Is Complete Without Kulich". Kitchn (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-24.
  5. ^ Kharzeeva, Anna; RBTH, special to (2015-04-10). "Kulich: A cake that means spring, not just Easter". www.rbth.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-03-08.
  6. ^ "What to Know if You're Visiting Russia on Easter". TripSavvy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-01-29. Dicapai pada 2019-03-08.
  7. ^ Dee, Aliza.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]