Lagu kanak-kanak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Twinkle Twinkle Little Star, lagu pengantar tidur dari projek pendidikan Lullabies of Europe.[1]

Lagu kanak-kanak boleh menjadi sajak kanak-kanak, set muzik, lagu yang kanak-kanak cipta dan kongsi sesama sendiri atau ciptaan moden bertujuan untuk hiburan, kegunaan di rumah atau pendidikan. Walaupun lagu-lagu kanak-kanak telah dirakam dan dipelajari dalam beberapa budaya lebih banyak daripada yang lain, lagu-lagu itu nampaknya universal dalam masyarakat.

Asal usul lagu[sunting | sunting sumber]

Beberapa sajak yang dikumpulkan pada pertengahan abad kedua puluh dapat dilihat berasal dari awal abad kelapan belas. Di mana sumber-sumber dapat dikenal pasti, sumber-sumber itu sering dikesan untuk lagu-lagu dewasa yang popular, termasuk balada dan lagu-lagu di dewan muzik dan pertunjukan minstrel.[2] Mereka juga belajar di New York pada abad ke-19.[3] Kanak-kanak juga mempunyai kecenderungan untuk mengitar semula sajak kanak-kanak, lagu komersial kanak-kanak dan muzik dewasa dalam versi sindiran. Contohnya seperti tema dari filem Disney pertengahan tahun 1950 Davy Crockett, King of the Wild Frontier, The Ballad of Davy Crockett, dengan lagu oleh George Bruns; garis pembukaannya, "Dilahirkan di puncak gunung di Tennessee/Negara yang paling hijau di tanah bebas", terus menyindir untuk menjadikan Crockett sebagai juruangkasa, parricide dan juga Teddy Boy.[4]

Lagu kanak-kanak komersial[sunting | sunting sumber]

Muzik kanak-kanak komersial berkembang dari industri penerbitan muzik popular yang dikaitkan dengan Tin Pan Alley New York pada akhir abad kesembilan belas dan awal abad kedua puluh. Lagu-lagu awal termasuk "Sepuluh jari tangan dan sepuluh jari kaki" (bahasa Inggeris: Ten little fingers and ten little toe) oleh Ira Shuster dan Edward G. Nelson dan "Hari Sekolah" (bahasa Inggeris: School Days) (1907) oleh Gus Edwards dan Will Cobb.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-09-07. Dicapai pada 2008-10-21.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ I. Opie and P. Opie, The Lore and Language of Schoolchildren (Granada, 1977), p. 33.
  3. ^ Bolton, Henry Carrington (1888). The counting-out rhymes of children: their antiquity, origin, and wide distribution : a study in folk-lore. London: E. Stock. m/s. 121.
  4. ^ I. Opie and P. Opie, The Lore and Language of Schoolchildren (Granada, 1977), pp. 138–40.
  5. ^ E. C. Axford, Song Sheets to Software: A Guide to Print Music, Software, and Web Sites for Musicians (Scarecrow Press, 2004), p. 18.