Lebuh raya bandar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lebuh Raya Shuto di Tokyo

Lebuh raya bandar (Jepun: 都市高速道路, Hepburn: Toshi Kōsokudōro) ialah lebuh raya dalam bandar yang terdapat di kebanyakan kawasan bandar terbesar di Jepun. Oleh kerana kekurangan ruang, banyak lebuh raya ini dibina sebagai jejambat yang merentasi di atas jalan tempatan. Dua rangkaian terbesar ialah Lebuh Raya Shuto di kawasan Tokyo dan Lebuh Raya Hanshin di kawasan Osaka. Terdapat rangkaian lain yang lebih kecil di Nagoya, Hiroshima, Kitakyūshū dan Fukuoka. Setiap rangkaian diuruskan secara berasingan antara satu sama lain (Lebuh Raya Fukuoka dan Kitakyūshū diuruskan oleh syarikat yang sama tetapi tidak bersambung secara fizikal antara satu sama lain).

Pada masa ini semua lebuh raya bandar beroperasi pada sistem tol kadar rata (tol adalah sama tanpa mengira jarak perjalanan dalam rangkaian), namun kedua-dua Lebuh Raya Shuto dan Lebuh Raya Hanshin merancang untuk berpindah ke sistem tol berasaskan jarak untuk kenderaan yang dilengkapi dengan ETC.[1][2]

Lebuh raya bandar di Jepun[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "首都高 距離別料金 (Shutokō Kyoribetsu Ryōkin)" [Shuto Expressway Distance-based Tolling] (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2008-04-13.
  2. ^ "平成20年度 阪神高速は距離料金へ (Heisei Nijūnendo Hanshin Kōsoku ha Kyoriryōkin e)" [Hanshin Expressway is changing to distance-based tolling in 2008] (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2008-04-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]