MIDI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Logo MIDI daripada Persatuan Pengilang MIDI

MIDI (/ˈmɪdi/; Musical Instrument Digital Interface; Antara Muka Digital Alat Muzik) ialah standard teknikal yang menerangkan protokol komunikasi, antara muka digital dan penyambung elektrik yang menyambungkan pelbagai jenis alat muzik elektronik, komputer dan peranti audio yang berkaitan untuk bermain, menyunting, dan merakam muzik.[1] Spesifikasi ini berasal dari kertas Universal Synthesizer Interface yang diterbitkan oleh Dave Smith dan Chet Wood dari Sequential Circuits pada persidangan Persatuan Kejuruteraan Audio 1981 di New York City.[2] Rakaman MIDI bukan suatu isyarat audio, seperti rakaman bunyi yang dibuat dengan mikrofon. Ia lebih seperti perihal seperti gulungan piano, menunjukkan pic, masa mula atau berhenti dan sifat lain bagi setiap nota individu, dan bukannya bunyi yang terhasil.

Satu kabel MIDI tunggal boleh membawa sehingga enam belas saluran data MIDI, dengan setiap satunya boleh dialihkan ke peranti yang berasingan. Setiap interaksi dengan kekunci, butang, tombol atau peluncur ditukar kepada acara MIDI, yang menentukan arahan muzik, seperti pic, pemasaan dan kelantangan nota. Satu aplikasi MIDI biasa ialah memainkan papan kekunci MIDI atau pengawal lain dan menggunakannya untuk mencetuskan modul bunyi digital (yang mengandungi bunyi muzik yang disintesis) untuk menjana bunyi, yang didengari penonton dihasilkan oleh penguat papan nada. Data MIDI boleh dipindahkan melalui MIDI atau kabel USB, atau dirakam ke penjujuk atau stesen kerja audio digital untuk disunting atau dimainkan semula.[3]

Format fail yang menyimpan dan menukar data juga ditentukan. Kelebihan MIDI termasuk saiz fail yang kecil, kemudahan pengubahsuaian dan manipulasi serta pelbagai pilihan instrumen elektronik dan pensintesis atau sampel bunyi digital.[4]:4 Rakaman MIDI bagi persembahan pada papan kekunci boleh berbunyi seperti piano atau alat papan kekunci lain; walau bagaimanapun, memandangkan MIDI merekodkan mesej dan maklumat tentang nota mereka dan bukan bunyi khusus, rakaman ini boleh ditukar kepada banyak bunyi lain, daripada gitar atau seruling yang disintesis atau sampel kepada orkestra penuh.

Sebelum pembangunan MIDI, alat muzik elektronik dari pengeluar yang berbeza secara amnya tidak dapat berkomunikasi antara satu sama lain. Ini bermakna seorang pemuzik tidak boleh, contohnya, memasangkan papan kekunci Roland ke dalam modul pensintesis Yamaha. Dengan MIDI, mana-mana papan kekunci serasi MIDI (atau peranti pengawal lain) boleh disambungkan kepada mana-mana penjujukan serasi MIDI, modul bunyi, mesin dram, pensintesis atau komputer, walaupun ia dibuat oleh pengeluar yang berbeza.

Teknologi MIDI telah diseragamkan pada tahun 1983 oleh panel wakil industri muzik, dan diselenggara oleh Persatuan Pengilang MIDI (MMA). Semua piawaian rasmi MIDI dibangunkan dan diterbitkan bersama oleh MMA di Los Angeles, dan Jawatankuasa MIDI Persatuan Industri Elektronik Muzik (AMEI) di Tokyo. Pada 2016, MMA telah menubuhkan Persatuan MIDI (TMA) untuk menyokong komuniti global orang yang bekerja, bermain atau mencipta dengan MIDI.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Swift, Andrew. (May 1997), "A brief Introduction to MIDI", SURPRISE, Imperial College of Science Technology and Medicine, diarkibkan daripada yang asal pada 30 August 2012, dicapai pada 22 August 2012
  2. ^ "MIDI History:Chapter 6-MIDI Is Born 1980–1983". www.midi.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 18 January 2020.
  3. ^ Huber, David Miles (1991). The MIDI Manual. Carmel, Indiana: SAMS. ISBN 9780672227578.
  4. ^ "What is MIDI?". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 June 2016. Dicapai pada 31 August 2016.
  5. ^ samples, Electronic Musician – featuring gear reviews, audio tutorials, loops and. "The MIDI Association Launches at NAMM 2016". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 October 2016. Dicapai pada 31 August 2016.