Mahligai di Atas Pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mahligai di Atas Pasir
GenreRoman
Berdasarkan daripada
Mahligai di Atas Pasir karya Mira Widjaja
PenciptaIndika Entertainment
Ditulis olehAmron Trisnardi
PengarahDoddy Djanas
Dibintangi oleh
Amara
Adjie Massaid
Cok Simbara
Erna Libby
Uci Bing Slamet
Lagu pembukaanTak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat Andina
Lagu penutupTak Mungkin Ku Melepaskanmu oleh Dygta feat Andina
PenggubahSunnu Sudianto
Negara asalIndonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod26
Penerbitan
Penerbit eksekutifKristuadji Legopranowo
PenerbitArifin Wiguna
LokasiJabodetabek
Pemasangan kamera
Irsyad
Tempoh siaran60 menit
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
Format audioStereo
Dolby Digital 5.1
Siaran asal15 Oktober 2002 (2002-10-15) – 14 April 2003 (2003-04-14)

Mahligai di Atas Pasir ialah sebuah drama lipur lara Indonesia terbitan Indika Entertainment yang ditayangkan pada 15 Oktober 2002 jam 20.00 WIB di Trans TV. Drama lipur lara ini diarahkan oleh Doddy Djanas dan dibintangi oleh Amara, Adjie Massaid dan Cok Simbara.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Rima seorang gadis yang sangat bijak dan mempunyai cita-cita besar untuk maju. Selepas tamat sekolah menengah, Rima mengambil keputusan untuk ke Jakarta. Di Jakarta, Rima bertemu Puan Azwar. Rima dijemput bekerja di rumah dan pada masa yang sama dihantar ke sekolah kerana Rima mempunyai semangat yang kuat untuk meneruskan pelajaran. Rima menjaga cucu Puan Azwar iaitu Rano yang merupakan anak kepada Pranata dan Ami.

Kehidupan keluarga Pranata dan Ami tidak bahagia, kerana Ami lebih mengutamakan kerjayanya daripada kehidupan suami dan anak kecilnya. Pada suatu malam ketika Rima gembira kerana baru sahaja menamatkan pengajian di sekolah menengah, Rima telah dirogol oleh Pranata yang sedang mabuk.

Rima merasakan hidupnya musnah akibat rogol itu. Dia menceritakan semua kejadian itu kepada Encik Ian, yang merupakan bekas guru di sekolahnya. Encik Ian sangat rapat dengan Rima sehingga dikhabarkan mereka bercinta antara satu sama lain. Encik Ian amat kesal dengan nasib Rima dan Encik Ian menasihati Rima supaya mengadu tentang Pranata kepada polis. Rima tidak sampai hati mengadu tentang Pranata kepada polis, kerana kebaikan keluarga Puan Azwar.

Akibat rogol itu, Rima ternyata hamil positif. Encik Ian tidak sampai hati melihat keadaan Rima yang sudah agak sarat mengandung. Encik Ian akhirnya mengambil keputusan untuk mengahwini Rima, agar anaknya mendapat bapa, walaupun perbezaan umur mereka agak besar iaitu lebih 15 tahun.

Kehidupan mereka pada mulanya cukup bahagia kerana dikurniakan dua orang anak iaitu Kartika dan Bulan. Beralih dari zaman perkahwinan mereka, Rima mengalami kemajuan yang semakin pesat dalam mencapai kerjayanya. Ini mengakibatkan Rima mula mengawal kehidupan Pak Ian dan mula menjauhkan diri daripada kehidupan anak-anaknya. Akibatnya, rumah tangga Rima mula mengalami keretakan, kerana Rima mula sibuk dengan perniagaannya, ditambah pula ramai lelaki cuba mendekati Rima, seperti Rivan, rakan sekerjanya, dan Sony, seorang ahli perniagaan yang dikenali sebagai seorang serius playboy.

Rima berpisah dengan Encik Ian dan dua anaknya, yang lebih suka tinggal bersama Encik Ian dalam kehidupan yang biasa-biasa saja. Konflik berlaku lagi di mana Rima bertemu semula dengan Pranata, yang mendapat tahu Tika adalah anak kandungnya. Manakala Tika kini mempunyai hubungan yang agak rapat dengan Rano.

Nasib baik ada Sony dan Ian yang bekerjasama untuk melindungi Rima daripada gangguan Pranata, dan juga bantuan daripada Hellen, seorang wanita yang telah ditipu oleh Pranata. Pelbagai tindakan licik Pranata sentiasa gagal. Pranata akhirnya menyedari bahawa dia tidak dapat mendapatkan Rima, dan meninggalkan Rima. Akhirnya, Rima bebas dari bayang-bayang Pranata. Namun, timbul masalah baru, siapa yang akan Rima pilih? Encik Ian, guru yang keras hati dan bapa kepada anak-anaknya, atau Sony, ahli perniagaan playboy yang sudah sedar dan cuba menunjukkan kesetiaannya kepada Rima?[1]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sinopsis Sinetron Mahligai di Atas Pasir". Indika Entertainment. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-27. Dicapai pada 6 Februari 2024. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)