Mediacorp TV12

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mediacorp TV12 ialah rangkaian televisyen yang dikembangkan oleh MediaCorp (Dahulu dimiliki oleh Singapore International Media Group (SiM)). Ia mengendalikan saluran Suria , Vasantham dan okto , yang memenuhi keperluan kumpulan tertentu di Singapura . Ia pernah mengendalikan Suria dan Central. Sejak 1 Januari 1994, dahulunya saluran televisyen ini dibawah lagungan Singapore Television 12 (STV12) iaitu Premiere 12 dan Prime 12 (sejak 1 Januari 1994) sebelum ini seperti yang dilakukan oleh SBC 12 di bawah penjenamaan semula Singapore Television Dua belas ( TV12 ) pengendali oleh Saluran 12 dibubarkan pada Televisyen Dua Belas Singapura ( STV12 ) telah dilancarkan pada 1 Januari 1994 sebagai pengendali Televisyen Dua Belas Singapura ( TV12 ) oleh Saluran 12 atau TV12 Singapura sejak 1994. TV12 juga memiliki dua anak syarikat; MediaCorp EagleVision dan MediaCorp VizPro Entertainment.

Mediacorp TV12.
Nama asliSTV12 (Singapore Television twelve)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriMedia hiburan, penyiaran televisyen
Ditubuhkan31 Disember 1993
Dibubarkan2008 (Dipindahkan ke Mediacorp TV)
Ibu pejabatBestway Building, 12 Prince Edward Road, 079212 Singapura
PemilikMediaCorp
Tapak webwww.mediacorp.sg
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada tahun 2008, MediaCorp TV12 secara rasminya diambil alih oleh MediaCorp TV bagi televisyen dan penerbitannya oleh parlimen.

Saluran[sunting | sunting sumber]

Suria , satu-satunya saluran terestrial di Singapura yang menghantar dalam bahasa Melayu. Ia adalah saluran terbesar di Singapura.

Vasantham , saluran khusus untuk masyarakat India , dilancarkan pada 20 Oktober 2008. Ia menggantikan tali pinggang masa MediaCorp TV12 Central dan Vasantham Central.

Okto, saluran yang kebanyakannya berbahasa Inggeris dengan program terpilih yang disiarkan dalam bahasa negara asal yang dilancarkan pada 20 Oktober 2008. seperti Filmart yang mempamerkan filem yang mendapat pengiktirafan kritikal dari seluruh dunia dalam bahasa asalnya. okto akan mengekalkan Kids Central dan Art Central.Tetapi pada tahun 2019,semua program di Okto akan di pindahkan melalui dua saluran iaitu Mediacorp Saluran 5 bagi slot Okto on 5 dan MediaCorp Saluran 8 bagi Okto 8日.Semua acara sukan telah berpindahkan di apikasi Toogle(kini Me Watch).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perbadanan Penyiaran Singapura (1980–1994)[sunting | sunting sumber]

Dengan kelulusan Akta Parlimen dan selepas banyak usaha awam, Radio Television Singapore ( RTS ) telah diswastakan sebahagiannya dan diberi autonomi dan fleksibiliti dalam barisan program dan isu pengendaliannya seperti kakitangan, kewangan dan produksi. Televisyen Radio Singapura ( RTS ) menjadi Perbadanan Penyiaran Singapura ( SBC ) pada 1 Februari 1980.

Sejurus selepas penswastaan separa, syarikat itu berjaya mencapai kejayaan yang sehingga kini mustahil kerana pengaruh langsung Kementerian Kebudayaan. Selepas dua tahun, Perbadanan Penyiaran Singapura ( SBC ) menerbitkan drama tempatan pertamanya untuk Saluran 8 . SBC juga menghasilkan pelbagai dokumentari yang memenangi anugerah dan rancangan bual bicara hal ehwal semasa; bagaimanapun, dikritik kerana penyiaran berita dan hal ehwal semasanya yang terpinggir, membawa berita yang menyokong salah tanggapan biasa yang banyak didiamkan.

Pada 31 Januari 1984, SBC melancarkan saluran televisyen terestrial bebas ke udara ketiga Singapura, Saluran 12 untuk menamakan SBC TV12 sebagai TV12 selepas kerajaan mengumumkan kehidupannya untuk memupuk masyarakat yang baik dan elegan. Saluran 12 kebanyakannya memuatkan program seni dan budaya yang menandakan permulaan pengaturcaraan khusus (lihat BBC Four ).

Perbadanan Televisyen Singapura (1994-2001)[sunting | sunting sumber]

Logo STV12

SBC telah diswastakan sepenuhnya pada 1 Januari 1994, dan berpecah kepada 3 syarikat individu di bawah induk Kumpulan Syarikat SIM oleh Singapore International Media ( SIM ) telah : Television Corporation of Singapore ( TCS ) mengambil alih cabang penyiaran televisyen Singapore Broadcasting Corporation ( SBC ), Radio Corporation of Singapore ( RCS ) mengambil alih cabang penyiaran radio dari Singapore Broadcasting Corporation ( SBC ) manakala TV12 ( TV12 Singapore ) menamakan STV12 (Televisyen Singapura Dua Belas ) mengendalikan pengurus Saluran 12 oleh Perdana 12 dan Perdana 12 penyiaran televisyen satelit kedua mereka dan penyiaran radio menerima stesen bumi di Pusat Penyiaran Caldecott yang berpangkalan di Yayasan Antarabangsa Singapura usaha penyiaran serantau Televisyen Antarabangsa Singapura ( SITV ) dan Radio Singapura Antarabangsa ( RSI ).

Pada 27 September 1995, Saluran 5 dan Saluran 8 memulakan penghantaran 24 jam, dan 2 saluran televisyen terestrial percuma ke udara baharu telah dicipta daripada Saluran 12 mula menamakan seperti Perdana 12 dan Tayangan Perdana 12 . Saluran 8 menggugurkan program bahasa Tamilnya dan telah dipindahkan ke Perdana 12 baharu . Buat pertama kali dalam sejarah penyiaran Singapura, terdapat 4 saluran televisyen terestrial percuma ke udara yang menyiarkan program dalam kesemua 4 bahasa rasmi.

Pada 31 Mac 1996, selepas menjalankan penstrukturan semula Kumpulan Syarikat SIM Perbadanan Televisyen Singapura ( TCS ) menjadi salah satu Unit Perniagaan Strategik ( SBU ). STV12 mengalami ubah suai keseluruhan, dan Suria Saluran bahasa Melayu baharu dengan pengaturcaraan serupa dengan saluran Saluran 5 menggantikan Prime 12 sebagai saluran untuk keperluan hiburan masyarakat Melayu, manakala Premiere 12 menjadi MediaCorp TV12 Central sebuah saluran yang dipisahkan kepada 3 bahagian mengikut kepada slot masa yang diberikan pada bahagian yang berbeza dalam satu hari sebagai:

Kids Central – Saluran kanak-kanak, dengan pengaturcaraan pendidikan & animasi yang memperkaya

Vasantham Central – Saluran bahasa Tamil baharu dengan pengaturcaraan serupa dengan Saluran 8

Art Central – Saluran yang mempamerkan produksi seni, budaya dan kebanyakannya asing yang memenangi anugerah, dan menggabungkan sejumlah besar pengaturcaraan khusus, menjadikan saluran itu agak tersendiri berbanding yang lain.

Saluran STV12 tidak memulakan penghantaran 24 jam, walaupun terdapat khabar angin, manakala Television Corporation of Singapore ( TCS ) seperti : MediaCorp TV Saluran 5 dan MediaCorp TV Saluran 8 meneruskan penghantaran 24 jam mereka dengan pembaharuan yang ketara pada program mereka pada lewat malam. City Entertainment saluran yang didedikasikan untuk program kebudayaan, seni, hiburan dan hiburan, telah diperkenalkan oleh Television Corporation of Singapore ( TCS ) pada 1 Januari 1994 dan kemudiannya dinamakan semula sebagai City Television pada 1 Januari 2001 dan memperkenalkan program yang memenuhi julat penonton yang lebih besar, sebelum ditutup pada 1 Januari 2002 kerana kemelesetan ekonomi dan kekurangan penonton.

Pada 31 Mac 1996, Channel NewsAsia telah dilancarkan Perbadanan Televisyen Singapura ( TCS ) tawaran terbaru bagi saluran televisyen terestrial percuma ke udara di Singapura manakala saluran itu tersedia di luar negara melalui perkhidmatan pasca bayar di Asia Cable TV .

MediaCorp TV (2001–sekarang)[sunting | sunting sumber]

Kumpulan Syarikat SIM telah menjalani proses penyusunan semula korporat pada tahun 1999. Kumpulan telah disusun semula untuk menjadi Perbadanan Media Singapura ( MediaCorp Singapura ). Perbadanan Televisyen Singapura ( TCS ) telah dinamakan semula mempunyai MediaCorp TV dan TV12 ( TV12 Singapura ) di bawah nama STV12 ( Singapore Television Twelve ) mengendalikan pengurus Saluran 12 oleh Perdana 12 dan Premiere 12 dinamakan semula MediaCorp TV12 menjadi dua Unit Perniagaan Strategik individu (SBU) di bawah perbadanan baharu itu.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

MediaCorp EagleVision ialah pengeluar kandungan untuk Suria dan Vasantham . Ia menghasilkan rancangan bersama dengan penyiar serantau dan rumah produksi.

MediaCorp VizPro Entertainment cabang acara syarikat itu, telah membawa masuk dan menghasilkan beberapa lakonan bertaraf dunia serta tempatan seperti Disney on Ice , Barney & Friends , Winnie the Pooh, Jamuan Perkahwinan dan Konsert Siti Nurhaliza.

Lihat lagi[sunting | sunting sumber]

MediaCorp Suria

MediaCorp Vasantham

MediaCorp okto

MediaCorp

Singapore Press Holdings

MediaCorp

Rujukan[sunting | sunting sumber]