MediaCorp

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Mediacorp)
Jump to navigation Jump to search
MediaCorp Pte. Ltd.
Anak syarikat
IndustriMedia hiburan, penyiaran televisyen, radio, penerbitan filem, media cetak dan rundingan media
Ditubuhkan21 Julai 1935; 84 tahun yang lalu (1935-07-21) (radio)
15 Februari 1963; 56 tahun yang lalu (1963-02-15) (televisyen)
Ibu pejabatMediacorp Campus, 1 Stars Avenue, 138507 Singapura
Perancang utama
Niam Chang Meng(Pengerusi)
Tham Loke Kheng (CEO)[1]
PerkhidmatanPenyiar televisyen dan radio, penerbitan rancangan-rancangan televisyen dan filem, majalah dan surat khabar
PemilikTemasek Holdings
Anak syarikatMediacorp TV Singapore Pte Ltd
Mediacorp Press Ltd
Mediacorp VizPro International Pte Ltd
Mediacorp Raintree Pictures Pte Ltd
Singapore Media Academy
Media Research Consultants Pte Ltd
OOH Media Pte Ltd
1-Net Singapore Pte Ltd
Laman sesawangwww.mediacorp.sg

Mediacorp Pte. Ltd. (Cina ringkas: 新传媒私人有限公司), juga dikenali sebagai Mediacorp, ialah sebuah syarikat media dan hiburan Singapura, dengan kepentingan perniagaan di penyiaran televisyen dan radio, media interaktif, cetakan penerbitan dan pembikinan filem.

Mediacorp mengendalikan 7 saluran TV dan 11 saluran radio, menjadikannya sebagai penyedia media penyiaran terbesar di Singapura, dan satu-satunya penyiar TV terestrial di negeri bandar. Ia dimiliki oleh Temasek Holdings, cabang pelaburan milik kerajaan Singapura.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

1935–1961: Permulaan siaran radio[sunting | sunting sumber]

Sejarah penubuhan Mediacorp bermula dengan kehadiran penyiaran radio di Singapura apabila lesen penyiaran diberikan kepada Perbadanan Penyiaran Tanah Melayu British (BMBC) pada 21 Julai 1935. Syarikat itu secara rasmi membuka studio dan pemancarnya di Caldecott Hill dua tahun kemudian pada 1 Mac 1937. Perbadanan ini diambil alih oleh kerajaan Negeri-negeri Selat pada tahun 1940 sebagai sebahagian daripada Jabatan Penerangan British yang dikenali sebagai Perbadanan Penyiaran Tanah Melayu. Berdasarkan pemancar Radio Malaya yang berpindah ke Kuala Lumpur pada tahun 1958, Radio Singapura mengambil alih tahun selepas itu sebagai perkhidmatan radio negeri, dengan 3 stesen radio (masing-masing dalam bahasa Inggeris, Mandarin dan Melayu).

Tidak lama selepas Singapura mencapai status kerajaan pada tahun 1959, ada rancangan untuk mendapatkan hak penghantaran televisyen. Ini dimunculkan ke dalam entiti televisyen Singapura pada 4 April 1961. Televisyen Singapura memulakan ujian transmisi dari 21 Januari hingga 15 Februari 1963, di mana ia dilancarkan sebagai stesen televisyen pertama Singapura dan secara rasmi mula menyiarkan. Siaran biasa di sana sejak 3 April (kemudian dikenali sebagai Channel 5) adalah terutamanya dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Pada 23 November tahun yang sama, saluran kedua dilancarkan sebagai Channel 8, program penayangan terutamanya dalam bahasa Mandarin dan Tamil.

Di Kuala Lumpur, Talivishen Malaysia (Ortografi Melayu baru: Televisyen Malaysia) mula bersiaran pada 28 Disember pada masa untuk Tahun Baru pada tahun hadapan. Televisyen Singapura kemudiannya dijenamakan semula (juga bertepatan dengan pembentukan Malaysia pada September tahun itu) sebagai saluran kembar "Televisyen Malaysia (Singapura)". Iklan pertama disiarkan pada 1 Januari 1964 untuk mengurangkan pergantungan stesen ke atas subsidi.

1965–1980: Radio Televisyen Singapura (RTS)[sunting | sunting sumber]

Selepas pemisahan Singapura dari persekutuan Malaysia, semua operasi Televisyen Malaysia di Singapura dan stesen radio disatukan untuk menjadi Radio dan Televisyen Singapura (RTS). RTS secara rasmi dibubarkan pada 31 Januari 1980 oleh penyiar David Gabriel,[3] yang mengisytiharkan peralihannya sebagai lembaga berkanun yang dikenali sebagai Perbadanan Penyiaran Singapura (SBC) pada hari berikutnya.

1980–1994: Perbadanan Penyiaran Singapura[sunting | sunting sumber]

Pada 3 Februari 1980, panduan utama SBC Radio dan TV Times dicetak buat pertama kalinya, menjadi sumber mingguan radio dan jadual acara mingguan yang berkhidmat di pulau itu. Pertama kali diterbitkan dalam bahasa Inggeris dan Mandarin, majalah-majalah ini juga menyajikan berita dan trivia hiburan tempatan dan antarabangsa. Mereka akhirnya akan berubah menjadi majalah 8 Days dan i-Weekly.

1994–1999: Penswastaan sebagai Perbadanan Televisyen Singapura[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Oktober 1994, SBC telah menjalani proses penswastaan menjadi kumpulan pegangan baru yang dinamakan Kumpulan Syarikat Antarabangsa Media Singapura (SIM, China: 新加坡 國際 傳媒 機構) yang mengetuai tiga syarikat: Perbadanan Televisyen Singapura (TCS, Cina: 新加坡 電視 機構) , Perbadanan Radio Singapura (RCS, Cina: 新加坡 廣播 電台 機構) dan Singapore Television Twelve (STV12, Cina: 新加坡電視12).

TCS 8 memulakan penyiaran 24 jam pada 1 September 1995 selepas hampir 32 tahun. Saluran itu mula menyiarkan 24 jam sehari. Pada hari yang sama, Singapura Twelve membahagi Channel 12 sedia ada menjadi 2 saluran: Perdana 12; saluran berbilang bahasa dengan program berbahasa Melayu, Tamil, Inggeris dan asing disiarkan semasa primitif; dan Premiere 12, saluran highbrow yang khusus dalam pengaturcaraan khusus seperti sukan, kesenian, budaya, dokumentari dan pengaturcaraan kanak-kanak. Kerana penyusunan semula, Saluran 8 menjadi saluran pertama untuk menyiarkan 24 jam sehari secara kekal dan menjadi saluran Mandarin sepenuhnya. Pada masa yang sama, semua program Tamil diserahkan kepada saluran utama TV12 yang baru dilancarkan, Perdana 12. Channel 5 menjadi saluran TV kedua yang disiarkan 24 jam sehari, bermula dari 29 September 1995.

TCS melancarkan studio penerbitan filemnya sendiri Raintree Pictures[4] pada 1 Ogos 1998. Media Antarabangsa Singapura (SIM) telah menghentikan operasi pada 31 Disember 1998 untuk menjadi media semasa Media Corporation of Singapore, atau MediaCorp untuk jangka pendek.

1999–2008: Penubuhan Mediacorp, persaingan dengan SPH Mediaworks, saluran tambahan[sunting | sunting sumber]

Logo MediaCorp digunakan dari 15 Februari 2001 sehingga 25 Oktober 2015.

Pada 1 Mac 1999, Mediacorp melancarkan Channel NewsAsia (CNA) sebagai saluran berita nasional pertama di Singapura, menyiarkan analog darat.

Pada 30 Januari 2000 Perdana 12 dan Premiere 12 dinamakan semula sebagai Suria; dan Central masing-masing. Suria menjadi saluran Melayu sepenuhnya manakala Central mempunyai kandungan rancangan yang dikongsi antara rancangan kanak-kanak dari pagi hingga awal petang, program Tamil semasa program primitif dan seni dan budaya pada waktu malam. SportCity, saluran sukan sepenuhnya dilancarkan pada tahun yang sama.

Monopoli televisyen Mediacorp telah dipecahkan pada 6 Mei 2001 apabila Singapura Press Holdings (SPH) diberikan lesen penyiaran televisyen, yang menyebabkan SPH MediaWorks ditubuhkan. MediaWorks menawarkan dua saluran; Saluran U-bahasa Cina dan TV Works berbahasa Inggeris, yang kemudiannya dinamakan semula sebagai Saluran i. Pada masa yang sama, MediaCorp diberi lesen untuk mencetak, menulis dan mengedarkan tabloid harian percuma Hari Ini. Kedua-dua rangkaian itu terlibat dalam pengejaran yang sangat kompetitif untuk penarafan penonton seluruh pulau selama beberapa tahun. Akhirnya, untuk menghentikan lagi kerugian ekonomi, Mediacorp dan Singapore Press Holdings (SPH) bersetuju untuk menggabungkan televisyen percuma dan operasi surat khabar percuma mereka selepas beberapa perjanjian pada 17 September 2004. Penggabungan antara kedua-dua rangkaian itu sah diisi pada 31 Disember tahun itu, mencipta syarikat induk MediaCorp Lengan Penyiaran baru yang akan menguruskan dan mengendalikan saluran yang tersisa. Saluran U terselamat dari pemindahan ke rangkaian Mediacorp pada Hari Tahun Baru, Saluran i namun berhenti penyiaran kerana liabiliti komersilnya.

Pada 1 Januari 2007, HD5 dilancarkan dan Channel 5 menjadi stesen televisyen terestrial digital pertama di Singapura untuk disiarkan dalam definisi tinggi. MediaCorp juga melancarkan perkhidmatan televisyen dalam talian MOBTV. Bahagian radionya terpaksa mengunci pendengar dari Amerika Syarikat daripada webcastnya, disebabkan kadar royalti yang dikenakan oleh Lembaga Royalti Hak Cipta Amerika Syarikat.

Pada 19 Oktober 2008, TV12 Central dibubarkan menjadi dua saluran berasingan: Okto, yang menggantikan slot Kids and Arts saluran; dan Vasantham, saluran bahasa eksklusif Tamil yang menggantikan slot Vasantham Central.

2008–kini: Peralihan ke penyiaran digital[sunting | sunting sumber]

Pada September 2011, MediaCorp merupakan antara 6 syarikat penyiaran ASEAN termasuk Media Prima, Media Nusantara Citra dan ABS-CBN bergabung bagi membentuk satu perikatan penyiaran serantau yang dikenali sebagai Smart Alliance bagi menjalankan perikatan untuk bekerjasama dalam tiga bidang—kandungan, jualan dan pemasaran, dan teknologi–dan memanfaatkan skala ekonomi dan pasaran gabungan yang boleh ditawarkan oleh rantau ini.[5]

Channel NewsAsia memulakan siaran 6 pagi hingga 12 tengah malam mereka pada 21 Januari 2013.[6] Pada 30 September tahun yang sama, Mediacorp menutup perkhidmatan Teleteksnya,[7] manakala pada 16 Disember, semua saluran percuma MediaCorp telah dinaik taraf kepada format DVB-T2 dengan cincin baru peningkatan yang dipercepatkan untuk isi rumah.[8]

2015 menyaksikan saluran rangkaian memulakan siaran definisi tinggi mereka: Okto pada 4 Mei dan CNA pada 26 Mei. Pada 8 Disember tahun yang sama, Mediacorp membuka premis barunya di Mediapolis @ one-north in Buona Vista,[9][10] ditambah memperkenalkan penjenamaan korporat barunya. Mediacorp akan mengosongkan premisnya di Caldecott Hill secara berperingkat selama sembilan bulan.

Isyarat analog pada mulanya dijadualkan ditamatkan menjelang akhir 2017, tetapi akhirnya ditangguhkan sehingga tengah malam 2 Januari 2019 sebagai sebahagian daripada peralihan televisyen Digital yang diumumkan pada awal tahun 2013.

Pada 20 Februari 2019, ia diumumkan bahawa okto akan digabungkan dengan Channel 5 berkuatkuasa pada 1 Mei. Frekuensi yang digunakan oleh okto akan dikembalikan kepada Penguasa Pembangunan Infokom Media (IMDA) selepas penyepaduan kedua-dua saluran.[11]

Aset dan bahagian[sunting | sunting sumber]

Kumpulan MediaCorp terdiri daripada aset dan bahagian berikut:

Pentadbiran[sunting | sunting sumber]

Jawatankuasa audit[sunting | sunting sumber]

  • Pengerusi: Ho Kwon Ping

Kumpulan audit dalaman[sunting | sunting sumber]

  • CEO: Lucas Chow
  • DCEO (TV): Chang Loong Jong
  • DCEO (Berita, Radio & Suratkhabar): Shaun Seow
  • DCEO (Khidmat Korporat)/CFO: Henry Lim

Unit Perniagaan Strategik MediaCorp (SBUs):

  • MD untuk MediaCorp TV/Studios: Melvin Ang
  • MD untuk MediaCorp TV12/Eaglevision: Lim Suat Jien
  • MD untuk MediaCorp News: Woon Tai Ho
  • MD untuk MediaCorp Technologies: Mock Pak Lum
  • MD untuk MediaCorp Publishing: Philip Koh
  • MD untuk MediaCorp Radio: James Yip

Stesen siaran[sunting | sunting sumber]

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Mediacorp menawarkan tujuh saluran, dengan sekurang-kurangnya satu saluran berkhidmat untuk kaum tertentu atau demografi di Singapura.

Nama Bahasa Rancangan
Suria Melayu Berita, budaya dan hiburan
Channel 5 Inggeris Berita, budaya dan hiburan
Channel U Mandarin Berita dan hiburan
Channel 8 Berita, budaya dan hiburan
Vasantham Tamil Berita dan hiburan
Channel NewsAsia Inggeris Berita global 24 jam dan program Jepun

Radio[sunting | sunting sumber]

Mediacorp menawarkan 11 saluran radio FM.[12] Perkhidmatan penyiaran audio digital syarikat telah dihentikan pada 1 Disember 2011.[13]

Frekuensi Stesen Bahasa Format
89.7 MHz Ria 89.7FM Melayu Top 40 (CHR)
90.5 MHz Gold 90.5FM Inggeris Hits klasik
92.4 MHz Symphony 924 Inggeris Klasik
93.3 MHz Y.E.S. 93.3FM Cina Top 40 (CHR)
93.8 MHz 938Now Inggeris Radio bual
94.2 MHz Warna 94.2FM Melayu Berita, infotainmen
95.0 MHz Class 95FM Inggeris Kontemporari dewasa
95.8 MHz Capital 95.8FM Cina Radio bual
96.8 MHz Oli 96.8FM Tamil Infotainmen
97.2 MHz Love 97.2FM Cina Mudah mendengar
98.7 MHz 987FM Inggeris Top 40 (CHR)

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Akhbar[sunting | sunting sumber]

MediaCorp mempunyai 1 surat khabar percuma:

  • Today

Majalah[sunting | sunting sumber]

MediaCorp mempunyai 18 buah majalah:

Inggeris
  • 8 Days
  • Arena Singapura
  • Asian Diver
  • Babycare
  • SINGAPORE ELECTRONIC GAMING MONTHLY
  • ELLE Singapura
  • Family
  • FHM Singapura
  • Kids Company
  • Lime
  • Mother & Baby
  • Style:
  • Style: Men
  • Style: Living
  • Style: Weedings
  • Vanilla
Melayu & Cina
  • Manja
  • i-Weekly

Mediacorp Partner Network[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2018, Mediacorp melancarkan Mediacorp Partner Network, sebuah inisiatif yang membawa syarikat itu bersama-sama dengan organisasi rakan kongsi untuk menyampaikan pengalaman yang lebih kaya untuk pengguna dan pengiklan. Di bawah MPN, Mediacorp menandatangani perjanjian dengan jenama terkemuka industri seperti:

  • ESPN pada 6 Ogos 2018, di mana Mediacorp akan menjadi wakil eksklusif untuk semua jualan iklan di Singapura untuk ESPN.com, manakala ESPN akan melancarkan edisi Singapura tapak ESPN yang disenarai - espn.com.sg untuk menyampaikan gabungan sukan tempatan berita dan ciri sebagai tambahan kepada liputan yang tidak dapat ditandingi dari sukan dan liga yang paling relevan dan popular dari seluruh dunia.[14]
  • 99.co pada 29 Ogos 2018 untuk menggabungkan jangkauan khalayak pelbagai platform Mediacorp dan hubungan komersil yang mendalam dengan pangkalan penyenaraian terbesar, kandungan luas dan alat analisis data 99.co untuk mewujudkan berita dan maklumat berkaitan hartanah yang berkaitan dengan pengguna.[15]
  • Edipresse pada November 2018 untuk membina pengalaman kandungan di seluruh platform editorial digital, TV, radio dan acara langsung. Kandungan sedemikian akan disediakan di kedua platform Media Mediacorp dan Edipresse, dengan menggunakan jangkauan serantau dan pengaruh kedua-dua syarikat.[16]
  • VICE pada 23 April 2019 untuk membawa kandungan digital dan TV VICE kepada penonton Singapura baru melalui jangkauan pelbagai platform Mediacorp.[17]

Toggle[sunting | sunting sumber]

Toggle dilancarkan pada 2013 sebagai perkhidmatan OTT. Pada 1 April 2015, xinmsn ditutup dan digabungkan dengan Toggle.[18][19][20] Toggle ialah perkhidmatan digital Mediacorp yang mengubah suai tontonan TV, membawa Toggle Originals, kandungan tangkapan, liputan langsung acara kebangsaan utama, berita, hiburan, dan eksklusif di belakang skrin untuk penonton merentasi pelbagai peranti—komputer, tablet, telefon pintar, Smart TV dan Apple TV.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "New Mediacorp CEO is Shaun Seow". Channel News Asia. Dicapai 7 July 2011. 
  2. ^ Temasek Holdings Major Portfolio Companies
  3. ^ Good Evening, From Tomorrow, RADIO TELEVISION SINGAPORE -becomes- Singapore Broadcasting Corporation abbreviation change of name "SBC" took over
  4. ^ "Raintree Pictures". 2010. Dicapai 11 April 2014. 
  5. ^ "Six broadcasters from ASEAN form SMART Alliance". Channel NewsAsia. September 24, 2011. Dicapai December 2, 2015. 
  6. ^ "Channel NewsAsia relaunches". 21 January 2013. Diarkibkan daripada asal pada 13 April 2014. Dicapai 21 January 2013. 
  7. ^ "Teletext to end service this month". TODAYonline. Dicapai 30 December 2016. 
  8. ^ "All MediaCorp TV channels now available in digital broadcast". Channel News Asia. 16 December 2013. Dicapai 17 December 2013. 
  9. ^ MediaCorp to move to Buona Vista
  10. ^ "Broadcasts, Dramas and Dreams... Caldecott Hill in 80 Years". RemSG. April 16, 2017. Dicapai May 12, 2018. 
  11. ^ "Mediacorp integrates English-language channels Channel 5 and okto". Channel NewsAsia. 20 February 2019. Dicapai 20 February 2019. 
  12. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada asal pada 25 March 2014. Dicapai 28 March 2014. 
  13. ^ Digital radio from MediaCorp to cease - Channel NewsAsia
  14. ^ Farzanah Farveen (7 August 2018). "Mediacorp Partner Network brings on board ESPN in multi-year agreement". Marketing Interactive. Dicapai 6 August 2018. 
  15. ^ "Mediacorp Partner Network and 99.co tie up". Marketing Interactive. 31 August 2018. Dicapai 31 August 2018. 
  16. ^ "Mediacorp and Edipresse Media Singapore join hands to deliver luxury content". Asia Radio Today. 4 May 2019. Dicapai 6 December 2018. 
  17. ^ "Mediacorp Partner Network and 99.co tie up". Channel NewsAsia. 4 May 2019. Dicapai 23 April 2019. 
  18. ^ Shah, Kyle Malinda (1 April 2015). "Goodbye Xinmsn, Hello Toggle: Microsoft & MediaCorp Disband Entertainment Site". Yahoo. Dicapai 15 November 2016. 
  19. ^ "TOGGLE". Mediacorp. Diarkibkan daripada asal pada 15 November 2016. Dicapai 15 November 2016. 
  20. ^ Lawler, Ryan (28 January 2013). "MediaCorp Taps Tvinci To Launch Toggle, Its Virtual Cable Service In Singapore". TechCrunch. Dicapai 15 November 2016. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]