Menkauhor Kaiu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Menkauhor Kaiu (juga dikenali sebagai Ikauhor dalam bahasa Yunani dipanggil Mencherês Μεγχερῆς) ialah seorang firaun Mesir purba dari zaman kerajaan lama. Beliau adalah pemerintah yang ketujuh dari Dinasti Kelima di hujung abad ke-25 SM atau awal abad ke-24 SM. Menkauhor memerintah dalam lapan atau sembilan tahun selepas raja Nyuserre Ini, dan digantikan pula oleh Djedkare Isesi. Walaupun Menkauhor merupakan jelmaan bukti dari sumber-sumber sejarah, beberapa artifak dari pemerintahannya telah selamat ditemui, dan beliau adalah salah seorang firaun yang kurang dikenali dalam Dinasti Kelima. Berikutan itu, hubungan kekeluargaan beliau dengan pemerintah terdahulu dan penggantinya tidak jelas, dan tidak ada keturunan beliau yang dapat dikenal pasti. Khentkaus III mungkin ialah ibu Menkauhor, seperti yang ditunjukkan oleh bukti yang ditemui di makam beliau pada tahun 2015.

Di sebalik pembinaan monumen, aktiviti yang hanya diketahui bertarikh semasa pemerintahan Menkauhor adalah ekspedisinya ke tembaga dan lombong permata biru firus di Sinai. Menkauhor memerintahkan pembinaan sebuah kuil matahari, yang dipanggil "Akhet-Ra", yang bermaksud "Ufuk Ra". Yang terakhir pernah dibina, kuil matahari ini diketahui dari prasasti yang dijumpai dalam makam pendeta, tetapi kuil tersebut belum dapat dikesan. Menkauhor dikebumikan dalam piramid kecil di Saqqara, bersama orang-orang Mesir Purba dan dinamakan Netjer-Isut Menkauhor, yang bermaksud "Tempat Kemuliaan Menkauhor". Hari ini dikenali sebagai "Piramid Tak Berbucu", kerana runtuh dalam timbunan pasir sehinggalah penemuan semula pada tahun 2008.

Patung Menkauhor berada di tengah-tengah pemujaan pemakaman yang tertua sehingga akhir tempoh Kerajaan Lama, dengan sekurang-kurangnya tujuh domain pertanian menghasilkan hadiah pemberian dalam pemujaan. Pemujaaan untuk mendewakan Menkauhor, itu dikenali dengan gelaran "Menkauhor yang Merahmati, Tuhan Yang Perkasa diatas Dua Tanah" muncul semula dalam tempoh Kerajaan Baru (kk 1550 - kk 1077 SM), dan bertahan sehingga sekurang-kurangnya Dinasti Kesembilan Belas ( c 1292 -.. c 1077 SM), dengan jumlah 1200 tahun selepas kematiannya.