Mequinenza

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Mequinenza.

Mequinenza merupakan sebuah kawasan perbandaran yang terletak di wilayah Zaragoza, Aragon, Sepanyol. Ia terletak di ujung timur provinsi, bersempadan dengan Huesca dan Lérida, di pertemuan sungai Ebro dan Segre, yang baru-baru ini menerima perairan Cinca. Istilah perbandaran, 307,45 km², mempunyai populasi 2,279 penduduk (INE, 2020). Takungannya, yang dikenali sebagai Mar de Aragón, dibina antara tahun 1957 dan 1964, mempunyai kapasiti 1,530,000,000 m³ dan merupakan salah satu yang terbesar di negara ini. Mequinenza terletak di antara takungan Mequinenza dan Riba-roja. Ia memiliki kursus regatta untuk mendayung dan berkanu, yang dianggap salah satu yang terbaik di Eropah kerana aksesibilitasnya yang sangat baik, permukaan airnya yang stabil dan kemudahan sukannya di tebing takungan.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Ekonominya didasarkan pada industri, perlombongan arang batu, pembuatan tekstil, penternakan babi dan biri-biri (walaupun yang terakhir sudah merosot), pertanian hujan hujan (pohon badam, pohon zaitun dan bijirin) dan pengairan berorientasikan ke arah penanaman pokok buah-buahan seperti pokok ceri dan buah persik. Terdapat juga industri pelancongan yang berpotensi besar untuk masa depan, terutama berkat perikanan dan budaya. Mequinenza menerima pelawat asing dari hampir lima benua.

Warisan budaya[sunting | sunting sumber]

Muzium Mequinenza[sunting | sunting sumber]

Muzium Mequinenza.

Di Muzium Mequinenza, anda boleh menjelajahi galeri perlombongan arang batu bawah tanah yang panjangnya lebih dari 1000 meter di Muzium Tambang, menelusuri sejarah penduduk sehingga hilangnya bandar lama di bawah perairan sungai Ebro di Muzium Sejarah atau ketahui bagaimana orang hidup semasa Prasejarah di Muzium Zaman Prasejarah. Dirasmikan pada tahun 2008, mereka berada di Maria Quintana School Group yang lama, sekolah-sekolah bandar lama yang dibina pada tahun 1929 dan salah satu dari beberapa bangunan yang masih hidup dari pembongkaran Kota Lama.

Muzium Mequinenza memusatkan perhatian pada penambangan dan warisan sejarah bandar yang dirobohkan dan dibanjiri di bawah perairan Ebro. Hari ini anda boleh mengunjungi sebahagian bandar lama, istana abad pertengahan kota dan lombong arang batu yang asli lebih dari satu kilometer laluan dalaman dengan bahan sejarah dan mesin yang telah digunakan untuk pengambilan arang batu selama lebih dari 150 tahun di lembangan perlombongan Mequinenza. Juga terletak di sebelah muzium adalah Tempat Perlindungan Perbandaran "Camí de Sirga" dengan kapasitas 80 orang, yang mengumpulkan nama jalan lama yang digunakan menara untuk naik ke sungai Ebro dengan kapal, kapal yang dapat membawa 30 tan arang batu.

Istana Mequinenza.

Istana Mequinenza[sunting | sunting sumber]

Bangunan itu naik hampir ke pinggir tebing yang besar, dengan jisim tertutup yang cukup tinggi, rencananya adalah segi empat tidak tetap, dengan tujuh menara segi empat kecuali satu, yang paling kuat, yang berbentuk pentagonal. Dua menara mengapit pintu kecil yang berbentuk separa bulat, di bawah perisai dan dilindungi oleh buharda. Beberapa kubu akan mempunyai lokasi yang lebih baik daripada yang satu ini, dengan mempertimbangkan pemandangan yang luas dan mengagumkan, hampir geologi, di pertemuan sungai Ebro, Segre dan Cinca dan tanah sekitarnya.

Aiguabarreig Mequinenza[sunting | sunting sumber]

Aiguabarreig Mequinenza.

Di pertemuan sungai Segre dan Ebro, Aiguabarreig terletak, sebuah ruang dengan kekayaan alam yang besar dan pelbagai ekosistem yang terdiri dari padang rumput Mediterranean hingga hutan tepi sungai yang tidak dapat ditembus, menjadikan ruang ini menjadi syurga untuk keanekaragaman hayati. Di Aiguabarreig, kita menjumpai seluas beratus-ratus meter air dengan banyak pulau sungai dan hutan di tepi sungai, sejumlah besar katil buluh, pantai kerikil, kolam renang dan galak. Ini adalah titik pertemuan flora padang rumput dari kawasan gersang Monegros dan flora Mediterranean yang naik melalui lembah Ebro. Berkat ciri-ciri ini, spesies dari persekitaran yang bertentangan hidup bersama.

Jesús Moncada[sunting | sunting sumber]

Jesús Moncada

Mequinenza juga menjadi titik rujukan bagi pencinta sastera. Jesús Moncada, penulis paling universal di bandar ini, menjadikan Mequinenza kuno menjadi latar utama dari banyak kisah peribadi yang diceritakan dalam bukunya. Novel Camino de Sirga, yang diterjemahkan ke dalam lebih dari 20 bahasa (termasuk Jepun, Sweden atau Vietnam), adalah gabungan watak dan cerita yang menggugah Mequinenza kuno dan penghilangan tragisnya. Dianggap sebagai salah satu pengarang Catalan yang paling penting pada zamannya, dia menerima beberapa penghargaan untuk karyanya, antara lain Anugerah City of Barcelona atau National Critics Award pada tahun 1989 untuk Camí de sirga (The towpath) atau La Creu de Sant Jordi, dianugerahkan oleh Generalitat Catalonia pada tahun 2001. Pada tahun 2004 dia menerima Hadiah Sastera Aragon yang dikumpulkannya beberapa bulan sebelum kematiannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]