Miyeok-guk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Miyeok-guk
Nama alternatifSup rumpai laut
JenisGuk
Tempat asalKorea
Bahan utamaRumpai laut coklat
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Miyeok-guk
Hangul미역국
Perumian Semakanmiyeok-guk
McCune–Reischauermiyŏk-kuk

Miyeok-guk[1] (미역국) atau sup rumpai laut[1] ialah sup Korea yang tidak pedas yang bahan utamanya ialah miyeok, atau rumpai laut. Ia secara tradisinya dimakan sebagai sarapan pada hari lahir sebagai penghormatan kepada ibu dan wanita selama beberapa bulan selepas bersalin.

Persediaan[sunting | sunting sumber]

Miyeok-guk jarang di antara sup Korea yang lain kerana ia tidak mempunyai bahan-bahan pedas.[2] Bahan utamanya ialah miyeok, juga dikenali sebagai sawi laut. Ia biasanya disediakan daripada produk kering, dan kelihatan helai berselirat berwarna coklat. Untuk menyediakan, rumpai laut dihidrasi semula, ditoskan, dicincang, ditumis dengan bawang putih dan minyak bijan, kemudian direneh dalam stok daging lembu atau ikan.

Sejarah dan budaya[sunting | sunting sumber]

Wanita secara tradisinya memakan sup selama beberapa bulan selepas bersalin. Amalan memakan sup rumpai laut selepas bersalin dipercayai sejak zaman Dinasti Goryeo dan bermula kerana orang ramai perasan ikan paus memakan rumpai laut selepas bersalin.[3] Secara tradisinya sup melambangkan dan menghormati Samsin Halmoni, seorang dewi yang membantu wanita melalui kehamilan dan melahirkan anak.[4] Orang yang memakan sup pada hari lahir, ia dikira mereka menghormati ibu mereka kerana melahirkan mereka.[5]

Orang ramai juga makan sup untuk sarapan pada hari lahir mereka sebagai penghormatan kepada ibu mereka. Sebagai sebahagian daripada sambutan hari lahir, tetamu dihidangkan miyeok-guk bersama kuih beras dan makanan tradisional lain. Miyeok-guk juga dimakan di luar majlis khas sepanjang tahun. Ia adalah hidangan sampingan yang biasa dihidangkan bersama nasi.

Faedah kesihatan[sunting | sunting sumber]

Rumpai laut adalah sumber vitamin K yang baik, sebagai faktor penting dalam pembekuan darah. Miyeok-guk yang mengandungi secawan rumpai laut membolehkan seseorang menyerap sekitar 22% daripada keperluan vitamin K harian yang disyorkan untuk wanita dan 29% daripada keperluan vitamin K harian yang disyorkan untuk lelaki.

Kepercayaan popular[sunting | sunting sumber]

Sebuah kamus yang diterbitkan oleh Persatuan Hangeul pada tahun 1957 menyatakan bahawa "Makan Miyeok-guk " ditakrifkan sebagai "perkataan yang bermaksud organisasi larut atau runtuh." Ini dipercayai berpunca daripada fakta bahawa apabila Tentera Joseon dibubarkan, ia tidak dapat menyatakannya secara langsung, sebaliknya menyatakan "Saya makan Miyeok-guk ."[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b (dalam bahasa Korea) "주요 한식명(200개) 로마자 표기 및 번역(영, 중, 일) 표준안" [Standardized Romanizations and Translations (English, Chinese, and Japanese) of (200) Major Korean Dishes] (PDF). National Institute of Korean Language. 2014-07-30. Dicapai pada 2017-02-16.
  2. ^ Imatome-Yun, Naomi (26 November 2021). "Simple Korean Seaweed Birthday Soup". The Spruce Eats (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-15.
  3. ^ "Korean Seaweed Soup: How seaweed soup became Korea's traditional birthday dish?". The Times of India (dalam bahasa Inggeris). 2021-09-20. Dicapai pada 2022-06-15.
  4. ^ Kim, Grace (16 September 2021). "Why do Koreans eat seaweed soup on their birthdays? The answer 'whale' surprise you". www.yahoo.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-15.
  5. ^ (dalam bahasa Korea) Miyeokguk at Doosan Encyclopedia
  6. ^ 김, 준 광주전남연구원 책임연구원 (2021-04-23). "실패의 상징 `미역국 먹었다`, 구한말 군대 강제해산 자조적 표현에서 유래". 영남일보 (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2021-05-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]