Mohamed Jawhar Hassan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mohamed Jawhar Hassan

Tan Sri Dato 'Seri Mohamed Jawhar Hassan adalah ahli Lembaga Pengarah The New Straits Press Times (Malaysia) Berhad mulai 19 Ogos 2005 dan ; Pengerusi pada 27 Jun 2006.

Beliau juga menjadi ahli lembaga Media Prima Berhad dan anak syarikatnya, Sistem Televisyen Malaysia Berhad. Beliau juga adalah ahli lembaga Affin Bank, Affin Islamic Bank Berhad dan Ekuiti Nasional Berhad. Beliau juga adalah Ahli Panel Penasihat, Malaysia Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (MAAC).

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Tan Sri Jawhar berkhidmat dengan Ketua Pengarah dan kemudian sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia pada Mei 1990 dan kemudian dilantik sebagaI Pengerusi. Beliau juga dilantik sebagai Ahli Majlis Ekonomi; Ahli Panel Penasihat Perpaduan Negara; Pengerusi Bersama Rangkaian Asia Timur Think-Tangki (kemas); Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Malaysia, Majlis Kerjasama Ekonomi Pasifik (PECC ); Pengerusi Bersama Majlis bagi Kerjasama Keselamatan di Asia Pasifik (CSCAP); Ahli bagi Pakar dan Kumpulan Tokoh Utama Forum Serantau ASEAN (ARF), Ahli Lembaga Pengarah Institut Antarabangsa Pengajian Islam Lanjutan; dan Distinguished Fellow Institut Diplomasi dan Hubungan Luar, Malaysia.[1]

== Ketua Pegawai Eksekutif ISIS Malaysia pada 9 Januari, 2006. Kedudukan beliau dalam kerajaan termasuk Ketua Pengarah, Jabatan Perpaduan Negara; Penolong Setiausaha, Kementerian Dalam Negeri; Pengarah (Analisis) Bahagian Penyelidikan, Jabatan Perdana Menteri; dan Ketua Penolong Setiausaha, Majlis Keselamatan Negara. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Kaunselor di Kedutaan Malaysia di Indonesia dan Thailand.

Tan Sri Jawhar adalah Penyelaras Projek Pelan Induk Ekonomi Berasaskan Pengetahuan Malaysia. Beliau juga membantu draf Laporan Suruhanjaya Diraja bagi Penambahbaikan Operasi dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia.

Tan Sri Jawhar adalah juga MoA peneraju Wawasan Bank Pembangunan Islam 1440 Hijrah dokumen.

Tan Sri Jawhar berkhidmat sebagai ahli Pulau Pinang Maklumat Ekonomi Pengetahuan Teknologi Komunikasi Council (Majlis K-ICT) sejak penubuhannya. Beliau telah banyak terlibat dalam penggubalan Pelan Induk K-ICT untuk menyokong matlamat kerajaan menjadikan Pulau Pinang sebuah negeri yang maju sepenuhnya menjelang tahun 2010.

Kedudukan beliau yang lain termasuk: Ahli, Majlis Ekonomi; Ahli, Panel Penasihat Perpaduan Negara, Malaysia, Pengerusi Bukan Eksekutif, New Straits Times; Pengerusi Bersama, Rangkaian Asia Timur Fikirkan tangki (kemas) 2005-2006; Pengerusi, Nasional Malaysia jawatankuasa itu, Majlis Kerjasama Ekonomi Pasifik (PECC); Pengerusi Bersama, Majlis bagi Kerjasama Keselamatan Asia Pasifik (CSCAP) bagi tempoh dua tahun; Pengerusi ASEAN-ISIS (2007-2008); Pakar dan Tokoh Terkemuka, bagi maksud Forum Serantau ASEAN (ARF) Daftar; Ahli Lembaga Pengarah, Institut Antarabangsa Pengajian Islam Lanjutan; dan Fellow, Institut Diplomasi dan Hubungan Luar, Kementerian Luar Negeri, Malaysia.

Institut Strategik dan Pengajian Antarabangsa (ISIS) Malaysia. Tel +603 2693 9366 Fax +603 2691 5435, +603 2691 3210 E-mel: info@isis.org.my[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About NSTP Group". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-03. Dicapai pada 2012-05-25.
  2. ^ Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan