Monangu Buaja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Monangu buaja, taktikal berenang seperti buaya

Monangu Buaja[1] (monangu buaya; krokodilzwemmen) iaitu sejenis gerakan kutipan cukai yang diwujudkan oleh mubaligh Hindia Belanda untuk meluaskan wilayah kolonial mereka. Pergerakan taktikal Monangu Buaja berlaku di wilayah Sulawesi.

Monangu Buaja atau “berenang seperti buaya” iaitu berenang lurus ke arah sasaran tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan macam buaya. Gerakan Monangu Buaja ialah bertujuan untuk semua Suku Toraja (Toradja-Stammen) dan Kristian di poso untuk menyokong semua budaya Luwu, jadi ia adalah sejenis taktik mengadu Kerajaan Tojo melawan Kerajaan Luwu dengan melihat Tokoh Alkitab iaitu "sejarah kematian Lazarus" yang memberitahu bahawa pakaian tradisional mewah Inodo bukanlah pakaian orang Kristian yang mengawasi sosok Lazarus. Dan daripada gerakan Monangu Buaya, suku kaum asli (alfouren) di wilayah Grup Poso-Tojo dibahagikan kepada Suku Bare'e dan Toraja.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bugis dan To Luwu adalah orang yang pada mulanya menolak istilah Toraja untuk Kristian di Sulawesi Selatan, dan ini diakui oleh Makkole dan Maddika Luwu pada masa itu, dan juga kerana kawasan yang didiami oleh suku Toraja adalah wilayah Kerajaan Luwu di mana wilayah kerajaan Luwu bermula dari selatan, Pitumpanua ke utara Morowali[2], dan dari Kolaka Tenggara (Mengkongga) ke seluruh wilayah Tana Toraja, Oleh itu, To Luwu menolak istilah Toraja (Toraja) untuk merujuk kepada Kristian di Sulawesi Selatan.

Penolakan istilah Toraja inilah yang menyebabkan masyarakat Sulawesi ragu-ragu apabila gerakan Monangu Buaya terjadi oleh Kerajaan Luwu, kerana bunyi Monangu Buaya sangat bertentangan dengan penolakan istilah Toraja (Toradja) yang berlaku di Sulawesi Selatan dan Sulawesi Tengah, kerana bunyi Monangu Buaya (Monangu Buaja) ialah "Semua Suku Toraja (Toradja-Stammen) dan Kristian di Tana Poso mesti menyokong semua budaya Luwu termasuk Monangu Buaya", dan sangat tidak mungkin akan berlaku salah faham dan "pengusiran" antara penduduk Sulawesi Selatan yang menentang istilah tersebut.

Toraja yang diciptakan oleh mubaligh Belanda dan Budaya Luwu Monangu Buaya yang disokong oleh mubaligh Belanda, Dalam kata lain berlaku permusuhan antara penduduk Sulawesi Selatan dengan mubaligh Belanda, jadi semua orang Sulawesi buat kesimpulan bahawa gerakan memungut cukai Monangu Buaya (Monangu Buaja; krokodilzwemmen)[3] bukan dari Kerajaan Luwu tetapi Monangu Buaya adalah ciptaan mubaligh Hindia Belanda. Terbukti daripada Monangu Buaya yang memetik satu ayat daripada Bible Injil iaitu “dengan melihat Tokoh Alkitab Injil iaitu “sejarah kematian Lazarus” yang menyatakan bahawa Pakaian Tradisional. Inodo bukanlah pakaian orang Kristian yang diwakili oleh sosok Lazarus".[4]

Kini Sulawesi penyelidik dan ahli akademik seperti Priyanti Pakan, Mashudin Masyhuda, Andi Mattulada, dan Lorraine Aragon juga pada mulanya menolak penggunaan istilah Toraja untuk penduduk Sulawesi Tengah.[5]

Perbezaan Bare'e dan Toraja[sunting | sunting sumber]

Terutama di bahagian tengah Sulawesi (celebes tengah), iaitu wilayah Grup Poso-Tojo. Istilah Toraja dicipta Belanda untuk menamakan Bare'e (Alfouren) suku yang masih mempunyai agama Lamoa (Tuhan Pue Mpalaburu), Namun begitu, masih terdapat sangat ramai Suku Bare'e yang beragama Lamoa yang menyertai suku Bare'e yang beragama Islam (Mohammadisme) kerana suku Bare'e tidak sesuai dengan gaya hidup orang Belanda yang mempunyai kulit putih dan rambut kuning.

Maka penduduk asli atau ALFOUREN di wilayah Poso-Tojo Group terbahagi kepada 2 kumpulan iaitu:

1. Bare'e, atau Suku Bare'e[6] (Bare’e-Stammen) dan suku Bare'e yang masih berpegang kepada agama Lamoa (yang tuhannya ialah Pue Mpalaburu), dan

2. Toraja (Toradja)[7] yang rakyat Toraja diambil dari Suku Bare'e (Bare'e-Stammen) agama Lamoa, dan suku bare'e (Alfouren) yang ingin bergabung dengan Belanda yang kemudian diberi nama Toraja, kemudian Belanda memberikan istilah "Van Heiden tot Christen", semuanya di antaranya Toraja dari wilayah Wotu, Luwu kini menjadi wilayah Kabupaten Luwu Timur, yang dijelaskan dalam buku "De Bare'e-Sprekende de Toradja in midden celebes" jilid 1 halaman 5 sub. chap. Vairspriding Toraja Poso-Todjo Groupen[8].

Walau bagaimanapun apabila ia berkembang Suku Bare'e yang menganut agama Lamoa lebih cenderung untuk menyertai suku Bare'e yang beragama Islam, kerana mereka tidak biasa dengan tabiat hidup orang Belanda yang berkulit putih dan mata biru.

Lihat Pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "POSSO" HALAMAN 151: MONANGU BUAYA (krokodilzwemmen). [1].
  2. ^ KEDATUAN LUWU wilayahnya hanya sampai Morowali, Kabupaten poso, Sulawesi Tengah. [2].
  3. ^ Sumber buku "POSSO" LIHAT & DOWNLOAD HALAMAN 151: MONANGU BUAJA (krokodilzwemmen). [3].
  4. ^ "POSSO" LIHAT & DOWNLOAD HALAMAN 151: MONANGU BUAJA (krokodilzwemmen), kematian Lazarus yang berbaju apa adanya (To Lampu) berbeda dengan Baju Mewah atau Baju Inodo yang milik dari Suku Bare'e (Bare'e-Stammen), [4].
  5. ^ Aragon 2000, m/s. 2.
  6. ^ De Bare'e-Sprekende de Toradja in midden celebes jilid 1 halaman 119, De Namen of Stamenners.[5].
  7. ^ De Bare'e-Sprekende de Toradja in midden celebes jilid 1 halaman 5, Vairspriding Toradja poso-Todjo Groupen. [6].
  8. ^ Vairspriding Toradja poso-Todjo Groupen.[7].