Muhammad Ali Mirza

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muhammad Ali Mirza
محمد علی مرزا
AgamaIslam
DenominasiMazhab Hanbali
PendidikanUniversiti Jurutera dan Teknologi Taxila
Peribadi
KewarganegaraanPakistan
KelahiranMuhammad Ali Mirza
(1977-10-04) 4 Oktober 1977 (umur 46)[1]
Jhelum, Punjab, Pakistan Pakistan
Kerjaya agama
Tapak sesawangwww.ahlesunnatpak.com

Muhammad Ali Mirza ( Urdu / Punjabi : محمد علی مرزا lahir 4 Oktober 1977), juga dikenali sebagai Jurutera Muhammad Ali Mirza atau Mirza Jhelumi, ialah seorang ulama dari Pakistan.

Ulama diserang orang tak dikenal[sunting | sunting sumber]

Pada tarikh 14 March 2021, beliau berjaya selamat dari marabahaya percubaan pembunuhan yang kedua, percubaan pembunuhan yang pertama terjadi pada tahun 2017. penyerang-penyerang mengunjungi akademi tilawah Quran milik Ustadz di Jhelum, saat kajian rutin tiap ahad dan mencuba membunuh beliau dengan lading sederum mengambil gambarnya. Ustadz dihantar ke hospital dengan luka ringan. Polis kemudian menyekat dua penjenayah dan meregistrasikan dakwaan kepada mereka. Penyerang-penyerang bahkan sampai membuat perjalanan dari bandar Lahore sampai Jhelum.[2][3][4]

Pada bulan Ogos 2023, penyerang yang disyaki berasal dari Gujarat bernama Ali Hassan, dengan menggenggam senjata tajam, menghempas pengawas, dalam aksi bengah hendak menerajang masuk ke kedudukan Akademi Ilmu. Penyerang itupun berjaya dihalau olehpengawas lainnya. Selepas itu, penyerang mengungkapkan rancangan keji dan jahatnya membunuh sang ustadz.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ahlesunnatpak tidak disediakan
  2. ^ "Engineer Muhammad Ali Mirza survives another murder attempt". Daily Times. 15 March 2021. Dicapai pada 15 March 2021.
  3. ^ "Religious scholar Muhammad Ali Mirza survives attempt on life in Jhelum". Geo News (dalam bahasa Inggeris). 15 March 2021. Dicapai pada 2022-06-12.
  4. ^ "Islamic scholar Engr Muhammad Ali Mirza survives second assassination attempt". Daily Pakistan Global (dalam bahasa Inggeris). 15 March 2021. Dicapai pada 15 March 2021.