Muhammad Mustafa Shahwan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Muhammad Mustafa Shahwan (Abu Mustafa) (Dalam Bahasa Arab(ابو مصطفى) محمد مصطفى شهوان  (lahir 1969-17 Mac 1994) merupakan seorang Mujahidin dan komander tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap ketenteraan Gerakan Penentangan Islam (Hamas) dan salah seorang Komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat. Beliau syahid dalam satu tembakan dari tentera Israel yang menyebabkan beliau syahid bersama rakanya, iaitu Taha Abu Musameh.

Muhammad Mustafa Shahwan

محمد مصطفى شهوان 
Kelahiran
Muhammad Mustafa Shahwan

1969
Meninggal dunia17 Mac 1994
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
Nama lainAbu Mustafa
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
KeluargaAhmad Mustafa Shahwan Yusuf Mustafa Shahwan

Kelahiran dan didikan[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan pada tahun 1969 di Khan Yunis, Semenanjung Gaza. Sejak kecil, Kebanyakan hari-harinya berlalu ketika berada di masjid Palestin untuk membaca kitab-kitab Islam dan membaca tafsir. Muhammad juga dipraktikkan dengan akhlak yang baik, disiplin yang tetap, dan penyertaan aktif dalam semua jenis aktiviti Islam. permata belia yang atletik dan bercita-cita tinggi, dan dia pernah berlatih bola sepak khususnya.

Ketenangan ini bertepatan dengan kestabilan keadaan sosial dan ekonomi di rumahnya, walaupun bilangan ahli keluarganya bertambah. Mungkin kestabilan ini menjadi motif yang pasti untuk Abu Mustafa meneruskan pengajiannya bagi mendapatkan diploma dalam bidang sains dan matematik, dan selepas dia menamatkan pengajiannya, dia pergi ke kerja profesional dalam bidang pembinaan dan lukisan.