Muzik Tunisia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tunisia ialah sebuah negara Afrika Utara dengan penduduk yang kebanyakannya berbahasa Arab. Negara ini terkenal dengan malouf, sejenis muzik yang diimport dari Andalusia selepas imigrasi Sepanyol pada abad ke-15. Walaupun dalam bentuk modennya, malouf berkemungkinan sangat berbeza dengan mana-mana muzik yang dimainkan lebih daripada empat abad yang lalu, ia memang berakar umbi di Sepanyol dan Portugal, dan berkait rapat dengan genre yang mempunyai sejarah serupa di seluruh Afrika Utara, termasuk sepupu Malouf dari Libya, Algeria gharnati dan Maghribi ala atau Andalusi. Semasa zaman Uthmaniyyah, malouf dipengaruhi oleh muzik Turki. Walau bagaimanapun, repertoir, gaya dan juga instrumen Tunisia kekal tersendiri – ʻūd tūnsī ialah kes lambang. Ini adalah saudara terdekat 'uds yang dikaitkan dengan Algeria dan juga Maghribi.[1]

Pemuzik abad ke-20 dari Tunisia termasuk Anouar Brahem, seorang pemain oud, Jasser Haj Youssef, seorang komposer dan pemain biola, dan El Azifet, sebuah orkestra wanita yang jarang ditemui, serta vokalis terkenal Raoul Journo, penyanyi dan pemain oud Dhafer Youssef, penyanyi, pemain gitar dan lutenis, Nabil Khemir, Lotfi Bouchnak, Khemais Tarnane, Saliha, Saleh Mehdi, Ali Riahi, Hedi Jouini, Fethia Khairi, Cheikh El Afrit, Oulaya, dan Naâma.

Pada tahun 1982, komposer pop-rock dan penyanyi F.R. David (lahir Elli Robert Fitoussi) memuncak carta dunia dengan lagunya Words (don't come easy).

Penyanyi popular termasuk Nabiha Karaouli, Sonia Mbarek, Saber Rebaï, Soufia Sedik, Amina Fakhet, Nawal Ghachem, Latifa, Emel Mathlouthi dan mendiang Thekra.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]