Nasi Bambu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hidangan inuyu, campuran nasi dan goraka (halia) selepas dibakar dengan buluh di wilayah suku bare'e

Nasi Bambu (inuyu)[1] adalah nama hidangan, dan merupakan salah satu makanan yang dimiliki oleh masyarakat Suku Bare'e di Kabupaten Poso dan Kabupaten Tojo Una-Una, Sulawesi Tengah.

Nasi Bambu yang dibuat dari pulut yang dicampur dengan santan dan sebagai penambah rasa Bawang tumis juga dimasukkan ke dalam hidangan, kemudian dimasukkan ke dalam buluh yang telah ditutup dengan daun pisang dan dibakar sekitar 3-4 jam. Nasi Bambu dikenali sebagai inuyu, dan juga dikenali sebagai nasi cani[2].

Di Wilayah Tojo, makanan khas Nasi Bambu[3] Ini sering dihidangkan pada masa-masa tertentu yang dikenali sebagai Pesta Menuai atau dalam Bahasa Bare'e dikenali sebagai padungku (Pesta panen Mompadungku) atau budaya gotong royong dan budaya persaudaraan Suku Bare'e sebagai tradisi kesyukuran untuk tuaian, yang kekal mampan dan wujud sehingga hari ini. Upacara Kenduri Pesta panen Mompadungku pada zaman penjajah Belanda dilarang sama sekali dirayakan oleh Kristian ketika itu, kerana upacara adat Padungku identik dengan Perayaan Bersyukur Kepada Tuhan Lamoa Suku Bare'e iaitu PueMpalaburu, ini tercatat dalam buku Van Heiden Tot Christen, ini berbeza dengan Tarian Moraego yang dibenarkan oleh Kristian, dan sudah tentu Tarian Moraego juga dipersembahkan oleh Suku Bare'e yang semuanya beragama Islam sejak 1770, dan kini PueMpalaburu (Tuhan Pemilik Syurga dan Bumi) selepas Suku Bare'e memeluk Islam dikenali dengan nama Allah.

Majlis Pesta Pesta panen Mompadungku[4] merupakan ungkapan rasa syukur kepada Allah Sang Pencipta, kerana segalanya datang dari Allah, tuaian pertama harus dipersembahkan kepada-Nya.

Hidangan[sunting | sunting sumber]

Cara membuat Nasi Bambu Inuyu[5] iaitu, Sebelum memproses beras melekit, anda hanya perlu merendamnya dalam air semalaman. Langkah ini bertujuan untuk menjadikan nasi lebih lembut dan cepat masak. Langkah seterusnya kukuskan nasi melekit sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan untuk kegunaan kemudian. Tumbuk bawang merah dan goraka (halia) dengan pengisar. Kemudian tumis bersama serai dan daun limau purut bersama sedikit minyak masak. Tumis hingga naik bau dan warna berubah sedikit. Selepas itu masukkan garam dan gula secukup rasa dan tuangkan santan. Masak sambil dikacau hingga mendidih.

Setelah santan mendidih, barulah masukkan beras ketan yang telah dikukus tadi. Masak sambil masih dikacau sebati kemudian biarkan sehingga santan meresap ke dalam beras likat. Akhir sekali, sediakan buluh yang telah dipotong-potong. Balut beras ketan dalam daun pisang kemudian diikat dengan kayu. Seterusnya masukkan ke dalam buluh, kemudian bakar dengan asap api selama beberapa jam sehingga masak.

Untuk menghidang, boleh potong Inuyu kepada beberapa bahagian seperti kek beras. Kemudian hidangkan bersama ulam dalam bentuk daging proses Halal. Anda juga boleh menghidangkan nasi bambu Inuyu ini terus tanpa lauk. Rasanya sedap dan mempunyai aroma yang harum.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 1 halaman 119.[1].
  2. ^ Inuyu Khas Suku Bare'e, Masuk Rekor Muri, [2]", Diakses 22 Juni 2023.
  3. ^ SUKU ASLI DI KABUPATEN POSO - TOJO, adalah Suku Bare'e (Bare'e-Stammen), Pamona adalah nama desa, De Bare'e-Sprekende de Toradja van midden celebes jilid 1 halaman 119.[3].
  4. ^ SUKU PAMONA ADALAH NAMA DESA, yaitu Desa Pamona di Watu mpogaa tentena.[4].
  5. ^ Cara Membuat Inuyu, Makanan Khas Suku Bare'e.[5].
  6. ^ Cara buat Nasi Bambu inuyu, dari Suku Bare'e.[6].