Nick Apollo Forte

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nick Apollo Forte (lahir Nicola Antonio Forte ; 14 Jun 1938 – 26 Februari 2020) merupakan seorang pemuzik dan pelakon Amerika Syarikat.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Forte dilahirkan di Waterbury, Connecticut . Pada usia 12 tahun, beliau memenangi pertandingan bakat tempatan bermain piano dengan mempersembahkan " Lady of Spain ". Pada usia 18 tahun, beliau bertindak berhenti sekolah menengah dan menumpukan perhatian dalam bidang muzik setelah menerima tawaran sebagai pemain pengebilan kedua kepada Della Reese di Teater Apollo.

Selepas bertahun-tahun Forte menyanyi di lounge dan menghasilkan serta mengedarkan rekodnya sendiri, seorang ejen untuk Woody Allen menemui salah satu album Forte, Images, di kedai rekod di Broadway. Forte telah diberi peranan sebagai Lou Canova dalam filem Broadway Danny Rose (1984). [1] Beliau telah menerima ulasan positif. Forte juga muncul di sebuah rancangan Johnny Carson pada 16 Februari 1984.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Forte telah berlakon dalam Mr. Success. Walaupun persembahan itu dibuat khusus untuk Forte, program itu dilanda masalah, dan tempat beliau telah digantikan oleh James Coco . [2] (Perintis itu disiarkan di CBS pada 23 Jun 1984, tetapi tidak dijual. ) Forte kembali ke bekerja di lounge, dengan sesekali membuat penampilan seperti sebagai tetamu dalam The Ellen Burstyn Show pada tahun 1987 dan siri Showtime Billions pada tahun 2016.

Forte menghabiskan sebahagian besar masanya bersama keluarga dan memancing. Beliau menyanyikan lagu-lagunya yang terkenal dan memainkan muzik, dan dikenali sebagai nyanyian pondok laut juga sambil menari jig. Beliau terkenal dengan iklan radionya untuk Goodyear Tyres .

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1958, beliau berkahwin dengan Rosalie Trapasso, yang bekerja di kedai kasut yang diuruskannya. Mereka telah berkahwin lebih 60 tahun dan mempunyai tujuh anak dan 22 cucu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jarvis, Jeff (27 February 1984). "No Longer Just a Tickler of Ivories, Nick Apollo Forte Is Woody Allen's Latest Discovery". People. Dicapai pada 30 July 2014.
  2. ^ "Unsold Television Pilots", p. 1997

Pautan luar[sunting | sunting sumber]