Nunatak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Starr Nunatak, di pantai Victoria Land, Antartika
Cântaro Magro, Serra da Estrela, Portugal, terbentuk sebagai nunatak semasa zaman ais terakhir dan kini terdedah[1]

Nunatak (dari bahasa Inuit nunataq) adalah elemen biasanya berbatu rabung, gunung atau puncak yang terdedah tidak ditutup dengan ais atau salji dalam (atau di pinggir) medan ais atau glasier. Mereka juga dikenali sebagai pulau-pulau glasier.[2]

Istilah ini biasanya digunakan di kawasan di mana lapisan ais kekal wujud. Nunataks menjadi titik rujukan mercu tanda mudah dikenal pasti dalam glasier atau tukup ais dan sering dinamakan.

Bentuk hidupan atas nunatak sering terpencil oleh ais atau glasier mewujudkan persekitaran habitat yang unik. Nunatak umumnya bersudut dan bercerancang kerana beku-cair luluhawa dan kontras kukuh dengan kontur lembut tanah terhakis oleh glasier selepas pengunduran glasier. Walaupun nunatak tidak ditutupi ais glasier, salji masih boleh berkumpul atas mereka.

Perkataan ini adalah daripada asal Bahasa Greenland[3] dan telah digunakan dalam bahasa Inggeris sejak tahun 1870-an.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Vieira, G.T.; Ferreira, A.B. (1998). "General characteristics of the glacial geomorphology of the Serra da Estrela". Dalam G.T. Vieira (penyunting). Glacial and Periglacial Geomorphology of the Serra da Estrela. Guidebook for the field-trip IGU Commission on Climate Change and Periglacial Environments, 26-28 August1998 (PDF). m/s. 37–48. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-07-24. Dicapai pada October 16, 2011.
  2. ^ Physical Geography: Hydrosphere, 2006, ISBN 8183561675, p. 114
  3. ^ "Merriam-Webster: nunatak". Dicapai pada October 16, 2011.