Sintang ekor polos (burung)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Nyctiprogne vielliardi)

Sintang ekor polos
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Genus: Nyctiprogne
Spesies:
N. vielliardi
Nama binomial
Nyctiprogne vielliardi

Sintang ekor polos (Nyctiprogne vielliardi) ialah spesies tukang dalam keluarga Caprimulgidae.[2] Ia endemik kepada Brazil. Habitat semulajadinya ialah savana kering. Ia diancam oleh kehilangan habitat. Ia diberi namanya kerana ketiadaan jalur pada ekornya.

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Sebaik sahaja seekor sintang ekor polos membesar sepenuhnya, buluannya gelap dengan warna perang, sayap atasnya panjang dan berwarna hitam, bahagian atas dan dadanya kelabu dan putih tetapi ciri yang membezakannya daripada sintang ekor berjalur ialah bahawa ekornya hitam tanpa jalur.

Taburan dan habitat[sunting | sunting sumber]

Sintang ekor polos hanya terdapat di Brazil di dua kawasan yang diketahui setakat ini. Satu di sepanjang sungai São Francisco dan anak sungai yang bersebelahan di Bahia dan di negeri Minas Gerais yang berada di tengah Brazil.

Sintang ekor polos boleh dikelaskan sebagai hampir terancam kerana kehilangan hutan sungai dan buih yang terletak dalam lingkungan kecilnya. .

Tingkah laku[sunting | sunting sumber]

Tidak banyak maklumat mengenai sintang berekor polos kerana ia merupakan spesies yang baru dikenalpasti tetapi diketahui bahawa ia bersifat krepuskul (giat pada waktu subuh dan senja) dan nokturnal (giat pada waktu malam) dan ia tidur di atas tanah di mana ia boleh menyamar dengan mudah.

Ia telah diperhatikan di atas sungai berkumpulan sehingga 20 individu pada waktu senja.

Pemakanan[sunting | sunting sumber]

Pemakanan sintang ekor polos terdiri terutamanya daripada serangga yang ditemui dalam kawanan. Ia juga boleh meminum air dengan menukik ke bawah perlahan-lahan di permukaan air.[3]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Untuk menarik minat betina, sintang ekor polos jantan menyanyi. Ia juga menyanyi selepas menandakan kawasannya untuk melindungi diri daripada penceroboh.

Sintang ekor polos tidak membina sarang, sebaliknya bertelur dalam lekukan tidak bergaris di atas tanah. Ia mungkin bertelur kira-kira satu hingga dua telur, tetapi selalunya dua biji, yang berwarna putih/santan dengan tompok-tompok gelap untuk menyamar dengan lebih baik dengan tanah. Betina mengeram telur pada siang hari manakala kedua-dua induk mengeramkannya pada waktu malam selama lebih kurang 19 hingga 21 hari. Jantan bertanggungjawab terutamanya untuk melindungi sarang daripada mana-mana pemangsa atau penceroboh lain. Induk memberi makan anaknya terutamanya serangga sehingga anaknya dapat meninggalkan sarang dalam masa kira-kira 20 hingga 21 hari.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2017). "Nyctiprogne vielliardi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2017: e.T22689704A118418477. doi:10.2305/IUCN.UK.2017-3.RLTS.T22689704A118418477.en. Dicapai pada 17 November 2021.
  2. ^ Cleere, Nigel (2004). "Previously unidentified museum specimen of Plain-tailed Nighthawk Nyctiprogne vielliardi (Caprimulgidae)". Bulletin of the British Ornithologists' Club. 124 (1): 71.
  3. ^ Team Beauty of Birds (16 September 2021). "The Dietary/Feeding Habits of Nightjars/Nighthawks". Beauty of Birds.