Pange lingua gloriosi corporis mysterium

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

"Pange lingua gloriosi corporis mysterium" (bahasa Latin Gerejawi[ˈpandʒe ˈliŋɡwa ɡloriˈosi ˈkorporis miˈsteri.um]) ialah kidung Latin Zaman Pertengahan yang dikaitkan dengan Saint Thomas Aquinas (1225–1274) untuk Perayaan Corpus Christi.[1] Ia juga dinyanyikan pada Khamis Putih semasa perarakan dari gereja ke tempat di mana Sakramen Mahakudus disimpan sehingga Jumaat Agung. Dua bait terakhir (dipanggil, secara berasingan, Tantum ergo) dinyanyikan pada Benediction of the Blessed Sacrament. Lagu pujian itu menyatakan doktrin bahawa roti dan wain diubah menjadi tubuh dan darah Kristus semasa perayaan Ekaristi.

Ia sering dinyanyikan dalam bahasa Inggeris sebagai lagu "Of the Glorious Body Telling" dengan lagu yang sama seperti Latin.

Kata-kata pembuka mengimbas kembali satu lagi urutan Latin yang terkenal dari mana kidung ini diperoleh: "Pange lingua gloriosi proelium certaminis" oleh Venantius Fortunatus.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Fassler, Margot (2014). Frisch, Walter (penyunting). Music in the Medieval West. Western Music in Context: A Norton History (ed. 1st). New York: W. W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-92915-7.