Parlimen Cantabria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Parliament of Cantabria
Parlamento de Cantabria
Jata
10th Parliament of Cantabria
Jenis
Jenis
DewanUnicameral
Kepimpinan
President
Joaquín Gómez Gómez, PSC-PSOE
sejak 20 June 2019
Vice President
Emilia Aguirre Ventosa, PRC
sejak 20 June 2019
Second Vice President
María José González Revuelta, PPC-PP
sejak 20 June 2019
Leader of the Opposition
María José Sáenz de Buruaga, PPC-PP
sejak 25 March 2017
Struktur
Ahli35
Kumpulan politik
Government (21)
  •      PRC (14)
  •      PSOE (7)

Opposition (14)

  •      PP (9)
  •      Cs (3)
  • <span style="background-color:Ralat Lua pada baris 80 di package.lua: module 'Modul:Parti politik/V' not found.; color:; border:1px solid #000000; text-align:center;">     Vox (2)
Tempoh penggal
4 years
Pilihan raya
Pilihan raya terakhir
May 28, 2023
Tempat persidangan
Hemicycle
http://www.parlamento-cantabria.es
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Parlimen Cantabria, ialah badan perundangan unicameral Komuniti Autonomi Cantabria yang terdiri daripada 35 ahli yang dipanggil "timbalan" di mana timbalan dipilih secara bebas oleh rakyat rantau ini. Parlimen bersidang di Hospital Saint Raphael, sebuah bangunan abad ke-18 di Kota Santander yang dipulihkan pada 1980-an untuk menempatkan Perhimpunan Wilayah.

Sebelum 1998, Parlimen dipanggil Perhimpunan Wilayah Cantabria.

Parti Regionalis Cantabria ialah parti terbesar di parlimen, dengan 14 daripada 35 timbalan, diikuti oleh Parti Rakyat dengan 9 serta Parti Sosialis dengan 7. Parti minor lain ialah Warganegara dengan 3 timbalan dan Vox bersama 2. Parti Regionalis mentadbir wilayah itu pada masa ini dalam gabungan dengan Parti Sosialis.

Pilihanraya dan pengundian[sunting | sunting sumber]

Bilangan kerusi di Parlimen Cantabria ditetapkan kepada bilangan tetap 35. Segala ahli Parlimen dipilih bagi penggal empat tahun dalam satu daerah berbilang ahli, yang terdiri daripada wilayah Komuniti ( wilayah Cantabria ), menggunakan kaedah D'Hondt serta sistem perwakilan berkadar senarai tertutup .

Pengundian adalah atas dasar hak mengundi sejagat dalam undi rahsia . Hanya senarai undian yang melebihi 5% undian yang sah dalam semua komuniti (yang termasuk undi kosong—bagi tiada satu pun di atas ) layak memasuki pembahagian kerusi. [1]

Pilihan raya pertama diadakan pada tahun 1983 apabila Gabungan Rakyat memenangi majoriti kerusi serta José Antonio Rodríguez menjadi presiden wilayah pertama. Dalam pilihan raya terbaharu, yang diadakan pada 26 Mei 2019, Parti Wilayah Cantabria memenangi 40% kerusi, memerlukan Parti Sosialis untuk mentadbir. [2] Pilihan raya seterusnya dijangka diadakan pada tahun 2023.

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Bangunan di mana Parlimen Cantabria diletakkan di Hospital lama Saint Raphael, di High Street (daerah lama) Santander, Sepanyol .

Hospital ini dibina pada tahun 1791 sebagai hospital amal bagi orang miskin dan hospital utama Santander. Ia berkhidmat semasa Perang Kemerdekaan dan bencana Cabo Machichaco . Hospital itu ditutup pada tahun 1928, dan pada tahun 1982, perhimpunan wilayah Cantabria telah memulakan projek pemulihan bangunan, yang berakhir pada tahun 1984 dan memenangi beberapa anugerah.

Badan parlimen[sunting | sunting sumber]

Biro[sunting | sunting sumber]

Biro Parlimen Cantabria dibentuk oleh Speaker Parlimen, dua Timbalan Speaker serta dua Setiausaha.

</img>



</br> Biro Parlimen Cantabria [3]
Pejabat Nama parti
Penceramah Joaquín Gómez Gómez </img> PSC
Timbalan Speaker Pertama Emilia Aguirre Ventosa PRC
Timbalan Speaker Kedua María José González Revuelta </img> PPC
Setiausaha Pertama Ana Obregón Abascal PRC
Setiausaha Kedua Diego Marañón </img> Warganegara

Lembaga Jurucakap[sunting | sunting sumber]

Lembaga Jurucakap merupakan sebuah badan parlimen yang terdiri daripada jurucakap kumpulan-kumpulan parlimen. Tugas utamanya adalah menetapkan agenda-agenda.

Jawatankuasa[sunting | sunting sumber]

Jawatankuasa-komiti tersebut terdiri daripada sekumpulan timbalan yang dilantik oleh masing-masing Kumpulan Parlimen. Di dalam jawatankuasa-komiti itu, usul-usul undang-undang dikaji dan dibincangkan sebelum dibawa ke dalam sidang pleno Parlimen.

Ada pelbagai jenis Jawatankuasa. Jawatankuasa yang ditubuhkan secara rasmi dalam Peraturan Tetap Parlimen dipanggil Jawatankuasa Tetap. Sementara itu, Jawatankuasa Tidak Tetap dibentuk untuk membincangkan isu atau perkara tertentu semasa proses perundangan.

Setiap Jawatankuasa akan memilih Biro yang terdiri daripada seorang Pengerusi, seorang Timbalan Pengerusi, juga seorang Setiausaha.

Hingga tahun 2019, terdapat 12 jawatankuasa tetap. Tidak terdapat jawatankuasa bukan tetap.

Jawatankuasa kerusi Timbalan Pengerusi Ruj
Pembangunan Luar Bandar, Penternakan, Perikanan, Makanan dan Alam Sekitar Pablo Diestro Eguren ( RRC ) Paz Mercedes de la Cuesta Aguado ( PSC ) [4]
Ekonomi dan Kewangan Lorenzo Vidal de la Peña López-Tormos ( PPC ) Paz Mercedes de la Cuesta Aguado ( PSC ) [5]
Pendidikan, Latihan Vokasional dan Pelancongan José Miguel Fernández Viadero ( RRC ) Paz Mercedes de la Cuesta Aguado ( PSC ) [6]
Dasar Pekerjaan dan Sosial Javier García-Oliva Mascarós ( PSC ) Francisco Ortiz Uriarte ( PRC ) [7]
Statut Timbalan Pedro José Hernando García ( RRC ) María José Sáenz de Buruaga Gómez ( PPC ) [8]
Inovasi, Industri, Pengangkutan dan Perdagangan Ana Obregón Abascal ( RRC ) Paz Mercedes de la Cuesta Aguado ( PSC ) [9]
Kerja Raya, Perancangan Wilayah dan Urbanisme Javier López Estrada ( RRC ) Pablo Zuloaga Martínez ( PSC ) [10]
Petisyen Joaquín Gómez Gómez ( PSC ) Emilia María Aguirre Ventosa ( PRC ) [11]
Presidensi, Dalaman, Keadilan dan Tindakan Luar Pedro José Hernando García ( RRC ) Javier García-Oliva Mascarós ( PSC ) [12]
Peraturan Joaquín Gómez Gómez ( PSC ) Pedro José Hernando García ( RRC ) [13]
Kesihatan Paz Mercedes de la Cuesta Aguado ( PSC ) María de los Ángeles Matanzas Rodríguez ( RRC ) [14]
Universiti, Kesaksamaan, Kebudayaan dan Sukan Noelia Cobo Pérez ( PSC ) María Teresa Noceda Llano ( RRC ) [15]

Ketelusan[sunting | sunting sumber]

Parlimen Cantabria adalah salah satu parlimen serantau yang paling telus di negara Sepanyol (98,8%). [16]

Setiap pelajar di Cantabria mengunjungi Parlimen sekurang-kurangnya sekali dalam perjalanan sekolah, di mana mereka berinteraksi dengan beberapa wakil dan biasanya Presiden Parlimen. Mereka diberikan penjelasan mengenai sejarah bangunan tersebut, fungsi Parlimen, dan bagaimana mereka dapat terlibat dalam demokrasi. Sesi tersebut direkod semula oleh saluran televisyen serantau, Tele Bahía.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ley 5/1987, de 27 de marzo, de elecciones al Parlamento de Cantabria" [Law 5/1987, of 27 March, of elections to the Parliament of Cantabria]. Noticias Juridicas (dalam bahasa Spanish). Dicapai pada 2017-01-13.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Resultados Electorales detalladoes Canatabria" [Detailed Election Results Cantabria]. www.argos.gva.es. Archivo Histórico Electoral [Electoral History Archive] (dalam bahasa Spanish). ARGOS. 2015. Dicapai pada 2017-01-13.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Press, Europa (2019-06-20). "El socialista Joaquín Gómez, elegido presidente del Parlamento de Cantabria". www.europapress.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  4. ^ "(10L) Comisión de Desarrollo Rural, Ganadería, Pesca, Alimentación y Medio Ambie | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  5. ^ "(10L) Comisión de Economía y Hacienda | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  6. ^ "(10L) Comisión de Educación, Formación Profesional y Turismo | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  7. ^ "(10L) Comisión de Empleo y Políticas Sociales | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  8. ^ "(10L) Comisión de Estatuto de los Diputados y Diputadas | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  9. ^ "(10L) Comisión de Innovación, Industria, Transporte y Comercio | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  10. ^ "(10L) Comisión de Obras Públicas, Ordenación del Territorio y Urbanismo | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  11. ^ "(10L) Comisión de Peticiones | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  12. ^ "(10L) Comisión de Presidencia, Interior, Justicia y Acción Exterior | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  13. ^ "(10L) Comisión de Reglamento | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  14. ^ "(10L) Comisión de Sanidad | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  15. ^ "(10L) Comisión de Universidades, Igualdad, Cultura y Deporte | Parlamento de Cantabria". parlamento-cantabria.es. Dicapai pada 2019-07-22.
  16. ^ "Parlamento de Cantabria. Puntuaciones obtenidas en el IPAR" (PDF) (dalam bahasa Sepanyol). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 September 2014. Dicapai pada 1 September 2014. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Templat:Spanish regional legislatures