Parti Demokrasi dan Hak Asasi Manusia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Parti Demokrasi dan Hak Asasi Manusia

Parti Demokrasi dan Hak Asasi Manusia ( Bahasa Burma: ဒီမိုကရေစီနှင့် လူ့အခွင့်အရေးပါတီ တရပပတရပ ; abbr. DHRP ) adalah sebuah parti politik di Myanmar yang mewakili Rohingya di utara Negeri Rakhine .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bendera Parti Demokratik Kebangsaan untuk Hak Asasi Manusia

Telah diadakan pada tahun1989, di antara yang lainnya oleh peguam dan penggerak hak asasi manusia Kyaw Hla Aung, parti itu pada asalnya diketahui sebagai Parti Demokratik Nasional untuk Hak Asasi Manusia [1] dan telah bertanding lapan kerusi pada pilihan raya umum Myanmar 1990. [2] Parti itu menerima 1% daripada undi, memenangi empat kerusi. Ahli Parlimennya termasuk Nur Ahmed, Chit Lwin Ebrahim, Fazal Ahmed dan Shamsul Anwarul Huq .

Selepas dihalang oleh tentera kerajaan, ia terus beroperasi dalam keadaan dibuang, dan Parti Demokratik Kebangsaan untuk Hak Asasi Manusia (dibuang negeri) telah ditubuhkan di New York City pada tahun 2003. [3] Parti itu telah mendaftar sebagai Parti Demokrasi dan Hak Asasi Manusia untuk bertanding dalam pilihan raya umum 2015, [4] tetapi hanya tiga daripada lapan belas calonnya dibenarkan bertanding, tidak seorang pun daripada mereka adalah Rohingya. [5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Political Prisoner Profile: U Kyaw Hla Aung Assistance Association for Political Prisoners (Burma)
  2. ^ Robert H Taylor (2009) The State in Myanmar, NUS Press
  3. ^ About us Diarkibkan 23 Jun 2015 di Wayback Machine NDPHR
  4. ^ "Democracy and Human Rights Party" (dalam bahasa Burma). Union Election Commission. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 February 2015. Dicapai pada 23 January 2016.
  5. ^ Rohingya ‘excluded’ from Myanmar election contest Mizzima, 4 November 2015