Patois

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Patois (/ˈpætwɑː/ ,pl. sama atau /ˈpætwɑːz/)[1] ialah istilah bagi pertuturan atau bahasa yang dianggap tidak baku, walaupun istilah itu tidak ditakrifkan secara formal dalam linguistik. Oleh itu, patois boleh merujuk kepada pidgin, kreol, dialek atau bahasa vernakular, tetapi tidak lazim bagi merujuk kepada jargon atau slanga, yang merupakan bentukan cant (pseudobahasa) berasaskan perbendaharaan kata.

Dalam penggunaan istilah aktiviti sehari-hari, terutamanya di Perancis, pembezaan kelas tersirat oleh makna istilah itu, kerana dalam bahasa Perancis, patois merujuk kepada mana-mana sosiolek yang dikaitkan dengan kelas luar bandar yang tidak berpendidikan, berbeza dengan bahasa prestij dominan (Bahasa Perancis Baku) yang dituturkan. oleh masyarakat kelas menengah dan tinggi atau seperti yang digunakan dalam kesusasteraan dan tetapan formal ("akrolek").

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "patois". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.)