Pembangkang parlimen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pembangkang parlimen ialah satu bentuk penentangan politik terhadap kerajaan yang ditetapkan, terutamanya dalam sistem parlimen berasaskan Westminster . Rencana ini menggunakan istilah kerajaan seperti yang digunakan dalam sistem Parlimen, iaitu bermaksud pentadbiran atau kabinet dan bukannya negeri . Di sesetengah negara, gelaran " Pembangkang Rasmi " diberikan kepada parti politik terbesar yang duduk sebagai pembangkang dalam badan perundangan, dengan pemimpin parti tersebut diberi gelaran " Ketua Pembangkang ".

Dalam perhimpunan kali pertama, di mana kecenderungan untuk menjurus kepada dua parti utama atau kumpulan parti beroperasi dengan kuat, peranan kerajaan dan pembangkang boleh pergi ke dua kumpulan utama secara bersiri secara bergilir-gilir.

Lebih berkadar sistem perwakilan, lebih besar kemungkinan berbilang parti politik muncul dalam dewan perbahasan parlimen. Sistem sedemikian boleh memupuk pelbagai parti "pembangkang" yang mungkin mempunyai sedikit persamaan dan keinginan minimum untuk membentuk blok bersatu menentang kerajaan pada masa itu.

Sesetengah negara demokrasi yang teratur, dikuasai jangka panjang oleh satu puak, mengurangkan penentangan parlimen mereka terhadap tokenisme . Dalam beberapa kes, di negara-negara yang lebih autoritarian, parti-parti "pembangkang" yang jinak diwujudkan oleh kumpulan pemerintah untuk mewujudkan kesan perdebatan demokratik.

Sesetengah badan perundangan menawarkan parti pembangkang kuasa tertentu. Di Kanada, United Kingdom dan New Zealand, 20 hari setiap tahun diketepikan sebagai " Hari Pembangkang " atau "Hari Pembekalan", di mana pembangkang dapat menetapkan agenda. [1] Kanada juga mempunyai Tempoh Soalan, di mana pembangkang (dan Parlimen umumnya) boleh bertanya soalan kepada menteri kerajaan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fontana, David (2009). "Government in Opposition" (PDF). The Yale Law Journal. 119: 575.