Pembelajaran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Neuropsikologi Pembelajaran ialah perihal pemerolehan, atau pengubahsuaian dan pengukuhan bagi pengetahuan, tingkah laku, kemahiran, nilai, atau keutamaan yang baharu atau sedia ada masing-masing dan boleh melibatkan sintesis jenis maklumat berlainan. Kebolehan untuk belajar dimiliki oleh manusia, haiwan dan sesetengah mesin. Progres sepanjang masa cenderung untuk mengikuti lengkung pembelajaran. Pembelajaran adalah tidak wajib; pembelajaran adalah kontekstual. Pembelajaran tidak berlaku kesemuanya sekelip mata, tetapi membina di atas dan dibentuk oleh perkara yang sudah diketahui. Ke penghujung itu, pembelajaran boleh dipandang sebagai suatu proses, bukan koleksi pengetahuan fakta dan tatacara. Pembelajaran menghasilkan perubatan pada organisma dan perubahan yang dihasilkan adalah agak kekal.[1]

Pembelajaran manusia bermula sejak lahir (bahkan mungkin bermula sebelum[2]) dan berterusan sehingga kematian sebagai akibat dari interaksi yang berterusan antara orang dan persekitarannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Daniel L. Schacter, Daniel T. Gilbert, Daniel M. Wegner (2009, 2011). Psychology, edisi 2. Worth Publishers. m/s. 264. ISBN 978-1-4292-3719-2. Check date values in: |year= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ OECD (2007). Understanding the Brain: The Birth of a Learning Science.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Sistem kecerdasan manusia Templat:Pembelajaran Templat:Proses mental