Pembunuh remaja Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Undang-undang jenayah
Sebahagian daripada siri common law
Unsur-unsur jenayah
Actus reus  · Penyebaban  · Persetujuan
Mens rea  · Niat (jenayah)
Niat dlm undang² Inggeris  · Kesemberonoan
Kebutaan sengaja  · Kecuaian jenayah
Ignorantia juris non excusat
Liabiliti vikarius  · Liabiliti korporat
Liabiliti ketat
Kelas jenayah
Feloni/Kesalahan boleh dakwa  · Hibrid
Misdemeanur/Kesalahan perbicaraan terus
Pelanggaran
Kesalahan terangkum yang lebih ringan
Jenayah terhadap orang
Serangan  · Serangan sentuh  · Rompakan
Penculikan  · Rogol
Kacau-bilau  · Pematian orang  · Pembunuhan
Jenayah terhadap harta
Kecurian  · Larseni  · Jenayah kebakaran
Penggelapan  · Dakwaan palsu
Pemerasan  · Pemalsuan  · Jenayah komputer
Jenayah terhadap keadilan
Halangan terhadap keadilan  · Sogokan
Sumpah bohong  · Kegagalan pelaporan feloni
Jenayah inkoat
Pendorongan  · Cubaan
Konspirasi  · Peserta
Subset
Prosedur jenayah
Kategori:Pembelaan jenayah
Bidang common law yang lain
Undang-undang: Kontrak · Tort  · Harta
Wasiat dan amanah  · Bukti

Pembunuh remaja Jepun (kanak-kanak belasan tahun) berjumlah lebih banyak daripada dahulu di negara mereka.

Masyarakat Jepun menggangap kanak-kanak biasanya tidak ganas, lurus, lemah lembut dan tidak bersalah. Walau bagaimanapun, anggapan ini telah berubah dan lebih banyak remaja sekarang menjadi pembunuh dari dahulu.

Keadaan ini mengejutkan bagi rakyat Jepun di seluruh negara. Pembunuh remaja ini mendapati memukul, menikam dan memancung kepala orang lain sebagai cara yang terbaik untuk melepaskan tekanan perasaan mereka. Salah satu alasan ini adalah kerana tidak pandai bercakap dan meluahkan perasaan mereka. Pada segi lain pula, ada di antara mereka mengalami kesukaran untuk mencari kerja setelah mereka tamat sekolah atau universiti pada waktu kerosotan ekonomi dan melepaskan tekanan mereka dengan memasuki kumpulan samseng and membunuh lebih ramai orang. Mereka tidak kira siapa mangsa mereka - orang tua, muda, dsb.

Banyak ibu bapa di Jepun merasakan memberikan hukuman 14 bulan di penjara juvenile tidak cukup keras untuk menghentikan perangai remaja kasar ini yang sangat dahsyat dan bersalah.

En. and Puan Take adalah ibu bapa yang anak mereka dibunuh melalui tendangan di kepala dengan kuat oleh seorang remaja. "Pembunuh remaja di Jepun meningkat dalam jumlah kerana (kanak-kanak dan remaja) kurang berdisiplin," kata Encik Take. Sambungnya lagi, dia fikir hukuman mati pada pembunuh anaknya adalah di antara 5 ke 10 tahun, tetapi hasilannya hukuman mahkamah memberikan yang sebaliknya. Bercakap tentang masalah peribadi tidak benarkan menurut adat istiadat Jepun. Walau bagaimanapun, Encik dan Puan Take ingin berhubung dengan ibu bapa di seluruh En. dan Pn. Take mendirikan Pertubuhan Mangsa yang tidak dapat mepertahankan diri. En. dan Pn. Take merasa percakapan mereka di siaran televisyen terhadap pembunuhan orang yang tidak bersalah dan tentangan tidak kuat, tetapi telah didengar oleh banyak orang di negara Jepun.

Puan Take bersedih dengan kematian anaknya, tidak dapat memaafkan remaja lelaki yang membunuh anaknya. Dia amat marah (sebagaimana juga dengan suaminya) terhadap kebebasan pembunuh tersebut (yang sekarang sudah menjadi dewasa) dengan pembunuhannya.

Salah satu geng remaja (melihat balik pada kelakuannya) berduka cita dengan pembunuhan yang telah lakukan pada budak yang (oleh kerana budak ini seorang yang baik hati). Bekas Remaja pembunuh ini merasa sangat bertanggung jawab terhadap kelakuan amat dahsyatnya.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • (Inggeris) Crime Investigation: Japanese Teenage Killers