Pergi ke kandungan

Penaklukan Muslim di Sicily

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penaklukan Muslim di Sicily
Sebahagian daripada Penaklukan Islam awal dan Perang Arab–Byzantine

Peta topografi Sicily
TarikhJun 827 – Ogos 902[1]
Lokasi
Keputusan Kemenangan Aghlabid - Abbasid
Perubahan
wilayah
Penaklukan Aghlabid ke atas Sicily
Pihak yang terlibat
Empayar Byzantine
occasional assistance from:
Venice
Khilafah Abbasiyah
Emirat Aghlabid Ifriqiya
bantuan sekali-sekala daripada:
Emirat Cordoba
Duchy of Naples
Komandan dan pemimpin
"Balata"
Giustiniano Participazio
Theodotus 
Alexios Mousele
Constantine Kontomytes

Euphemius 

Asad ibn al-Furat
Muhammad ibn Abu'l-Jawari
Asbagh ibn Wakil
Abu Fihr Muhammad ibn Abdallah
Al-Fadl ibn Ya'qub al-Fazari
Abu'l-Aghlab Ibrahim
Al-Abbas ibn al-Fadl ibn Ya'qub al-Fazari

Penaklukan Muslim di Sicily bermula pada Jun 827 dan berlangsung hingga 902, apabila kubu kuat Byzantine terakhir di pulau itu, Taormina, jatuh. Kubu terpencil kekal di tangan Byzantine sehingga 965, tetapi pulau itu mula di bawah pemerintahan Muslim sehingga ditakluki secara bergilir oleh Norman pada abad ke-11.

Walaupun Sicily telah diserbu oleh orang Islam sejak pertengahan abad ke-7, serbuan ini tidak mengancam kawalan Byzantine ke atas pulau itu, yang kekal sebagai kawasan terpencil yang aman. Peluang untuk emir Aghlabid Ifriqiya (Tunisia sekarang) datang pada tahun 827, apabila komander armada pulau itu, Euphemius, bangkit memberontak terhadap Maharaja Byzantine Michael II. Dikalahkan oleh pasukan setia dan dihalau dari pulau itu, Euphemius meminta bantuan Aghlabids. Yang terakhir menganggap ini sebagai peluang untuk pengembangan dan untuk mengalihkan tenaga penubuhan tentera mereka sendiri yang pecah-pecah dan meredakan kritikan ulama Islam dengan memperjuangkan jihad, dan menghantar tentera untuk membantunya. Selepas pendaratan Arab di pulau itu, Euphemius dengan cepat diketepikan. Serangan awal ke atas ibu kota pulau itu, Syracuse, gagal, tetapi orang Islam dapat mengharungi serangan balas Byzantine berikutnya dan berpegang pada beberapa kubu. Dengan bantuan bala bantuan dari Ifriqiya dan al-Andalus, pada tahun 831 mereka mengambil Palermo, yang menjadi ibu kota wilayah Muslim yang baru.

Kerajaan Byzantine menghantar beberapa ekspedisi untuk membantu penduduk tempatan menentang orang Islam, tetapi sibuk dengan perjuangan menentang Abbasiyah di sempadan timur mereka dan dengan Saracens Cretan di Laut Aegean, ia tidak dapat melancarkan usaha berterusan untuk mengusir orang Islam. , yang dalam tempoh tiga dekad akan datang menyerbu harta Byzantine hampir tanpa lawan. Kubu kuat Enna di tengah-tengah pulau itu adalah benteng utama Byzantine terhadap pengembangan Muslim, sehingga penangkapannya pada tahun 859. Selepas kejatuhannya, orang Islam meningkatkan tekanan mereka terhadap bahagian timur pulau itu, dan, selepas pengepungan yang lama, menawan Syracuse pada tahun 878. Byzantine mengekalkan kawalan ke atas beberapa kubu di sudut timur laut pulau itu selama beberapa dekad selepas itu, dan melancarkan beberapa usaha untuk memulihkan pulau itu sehingga ke abad ke-11, tetapi tidak dapat mencabar Muslim secara serius. mengawal Sicily. Kejatuhan kubu besar terakhir Byzantine, Taormina, pada tahun 902, diadakan untuk menandakan selesainya penaklukan Muslim di Sicily.

Di bawah pemerintahan Islam, Sicily makmur dan akhirnya melepaskan diri daripada Ifriqiya untuk membentuk sebuah emiriah separuh bebas. Komuniti Islam pulau itu terselamat daripada penaklukan Norman pada tahun 1060-an dan bahkan makmur di bawah raja-raja Norman, melahirkan campuran budaya yang unik, sehingga ia dihantar pulang ke Lucera pada tahun 1220-an selepas pemberontakan yang gagal.

Nota

  1. ^ Temu janji konvensional; Byzantines mengekalkan kehadiran di pulau itu sehingga 965