Penternakan biri-biri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shepherd in the Taurus Mountains
Flock of sheep moving through Cologne, Germany, early on a holiday morning
Kambing biri-biri di Patagonia, Argentina

[1]Penternakan biri -biri atau penternakan biri -biri ialah penternakan dan pembiakan biri-biri domestik . Ia merupakan satu cabang penternakan . Kambing biri-biri diternak terutamanya untuk dagingnya ( daging kambung kurang daripada satu tahun dan daging kambing dewasa ), susu (susu biri-biri ), dan serat ( bulu ). Mereka juga menghasilkan kulit biri -biri dan perkamen .

Kambing biri-biri boleh diternak dalam pelbagai iklim sederhana, termasuklah zon gersang yang berhampiran khatulistiwa dan zon terik yang lain. Petani membina pagar, perumahan, bangsal ricih dan kemudahan lain di harta tanah mereka, seperti tujuan untuk air, makanan, pengangkutan dan kawalan perosak. Kebanyakan ladang diurus agar biri-biri dapat meragut padang rumput dan kadangkala diawasi dan dikawal oleh gembala atau anjing biri-biri.

Petani boleh memilih daripada pelbagai baka yang sesuai untuk kawasan dan keadaan pasaran mereka. Apabila petani melihat bahawa seekor kambing betina (dewasa betina) menunjukkan tanda-tanda panas atau estrus, mereka boleh mengatur kamning betina itu untuk mengawan dengan kambing jantan. Anak domba yang baru lahir biasanya akan dikenakan penandaan kambing iaitu yang melibatkan dok ekor, mulesing(menghilangkan sebahagian kulit dari ekor domba), earmarking(pertandaan atas telinga kambing), dan jantan boleh dikebiri . [2]

Pengeluaran biri-biri di seluruh dunia[sunting | sunting sumber]

Penternakan biri-biri di Namibia (2017)

Menurut pangkalan data daripada FAOSTAT Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, lima negara teratas yang mempunyai bilangan ekor biri-biri yang terbanyak (purata dari 1993 hingga 2013) ialah tanah besar China (146.5 juta ekor), Australia (101.1 juta), India (62.1). juta), Iran (51.7 juta), dan bekas Sudan (46.2 juta). [3] Kira-kira 540 juta biri-biri telah disembelih pada setiap tahun untuk memenuhi keperluan daging kambing di seluruh dunia. [4]

Pada tahun 2013, lima buah negara yang mempunyai jumlah ekor biri-biri terbesar ialah tanah besar China (175 juta) diikuti oleh Australia (75.5 juta), India (53.8 juta), bekas Sudan (52.5 juta), dan akhirnya Iran (50.2 juta). Pada tahun 2018, Mongolia mencatatkan sebanyak 30.2 juta ekor biri-biri. Bilangan ekor biri-biri telah diagihkan seperti yang berikut: 44% di Asia, 28.2% di Afrika; 11.2% di Eropah, 9.1% di Oceania, 7.4% di Amerika pada tahun 2013.

[3]

  1. ^ Abidin, Zainal. Penternakan Berbiri. Kuala Lumpur Malaysia: Synergy. m/s. Dua. ISBN 983-197-411-5.
  2. ^ A Beginner's Guide to Raising Sheep.
  3. ^ a b FAOSTAT database.
  4. ^ "FAOSTAT". www.fao.org. Dicapai pada 2019-10-25.